Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går lærerutdanning på en høgskole og i morgen(!!) skal jeg ha et foredrag i norskfaget. Jeg kan snakke om det jeg måtte ønske, men jeg har jernteppe. er det noen kreative sjeler der ute som har noen tips til meg? Vil helst snakke om noe fengende og om noe som har med norskfaget å gjøre :)

Klem fra meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulike ting fenger ulike folk, men for min del var det alltid det konkrete grammatiske aspektet jeg likte innen norsk, mens mer flyktige ting som tolking av tekster etc. bød meg imot. Engasjerer meg veldig i rettskriving, orddeling, da/når, enda/ennå, at ungdom ikke klarer å si kj-lyden lenger. Sånne ting elsker jeg :happy:

Skrevet

Hvordan språket vårt er blitt påvirket av sosiale medier og mobiltelefon(sms språk og chat) og innvandring, tilflytting osv. Det synes jeg er interessant.

(Haha, får litt prestasjonsangst av å skrive i en tråd med rettskrivingsentusiaster.. :))

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulike ting fenger ulike folk, men for min del var det alltid det konkrete grammatiske aspektet jeg likte innen norsk, mens mer flyktige ting som tolking av tekster etc. bød meg imot. Engasjerer meg veldig i rettskriving, orddeling, da/når, enda/ennå, at ungdom ikke klarer å si kj-lyden lenger. Sånne ting elsker jeg :happy:

Hva er forskjellen på enda og ennå? Alltid lurt på det.

Skrevet

sms-språk, kebabnorsk o.l. har vi akkurat hatt som tema, så jeg føler det blir litt repetisjon :P Tenkte litt på bruk av digitale verktøy i norsk, men jeg finner liksom ingenting om det :(

Skrevet

Hva med ordtak og uttrykk? Og kanskje ting mange sier feil...? Har lagt merke til det på Paradise Hotel at de sliter med å holde tunga rett i munnen men prøver hardt likevel :fnise: Feks "Det skurrer i mosen!", "Det var en muffins i det hele", "Vi er helt på samme bølgefrekvens!" osv.

Merker også at mange bruker uttrykk feil. Feks krokodilletårer som er falske tårer tror mange at betyr "store tårer". Bjørnetjeneste er også et ord jeg ser mange bruker feil..

Kanskje litt sent nå hvis du skal ha foredrag imorgen da, men lykke til:)

(SMS/kebabnorsk-påvirkning synes jeg er kjedelig, det hadde vi om hele tiden på skolen og det ble bare pjatt og svadasnakk og repetisjon hver gang følte jeg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...