Gå til innhold

Snekkerfirma utført dårlig arbeid, nå konkurs, ingen erstatning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et sameie og for 3 år siden ble alle vinduer byttet ut. Jeg bodde ikke her på daværende tidspunkt, men flyttet inn like etter utskiftningen. Det snekkerfirmaet som gjorde jobben, gjorde et veldig dårlig arbeid. Flere steder er det brukt utvendige lister innendørs og motsatt. Spiker som ikke er slått helt inn og stikker ut til alle kanter. Det er ikke tett mellom vegg og vinduskarm, og isolasjon er ikke brukt.

Sameiet hadde en takstmann innom for å se over arbeidet fordi flere av naboene klaget over feil, og takstmannen rapporterte så store feil at hele jobben måtte gjøres på nytt flere steder. Dette blir dyrt!

Ettersom dette snekkerfirmaet i ettertid gikk konkurs får vi ikke erstatning. Det blir derfor til at hver husstand i første omgang betalte ca. 130 000 for utskiftning av vinduer, så ca. 90 000 for reparasjon. (ca. fordi det er forskjell fra hus til hus)

Det jeg nå lurer på er om det er sant at vi ikke kan få noe dekket? Forsikringsselskapet vårt sier nei. Men det må da finnes en ordning for når snekkerfirmaer går konkurs?

Håper noen har svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tv2 hjelper deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et sameie og for 3 år siden ble alle vinduer byttet ut. Jeg bodde ikke her på daværende tidspunkt, men flyttet inn like etter utskiftningen. Det snekkerfirmaet som gjorde jobben, gjorde et veldig dårlig arbeid. Flere steder er det brukt utvendige lister innendørs og motsatt. Spiker som ikke er slått helt inn og stikker ut til alle kanter. Det er ikke tett mellom vegg og vinduskarm, og isolasjon er ikke brukt.

Sameiet hadde en takstmann innom for å se over arbeidet fordi flere av naboene klaget over feil, og takstmannen rapporterte så store feil at hele jobben måtte gjøres på nytt flere steder. Dette blir dyrt!

Ettersom dette snekkerfirmaet i ettertid gikk konkurs får vi ikke erstatning. Det blir derfor til at hver husstand i første omgang betalte ca. 130 000 for utskiftning av vinduer, så ca. 90 000 for reparasjon. (ca. fordi det er forskjell fra hus til hus)

Det jeg nå lurer på er om det er sant at vi ikke kan få noe dekket? Forsikringsselskapet vårt sier nei. Men det må da finnes en ordning for når snekkerfirmaer går konkurs?

Håper noen har svar!

send inn krav til boet. Går ikke husforsikringen på dette? Ble det foretatt undersøkelser av firmaet i forkant? Skaff advokat

AnonymBruker
Skrevet

send inn krav til boet. Går ikke husforsikringen på dette? Ble det foretatt undersøkelser av firmaet i forkant? Skaff advokat

det er blitt vaanlig å tegne konkursforsikring i forkant av slike store arbeider. Kjenner en som gjorde det da han skulle bygge hus. Gull verd, for byggfirmaet gikk konkurs

Skrevet

tv2 hjelper deg?

Hva i all verden skulle Tv2 hjelper deg gjort med dette?

Nei. her er det nok bare å punge ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husforsikring (alt utvendig innkludert vinduer) går på sameiets forsikring, og forsikringsselskapet har uttalt seg tydelig i saken om at de ikke har noe med dette å gjøre.

Beklager at jeg glemte å skrive det.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette må dere stå for selv. Jeg regner med konkursbehandlingen er avsluttet, og da er det ingenting å hente. I motsatt tilfelle kan dere melde kravet inn i boet, men det er sjelden at det er noe igjen til personlige kreditorer i slike tilfeller, dividenden vil uansett bare være en liten del av kravet.

Det er for sent å tegne konkursforsikring når arbeidet er utført og medkontrahenten allerede har gått konkurs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men hvis det er vanlig å tegne konkursforsikring skjønner jeg ikke hvorfor styret i sameiet ikke ordnet med det? Jeg bodde ikke her på det tidspunktet og vet ikke hva som ble gjort eller ikke gjort. Synes det er merkelig at man ikke har en sikkerhet hvor man kan få erstatning.

AnonymBruker
Skrevet

Smells like a job for "Sinnasnekkern".

Skrevet

det er blitt vaanlig å tegne konkursforsikring i forkant av slike store arbeider. Kjenner en som gjorde det da han skulle bygge hus. Gull verd, for byggfirmaet gikk konkurs

Er dette vanlig?

Da må du gi meg dokumentasjon på det.

Hvilke selskaper vil forsikre dere mot alle mulige småbedrifter og enkeltmannsforetak?

Aldri hørt om det, annet enn på flyreiser.

AnonymBruker
Skrevet

Okey så hvis det ikke er vanlig, hvordan kan man sikre seg mot slikt da? Feilene som ble gjort ble jo oppdaget med en gang og det ble visstnok avtalt at de skulle ordne opp i det. En dag kom de ikke på jobb og da hadde de meldt seg konkurs.

Skrevet

Vanlig å ikke betale før det er levert, og ved større prosjekter dele betalingen etter milepæler. Den med penga bestemmer, så holdpå de så lenge som mulig. I dette tilfellet er det eneste du kan gjøre å rette krav mot boet, noe som mest sansynlig ikke vil gi deg noen penger med mindre det er et enkeltmannsforetak eller noen har opptrådt grovt uforsvarlig eller direkte uredelig og dermed står personlig ansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så betalte hver andelseier inn til en konto, og en fra styret i sameiet var ansvarlig for innbetaling. Dette er jeg ikke helt sikker på.

Hvor ille er grovt uforsvarlig eller direkte uredelig? I mine øyne er det ganske ille å bruke innendørslister utendørs, men jeg tenker at det sikkert finnes ganske mye verre ting.

Hvordan retter man krav mot boet? Burde jeg kontakte en advokat isåfall?

Skrevet

Selskapsmessig uredelig, eks tatt oppdrag etter at det ble klart at selskapet ikke kunne fortsette driften etc.

Ring bostyrer så får du beskjed om hva som skal sendes inn og om det er penger i boet. Tror ikke jeg ville giddet å bruke penger på prosessen med indre bostyrer sier det er penger å hente. Ang innbetaling så ligger feilen på borettslagets side som tok risikoen ved å betale før varen var levert.

AnonymBruker
Skrevet

Okey så hvis det ikke er vanlig, hvordan kan man sikre seg mot slikt da? Feilene som ble gjort ble jo oppdaget med en gang og det ble visstnok avtalt at de skulle ordne opp i det. En dag kom de ikke på jobb og da hadde de meldt seg konkurs.

Konkurs betyr jo nettopp at skyldneren er insolvent og da er det ikke nok til alle kreditorene. Det vanlige konkursboet i Norge er det ingenting (i dividende) til uprioriterte fordringshavere. Hvor lenge er det siden dette skjedde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...