AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Lenge siden jeg har hatt naturfag, merker jeg. H2O = Vann. Består av to hydrogenatomer og et oksygenatom. CO2 = Karbondioksid. Består av et karbonatom og to oksygenatomer. O2 = Luft. Består av to oksygenatomer. HO2 = ? H2 = Correct me if i'm wrong. Andre kjemiske formler som bør være "allmennkunnskap?
Renapur Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 HO2 = ett hydrogen atom og to oksygen atomer men med en annen binding enn vann H2 = 2 hydrogenatomer
FrøkenDetektiv Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Koksalt -> NaCl, saltsyre ->HCl og karbonmonoksid (dannes ved ufullstendig forbrenning) -> CO bør også være med på den greie listen din.
noisy Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 HO2 eksisterer ikke. Luft består av O2 (20%), N2 (nitrogen, 78%) og en rekke andre forbindelser. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 He - helium, som er gassen i ballonger som gir smurfestemme. SiO2- sand/ glass SO2 - svoveldioaksid sur nedbør NOx - nitrogenoksider drivhus gass O3 - Ozon, som i ozonlaget TiO2 - hvit farge, i alt fra maling, solkrem og godteri C - karbon, i alle rene karbonforbinnelser eks kull og diamant C2H5 - etanol Det var det jeg kom på i farten Ellers mener jeg de fleste metaller bør være almenkunnskap selv om det ikke er direkte formler =)
Surriball Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 HO2 eksisterer ikke. Joda, det eksisterer! Jeg googla det siden jeg stussa på det, jeg også. Kan for så vidt fortelle at O2 og H2 er formelen til oksygengass og hydrogengass, de vil aldri eksistere som frie atomer... CO = karbonmonoksid. Dannes ved ufullstendig forbrenning, f.eks i eksos.
noisy Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Joda, det eksisterer! Jeg googla det siden jeg stussa på det, jeg også. Åh, det visste jeg ikke! Da lærte jeg noe nytt i dag også.
feuerstein Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 C2H5 - etanol C2H5OH -OH er generelt alkoholer, de rene hydrokarbonene er CnHn uten -OH, som f.eks. C2H6 for etan og CH4 for metan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå