Gå til innhold

Kjole som gjest i fransk bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære er invitert i et fransk bryllup i sommer, litt utenfor Paris, og jeg har ikke vært i særlig mange bryllup, og aldri i et fransk bryllup. Er det noen som vet noe om franske bryllup, fransk kultur eller hvordan vi skal klare å velge riktige kjoler? :klo: Etter å ha rota rundt på google er jeg bare mer forvirret - "Nord-Frankrike er kjempekonservativt, mens i sør kan man til og med ha jeans i bryllup, svart kjole kan man ikke ha, jo, det går fint..." :vetikke: Det er så mye motstridende, rar info, så litt hjelp hadde vært kjempefint! :)

Bryllupet er en to-dagers affære, første dag er det seremoni i rådhuset, så i kirken, så er det cocktail party på et slags slott og til slutt middag osv på samme sted. Dagen etter er det noe bruden bare kaller "a small gathering", som skal være mer uformell, så jeg antar det er greit med en litt hverdagslig sommerkjole der. Men den første dagen... Hintene vi har fått fra bruden er: Det er greit med kjole som går over knærne, men ha med noe for å dekke skuldrene i kirken. Ha noe som er "not too classy but not too casual". Noen av de inviterte kommer til å ha hatter til antrekkene sine.

Jeg antar svart kjole er fy-fy? Jeg har spesielt en som er litt mer klassisk, stilig og som passer til fest, men antakeligvis ikke til bryllup...

Hva med coctailkjoler, er det passende, siden hun sier kjole over knærne er greit? Jeg har f.eks. en slik i brun, og en lignende i blå, blant annet. Er slike for utringet? Frankrike er vel mer konservativt...?

Apropos blå har jeg nummer to fra venstre av disse, men den antar jeg er for...ballkjole? Ellers har jeg en rosa blondekjole, men den er kanskje litt for hverdagskjole? Hva med blomstrete kjoler, blir det for casual? Jeg har en som har svart bakgrunn, små røde blomster og som er stroppeløs. Litt som denne, men med mye mindre blomster.

Og så er det sko, da... Jeg har problemer med knærne og skulle så gjerne gått med noe a la ballerinasko for å slippe høye hæler, men det er kanskje ikke pent nok?

Hva slags type kjole ville dere gått for? Jeg tar også gjerne i mot tips hvis dere har forslag om en jeg kan kjøpe :)

Jeg føler meg helt dust fordi jeg er så urutinert på bryllupsfronten, så det hadde vært supert med noen tips! :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når jeg leste overskriften var det første jeg tenkte at det ville jo være kjempefint å ha på Bunad. Men det blir jo litt feil når jeg leste hele innlegget. Ikke for det. Jeg kunne ha funnet på å bruke bunaden i kirken for så å bytte til en kjole til festen;)

Jeg synes den blå (som du hadde i brunt) var kjempefin. Sikkert nydelig i brunt også:)

Endret av Jane F.
Skrevet

Jeg har ikke vært i et fransk bryllyp, men har vært i et italienskt et. Sør italiensk. Og du vet nå hvor nøye de er når det kommer til bryllup... her slår de virkelig på stortromma. :gjeiper: Jeg var derfor veldig redd for å skille meg ut på en måte, men sannheten er at det er ikke noe stor forskjell mellom norske og italienske bryllup, klesmessig. Her gikk de i alt mulig! Både sorte kjoler, små kjoler, store kjoler, ballkjoler, dressbukser osv. Men de var litt nøye på at man helst skulle ha noen over skuldrene i kirka, for å vise respekt. Det var mange som brukte lette sjal.

Tror du kanskje kommer til å skille deg ut med ballerinasko, for iallefall i italia liker kvinnene å briefe med høye heler. Jeg fikk ikke lov å bruke ballerinasko. :P Så jeg vil foreslå at du tar på deg noen fine sko med litt hæl, og tar med deg ballerinaskoene i veska. Det gjorde jeg, og mange andre. :)

Synes den blå kjolen (nr 2 fra venstre) var kjempefin!, og det kommer nok til å gå bra (de er ikke så konservative i sør som mange vil ha det til - men det kommer jo også litt ann på familiene). Tror egentlig hvilken som helst kjole kan funke, men finner du en som når til knærne og tar med deg et matchende sjal, er du iallefall på den sikre siden! :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i bryllupsfest i Frankrike i fjor (en time utenfor Paris) og der var det jammen mye blanda drops på klesfronten! Min erfaring (både fra besøkende franskmenn i vårt bryllup og det bryllupet vi var i) er at de ikke er like formelle som vi er. Men det kan jo også hende at vennene mine er unntaket her. :fnise:

Enig med iskaffe at den blå kjolen var nydelig! Og høye hæler er forresten et torturinstrument i min franske omgangskrets (de er alltid :haar: når jeg kommer med mine 10+ cm :ler: ), så ballerinasko hadde blitt tatt godt i mot. Det finnes jo mange fine, og veldig pyntede ballerinasko da. :jepp:

Skrevet

Flate sandaler som gjør litt mer ut av seg er jo også fint til kjole. Noe à la (hihi :nigo: ) dette:

20-46392-10-02_350x330.png

Skrevet (endret)

Takk for svar, alle sammen! :) Jeg blir litt beroliget når det virker som de ikke er så formelle der. Men jeg tror kanskje dette er en ganske rik familie, og dermed også kanskje et ganske formelt bryllup? Min venninne, altså bruden, har aldri nevnt noe om hennes families økonomi, annet enn at faren hennes kjøpte leilighet til henne i sentrum av Paris, fordi han trengte noe å investere i... Så det virker som han har nok penger å investere i ting! Så da ser jeg for meg at mange kommer i Gucci mens jeg kommer i Cubus :gjeiper: Men det må de i så fall tåle.

Ja, bunad tenkte jeg også litt på, men jeg kom fram til at det kanskje vil stjele oppmerksomhet fra bruden. Og selv om jeg er glad i bunaden min tror jeg at jeg hadde følt meg litt bondete i tykk bunad mens alle har tynne, stilige kjoler i 20 varmegrader. Pluss at en bunad tar så mye plass at jeg måtte hatt den på meg når jeg reiser for å få den med.

Men da skal jeg ta et par pene sko med litt hæl, og huske bolero eller sjal! Etter det Iskaffe sier virker det som jeg kan ta nesten hvilken som helst kjole uten å skille meg ut. Tror jeg venter med ballerinasko til dagen etter, da det skulle være litt mer uformelt :)

Endret av Dragonfly84
AnonymBruker
Skrevet

Husk: aldri åpne sko eller bare skuldere i kirken.

Skrevet

Husk: aldri åpne sko eller bare skuldere i kirken.

Takk :) Det med skuldre visste jeg, noen steder er det visst knær også, men heldigvis ikke der. Men det med åpne sko skal jeg huske!

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan spørre bruden om råd siden du er usikker på kulturen? Så spennende det høres ut med bryllup i frankrike da. :)

Skrevet

...oooh, og nå fant jeg Coast, det så ut som en bra butikk å finne kjole i! Det er vel antakeligvis ikke samme utvalg i butikkene i Oslo som det er på den internasjonale nettsida, da. Men det kan være verdt en titt innom! Noen som vet hvilken Coast i Oslo som er størst? Kanskje har de noe på salg også, for jeg har ikke råd til å bruke 1500 kr på en kjole...

Skrevet

Kanskje du kan spørre bruden om råd siden du er usikker på kulturen? Så spennende det høres ut med bryllup i frankrike da. :)

Ja, det er kjempespennende! Morsomt å se noe annet enn bare turist-type-ting, i tillegg til at det blir gøy å se igjen bruden, som jeg ikke har sett på flere år, og ta del i en så viktig dag i livet hennes :)

Jeg har spurt henne en del, og fikk rådene jeg skrev øverst, som ikke var så lett å tolke... Hva er egentlig "not too classy but not too casual", liksom... :vetikke: Og at vi bare skulle ta på oss noe vi følte oss fine i, så gikk det så bra, så. Men jeg er jo så flink til å bekymre meg, så da lurer jeg jo fortsatt på hva som er passende. Har nesten lyst til å ta bilder av kjole-alternativene og spørre henne, men jeg vil ikke være til bry når hun har så mye å tenke på med bryllupet og jeg alt har spurt en del. :sjenert:

Invitasjonen er vel en god indikasjon, og den er hvert fall moderne (scrapbook-preg og ikke snirklete gullbokstaver), så da er det vel ikke smoking og galla. Merkelig å ikke skrive dress code i invitasjonen... Innerst inne så tror jeg vel det blir litt som det Iskaffe skildret, folk i alle slags klær. Men det er beroligende å høre om folks opplevelser med bryllup lenger sør i Europa! :)

Skrevet (endret)

Tror ikke du skal tenke så mye på det. :) Men hvis du har muligheten så kan du jo spørre henne eller event. hennes familie?

Jeg var i bryllup hos en "rik" familie. Det var to lege-familier og to leger som giftet seg. 100+ gjester som spleiset hotell på alle sammen. Men det er da ikke alle sammen som har råd til gucci? Kan godt hende de aller nærmeste familiemedlemmene kler seg litt ekstra fint, men neppe alle gjestene? Det var min erfaring. Mange i bryllupet jeg deltok i som brukte billigkjoler. Selv hadde jeg en h&m kjole til 299. :gjeiper: Hvem ser forskjellen egentlig? ;) Synes kjolevalgene du har vist så langt funker helt flott!

Nei ta på det akkurat det du vil, som om du skulle i et norskt bryllup. Men ville droppet bunaden. Det hadde blitt helt feil i mine øyne. :fnise:

Endret av iskaffe
Skrevet

Den på Majorstua(coast)tror jeg er større enn den ved Rådhuset, og på Majorstua ligger også Monsoon som har masse fine kjoler.

• Liker 1
Gjest Ølbriller
Skrevet

Jeg bor i Frankrike på 3.året, og har vært med i bryllup med min katolske vertsfamilie flere ganger. Også i Chartres 1 time fra Paris. Bor selv i nord-Frankrike (den mer eller mindre konservative delen)

Ikke la deg skremme av at det er 2 seremonier (1 i rådhuset og 1 i kirken). I Frankrike har ikke kirken myndighet til å vie noen utenom rent spirituelt. Det er derfor den i rådhuset som er den juridiske delen (det eneste som skjer er mer eller mindre at brudeparet signerer en kontrakt for ordfører i regionen og den varer som regel max en halvtimes tid). Gjestene står eller sitter rundt og ser på. Den er som regel ikke så formell, spesielt om det er en liten kommune de skal vies i.

I kirken er klesreglene strengere, spesielt om det er en kristen familie. Bestemor rynker fort på nesen om du har åpne sko (som noen nevnte over her) eller spaghettistropper på kjolen. I Frankrike har de ofte ermer på kjolene sine, eller brede sjal for å dekke skuldrene. Det er også veldig kaldt inne i kirken (alt her oppe er jo bare steinkirker uten vinduer, så selv midt på sommeren kommer du til å sitte i ca. 12-15 grader, gjerne også på steinbenker noen steder.) Har du langt hår er skikken å ha det helt eller delvis oppsatt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe med brede stropper/ermer (evt. også sjal) ikke noe svart, hvitt eller rødt (spesielt svart er VELDIG fyfy her nede), oppsatt hår, mellomhøye sko som dekker tærne). Kjolen i seg selv trenger ikke være så fancy eller eksklusiv (à la eks. Kate Middelton), så blomstermønster fungerer f.eks. fint!

Ellers, kos deg i bryllup! :) Franskmenn er supre og som oftest imøtekomne!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha gått for den blå eller blomstrete (den brune var veldig utringet), men brukt en jakke til i kirka (siden det kan bli kaldt), og skiftet til bolero etterpå. Om flere av gjestene er "lettkledde", kan du jo ta av deg boleroen etterhvert.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende info, Ølbriller! :) Da skjønner jeg bedre hvorfor det er en så langdryg affære. Men smale stropper eller stroppeløs fungerer med bolero over, håper jeg!

Og takk til AB også. Jeg lurte også på om den er for utringet, så da dropper jeg den. :)

AnonymBruker
Skrevet

Her gikk de i alt mulig! Både sorte kjoler, små kjoler, store kjoler, ballkjoler, dressbukser osv. Men de var litt nøye på at man helst skulle ha noen over skuldrene i kirka, for å vise respekt. Det var mange som brukte lette sjal.

Unnskyld på forhånd til deg iskaffe, jeg mener ikke å pirke - jeg så bare humoren i denne uskyldige skrivefeilen :gjeiper: Jeg ser liksom for meg at alle damene har en eller annen person hengende over skuldrene sine i kirka :fnise:

• Liker 3
  • 3 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg funnet en fin, lyseblå kjole med all deres hjelp her :) Og da lurer jeg jo på... :sjenert: Kan jeg ha svarte sko til? Jeg har narrowed it down til et par hvite og et par svarte som jeg tror knærne mine kan takle en dag. Men så begynte jeg å tenke at kanskje svarte sko heller ikke er lov, når så mye annet ikke er lov :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...