AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Noen som har peiling på hundelus? hehe litt rar formulering jeg vet :-) Saken er den at noen skal passe mine 2 hunder en kveld denne uken - hjemme hos seg selv, og de har nettopp hatt besøk i helgen av en hund som har lus. Jeg har (heldigvis) ikke så mye erfaring med det, men mener å ha hørt at eggene til menneskelus overlever noen døgn, så lurer på om det er det samme med hund? Jeg vet at hundelus IKKE smitter over på mennesker, men lurer på om det kan være i stoff møbler etc som potensielt kan smitte over hund til hund. Som sagt - jeg har ikke peiling så derfor jeg spør :-). Jeg vil så nødig måtte lusebehandl hundene. Den hunden som har/hadde lus, er altså ikke der når mine kommer, men det er kun 3 dager siden. Ville dere dratt på besøk med hundene, eller er jeg bare overhysterisk ;-)?
xalo Skrevet 8. mai 2012 #2 Skrevet 8. mai 2012 Hundelusens (både blodlus og pelslus) livssyklus er omtrent 21 dager. Når eggene klekkes overlever ikke lusa lenge borte fra verten sin. Men det er umulig å si hvorvidt det er egg hjemme hos hun som skal passe hundene dine og evt hvor lenge det er til disse klekker. Hvis hun har støvsugd og vasket nøye etter at den andre hunden var på besøk er risikoen mindre. Enkelt og greit så velger du helt selv, men det er en risiko for at hunden din får lus.
Sugerøret Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Ville holdt meg langt unna.Normalt må en ta lusekur og sjekkes 10dager etterpå.Holde hunden som har lus unna andre i 10-14dager. Vaske tepper hunden sover på og andre ting den har vært borte i. Jobben er jo ikke særlig artig og du må til vetrinær for å få lusebehandling av hunden.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Hundelusens (både blodlus og pelslus) livssyklus er omtrent 21 dager. Når eggene klekkes overlever ikke lusa lenge borte fra verten sin. Men det er umulig å si hvorvidt det er egg hjemme hos hun som skal passe hundene dine og evt hvor lenge det er til disse klekker. Hvis hun har støvsugd og vasket nøye etter at den andre hunden var på besøk er risikoen mindre. Enkelt og greit så velger du helt selv, men det er en risiko for at hunden din får lus. Takk for informativt svar. Da vil jeg ikke ta sjansen, så da får jeg bare bli hjemme :-(. Skulle på et foredrag og valpen er bare 10 uker og ikke vant med å være alene enda, så jeg var avhengig av hundepass noen timer den kvelden, og har ikke andre alternativer jeg ønsker å benytte meg av. Men risikoen kan se ut til å være for stor for smitte at det kan vise seg å bli et kostbart og ubehagelig foredrag på sikt. Hilsen TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå