Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på dette solstudioet i Trondheim. Dette var mitt første besøk i solarium på flere år.

Jeg har ikke solariumskrem og det så ut til at det var tomt for solbeskyttelse der, så jeg hadde heldigvis med meg min egen solbeskyttelse til ansiktet. (PROTECTION HIGH SPF 30 Duve medica).

Og jeg valgte å ta sol i ti min.

Når kan jeg ta sol neste gang? Hvor ofte må jeg ta sol?

Er solsengene gode? Hva er forskjell på dem?

Jeg vil ha litt naturlig farge og ikke mer enn det, og heller ikke skade meg (hørt at det kan være farlig med for mye sol og rynkefremkallende?).

Ja, jeg vet egentlig ganske lite om dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på dette solstudioet i Trondheim. Dette var mitt første besøk i solarium på flere år.

Jeg har ikke solariumskrem og det så ut til at det var tomt for solbeskyttelse der, så jeg hadde heldigvis med meg min egen solbeskyttelse til ansiktet. (PROTECTION HIGH SPF 30 Duve medica).

Og jeg valgte å ta sol i ti min.

Når kan jeg ta sol neste gang? Hvor ofte må jeg ta sol?

Er solsengene gode? Hva er forskjell på dem?

Jeg vil ha litt naturlig farge og ikke mer enn det, og heller ikke skade meg (hørt at det kan være farlig med for mye sol og rynkefremkallende?).

Ja, jeg vet egentlig ganske lite om dette.

Ja solarium/sol er skadelig og kan gi deg rynker tidlig. Jeg personlig tar ikke solarium, syns ikke det å være brun er spesielt viktig når man ser på skadene det kan gi.

• Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Her kan det nok komme mange forskjellige svar!

Noen leger anbefaler jo å ta litt sol her og der (om vinteren iallefall), imens andre fraråder det fullstendig. Spesielt om du har blek hudtype som lett blir brent, da skal du helst tilbringe livet under parasoll med sunblock.

Og så har man de som bryr seg mest om å bli brun som sier solarium annenhver dag til du har fått den fargen du vil ha, så en gang i uka etterpå.

Du skal iallefall gi huden 48 timer på å lege seg. Men husk å telle med sola du får ute nå på sommeren, blir det fint vær fremover som du er mye ute i så ville jeg ikke tatt sol i tillegg.

Jeg tar typisk litt sol på vinteren bare, for å få litt energitilskudd og å føle meg fresh til våren.

Men jeg er nok ikke innenfor det leger anbefaler jeg heller. Jeg tviler egentlig på at man får farge av den dosen noen forskere anbefaler, skal du bli brun så skader du huden uansett.

Skrevet

neste gang du tar sol kan være etter 3-4 dager. Og ikke øk tiden. Husk briller og smør med sunblock i ansikt, hals og bringe.

Om du skal bruke mye tid å penger på dette, fargen sitter lenger om du tar litt og litt, og ikke brenner deg ved å ligge 20 minutter.

Hver gang man solbrenner seg , så eldes huden med 6 måneder...

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, tull. Det som er fakta er at huden skades for hver gang man brenner seg, men seks måneder er ikke noe standardsvar. Alle er forskjellige og det er kombinasjonen røyk/sol som gir flest rynker.

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Husk solariumsbriller, uansett hvor lite eller hvor lenge du ligger. Man kan skade synet om man driver på uten.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg jobber nattevakt i tre måneder fremover så solen utenfor i sommer kommer nok ikke til å være like mye å tenke på :( Jeg tenker i grunnen ikke at jeg skal bli så veldig brun, men jeg har aldri vært i syden/etc før og har på en måte vansker med å få sommerglød i det store og hele. Pigmenter som er veldig nordisk. På hudkartet på solariumet valgte jeg nr.2. Hud som ikke blir lett solbrent men samtidig litt sensitiv av seg. Vet ikke om det var riktig, men jeg var hvertfall ikke nr.1. (alltid solbrent). Sist jeg ble solbrent var for seks år siden, faktisk. Så det er sjeldent. Dog blir jeg ikke brun så lett...

Merket at 10min holdt i massevis for meg. Da jeg la meg senere på dagen så merket jeg at jeg var varm på huden etter solingen. Ikke rød og irritert, men det klødde litt på armen. Vet ikke helt hvordan det skal være.

Solbriller...det hadde jeg glemt. Og faktisk så kan jeg ikke huske at det lå noen solbriller der i det hele tatt. Jeg får sjekke neste gang, og stikke til neste sted hvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal uansett passe på å ikke ligge for lenge. Passer godt på huden min, det er derfor jeg ikke pleier å ta sol. Hadde jo vært kjempe fint å få litt glød med selvbruning osv, men det har jeg veldig veldig dårlig erfaring med. Huden min hater de jeg har prøvd.. og dagen etterpå går det av når jeg tørker meg etter dusjen... også fikk jeg engang kviseutbrudd også synes jeg huden ser fet ut når jeg har det på. Funker bare aldri på meg i det hele tatt.

Så ja.. Har tendens til å reagere på ting. Sol skal vel være bra for slikt? (eksem)

Skrevet

Takk for svar. Jeg jobber nattevakt i tre måneder fremover så solen utenfor i sommer kommer nok ikke til å være like mye å tenke på :( Jeg tenker i grunnen ikke at jeg skal bli så veldig brun, men jeg har aldri vært i syden/etc før og har på en måte vansker med å få sommerglød i det store og hele. Pigmenter som er veldig nordisk. På hudkartet på solariumet valgte jeg nr.2. Hud som ikke blir lett solbrent men samtidig litt sensitiv av seg. Vet ikke om det var riktig, men jeg var hvertfall ikke nr.1. (alltid solbrent). Sist jeg ble solbrent var for seks år siden, faktisk. Så det er sjeldent. Dog blir jeg ikke brun så lett...

Merket at 10min holdt i massevis for meg. Da jeg la meg senere på dagen så merket jeg at jeg var varm på huden etter solingen. Ikke rød og irritert, men det klødde litt på armen. Vet ikke helt hvordan det skal være.

Solbriller...det hadde jeg glemt. Og faktisk så kan jeg ikke huske at det lå noen solbriller der i det hele tatt. Jeg får sjekke neste gang, og stikke til neste sted hvis ikke.

det ligger ikke solbriller på solarium, du må kjøpe de i en sånn automat som står der.

Skrevet

Har kjøpt solariumsbriller flere ganger, og glemmer alltid å ta de med.. :sjenert: Så forrige gang ble det to tjuekroninger over øynene, funket fint i et nødstilfelle, og de ble ikke varme. :)

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg tek litt sol i ny og ne, hovudsakleg av helsegrunnar (D-vitamin), så difor tek eg ikkje så lenge. For å få nok d-vitamin tilrår dei jo opptil 15 min utan solfaktor midt på dagen (i den verste tida!) og så krype inn i skuggen for å skydde huda. Eg trur eg har liknande hudtype: eg blir saaaakte brun, relativt lett brend, men er ikkje slik som alltid blir brend. I solarium tek eg som oftast aldri meir enn eit kvarter, og det gjer eg berre etter fleire veker med tilvenning, startar som oftast lågt. Har aldri hatt pes med at eg har blitt brend i solarium, sjølv om eg ikkje brukar solfaktor der. Auk med berre eit par minutt i veka, og følg med på om du blir rosa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...