Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg virkelig å bli lei Aftenpostens aggressive markedsføring. Jeg er lei av å si NEI! til folka på gata som til stadighet maser om aviser, jeg er lei gratisavisene som hele tiden havner på dørmatta mi, og jeg er lei av at borettslag kompromitterer sikkerheten ved å la uvedkomne (les: de som leverer aviser) få nøkler til gårdene. Føler det begynner å ta litt kaka nå, når jeg finner reklame på dørmatta, inne i oppgangen. Ikke reklame kamuflert som avis, men rett og slett reklameflyers. Har de i det hele tatt lov til å dumpe sånt her?

(For all del, Aftenposten er en helt grei blekke; jeg hadde bare satt pris på om markedsavdelingen kunne oppført seg som folk.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I borettslaget vårt har mange "reklame, nei takk"-klistremerke på døra, vi har det. Det funker faktisk, etter de første ukene hvor budet ikke helt skjønte greia.

Skrevet

Det er enkelte her som har sånne lapper på døra, men de mottar fortsatt reklame og aviser. Egentlig høres det for meg helt sprøtt ut at man skal trenge måtte reservere seg for, vel, søppel foran sin egen dør.

Skrevet

Borettslaget vårt v/styret tok antagelig kontakt og sa fra at det der skal vi ikke ha noe av lenger, kun hvis klistremerket mangler. Det har nok litt mer tyngde enn om enkeltpersoner gjør det.

Det som irriterer meg enda mer enn papirsløseriet det faktisk er, er at om man drar på ferie kommer man tilbake til bugnende dørmatte (vel, heldigvis ikke hos oss lenger). Et avisabonnement kan man stoppe, men budet lar ikke være å slenge reklameskiten fra seg hos ikke-abonnenter.

Skrevet

Er det som er litt av problemet. Vi har jo reelle abonnenter her, og av hensyn til disse vil ikke styret ta saken til Aftenposten. Jeg er bare så inderlig lei av å måtte hive kilovis med uønsket papir. Blir jo litt oppgitt med tanke på miljøbelastningen også, og regner med det er flere som meg, som bare hiver sakene med én gang de dukker opp.

Skrevet (endret)

Det som irriterer meg enda mer enn papirsløseriet det faktisk er, er at om man drar på ferie kommer man tilbake til bugnende dørmatte (vel, heldigvis ikke hos oss lenger). Et avisabonnement kan man stoppe, men budet lar ikke være å slenge reklameskiten fra seg hos ikke-abonnenter.

Jepp. Det er lite som sier mer "kom og ran leiligheten min, jeg er ikke hjemme" mer enn en halvmeter høy reklamehaug :kjefte:

Det er heldigvis ikke noe problem her jeg bor nå (ennå/heldigvis), men den forrige plassen jeg bodde så kom det reklame nesten hver dag. Etter å ha vært hjemme hos foreldrene mine en helg (fredag ettermiddag til søndag ettermiddag!), så lå det en solid reklamebunke på dørmatta mi - hver gang.

"Velkommen inn - jeg er ikke hjemme"

Endret av Solbærsaft
Skrevet

Våre abonnenter får da avisene sine selv om vi andre slipper reklame på matta. Det kan virkelig ikke være noe problem for styret å dele ut klistremerker og be Aftenposten om å skjerpe seg.

Skrevet

Du må ha klistremerke på døren din, både "Nei takk til reklame" og "Nei takk til gratisaviser".

"Nei takk til reklame" får du på posten. "Nei takk til gratisaviser" får du hos http://www.gronnhverdag.no/nor/TM/Nettbutikk/Klistremerker

Du kan også lage de selv.

Hvis budet fremdeles legger ting der send en e-post til [email protected] . Det behøver ikke være styret som kontakter de, du og naboene kan gjøre det selv.

Dessverre virker det ikke så lenge av gangen. Jeg har mailet de to ganger tidligere i år og hver gang har de lovt å ta det opp med budet. Det blir bra en stund, før det kanskje kommer nytt bud og jeg får reklame igjen. Har sendt de en e-post i dag igjen. Hvis det skjer flere ganger skal jeg sende en klage via Forbrukerombudet, http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal

• Liker 1
Gjest IngvildSF
Skrevet

Du må ha klistremerke på døren din, både "Nei takk til reklame" og "Nei takk til gratisaviser".

"Nei takk til reklame" får du på posten. "Nei takk til gratisaviser" får du hos http://www.gronnhverdag.no/nor/TM/Nettbutikk/Klistremerker

Du kan også lage de selv.

Hvis budet fremdeles legger ting der send en e-post til [email protected] . Det behøver ikke være styret som kontakter de, du og naboene kan gjøre det selv.

Dessverre virker det ikke så lenge av gangen. Jeg har mailet de to ganger tidligere i år og hver gang har de lovt å ta det opp med budet. Det blir bra en stund, før det kanskje kommer nytt bud og jeg får reklame igjen. Har sendt de en e-post i dag igjen. Hvis det skjer flere ganger skal jeg sende en klage via Forbrukerombudet, http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal

Det stemmer ikke at man kan lage klistremerke selv. Da jeg jobbet i distribusjonen i fjor sommer fikk jeg tydelig beskjed om at de offentlige merkene (som man får på posten eller kjøper selv) må man følge, men hjemmelagde lapper trenger man slett ikke følge. Det har med antall husstander man kan levere reklame til, jo flere, jo mer penger får distribusjonsfirmaene. Budet kan være grei og følge de hjemmelagde klistremerkene, men det er ikke selvsagt.

Skrevet

Det stemmer ikke at man kan lage klistremerke selv. Da jeg jobbet i distribusjonen i fjor sommer fikk jeg tydelig beskjed om at de offentlige merkene (som man får på posten eller kjøper selv) må man følge, men hjemmelagde lapper trenger man slett ikke følge. Det har med antall husstander man kan levere reklame til, jo flere, jo mer penger får distribusjonsfirmaene. Budet kan være grei og følge de hjemmelagde klistremerkene, men det er ikke selvsagt.

Det er i så fall brudd på markedsføringsloven.

§ 17. Levering av uadressert reklame og gratis aviser

I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.

Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen.

Skrevet

Aftenposten - og budene deres er en skam. Jeg har i årevis forsøkt å slippe å få "gratisavisen" onsdager - og aviser i helger og ferier.

Har merket postkassen med nei til reklame og nei til gratisaviser - men hjelper det - Nei.

Har ringt og skrevet utallige ganger - men hjelper det - Nei.

Det er ganske fortvilet å stoppe andre aviser - omadressere post - og så komme hjem fra ferie til en postkasse hvor det er stappet aviser oppi - og som signaliserer lang vei at her er det ingen hjemme.

Jeg har vurdert å måtte leie meg postboks for å slippe - men det er jo så utrolig mye ekstra styr. Gjorde i sin tid avtale med kundeservice at jeg skulle henge avisene på postkassestativet - så skulle budet ta dem med tilbake - men det gjorde de aldri, så det eneste jeg oppnådde var å bli uvenner med naboene fordi jeg forsøplet.

Er det noen som har gode råd hvordan jeg skal klare å slippe å få avisen - så tar jeg imot dette med takk.

Gjest IngvildSF
Skrevet

Det er i så fall brudd på markedsføringsloven.

Det kan godt hende ;) Hadde ikke helt sansen for firmaets måte å gjøre ting på (altså sjefenes bestemmelser - money money money). Hun som lærte meg opp var veldig grei med reklamen, så det ble til at jeg prøvde å være det også. Ikke alltid like enkelt hvis man ikke ser merkene (noen er plassert på idiotiske plasser eller er slitt bort). Kjørte i tillegg på bygda, hvor alle kjente alle. Lensmannen ville ha all reklame, Kari på 82 ville ikke ha coop obs, siden hun ikke kommer seg dit, men coop marked vil hun ha osv.

Når det kommer til aftenposten så kan de være fryktelig på. Har hatt en hel haug med runder i telefonen med de, og de gir seg ikke. Siden jeg egentlig ville ha avis av noe slag, så sa jeg ja til 3 mnd studentpris, og det skulle koste så og så mye. Etter tre måneder fikk jeg regningen, som var satt betraktelig opp. Etter det var det nok en gang mange runder med "nei, jeg vil ikke ha avis", før de endelig har gitt seg.

Har derimot ikke opplevd å få reklame fra aftenposten i postkassa. Er det snakk om reklameflyer eller er det avis?

Skrevet

Har derimot ikke opplevd å få reklame fra aftenposten i postkassa. Er det snakk om reklameflyer eller er det avis?

Begge deler. Det dukker iblant opp aviser, iblant om flyers. Dagens var en greie om abonnement + sommergaver. Avisene kan jeg nesten akseptere (selv om jeg helst skulle sett et forbud mot slikt og), men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det kan være lovlig å dumpe ren reklame inne der folk bor. Det er ikke snakk om postkassa, det er snakk om dørmatta i oppgangen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klagde flere ganger til aftenposten uten hell, men da jeg meldte dem til forbrukerombudet tok det slutt. Har ikke fått noe siden.

Skrevet

Jeg klagde flere ganger til aftenposten uten hell, men da jeg meldte dem til forbrukerombudet tok det slutt. Har ikke fått noe siden.

Jeg har tatt kontakt med forbrukerombudet - men fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne hjelpe meg med. Men - kanskje jeg skal gjøre et nytt forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...