Gjest berta Skrevet 27. januar 2004 #1 Skrevet 27. januar 2004 Det er sikkert noen her som har mer kunnskap og erfaring enn meg om dette... Har hatt samleie med to forskjellige på et par måneder. Brukte kondom begge ganger, slik at sæd ikke kom inn i meg. Men ulempen med kondomer er at de detter av underveis (og blir satt på igjen eller erstattet med en ny)... Kan man bli smittet av det også? Har lest at feks hiv smitter først og fremst gjennom blod og sæd, men hva med andre sykdommer som klamydia etc? Er sjansen stor? Begge partnerne var norske, har normale jobber og bryr seg om kroppen sin. Er så urolig... Håper på svar.
Tusenfryd Skrevet 27. januar 2004 #2 Skrevet 27. januar 2004 For det første; at de bryr seg om jobben sin og er norske og har normale jobber, har ingenting med kjønnsykdommer å gjøre... det var skrekkelig fordomsfullt av deg. Antall sexpartnere med evt kjønnsykdommer har noe å si. Og da uten kondom. Når det gjelder kondombruk, er det en selvfølge at brukes! Og den bør selvsagt heller ikke falle av underveis. Om den gjør, så erstatt den med en ny, ikke med den brukte. En kondom er for engangsbruk. HIV smitter ved væskeoverføring, dvs blod eller sæd, og det skal treffe ditt sår eller åpne hud. Andre kjønnssykdommer kan smitte ved vorter eller spytt, fx herpes. Det varierer. Jeg ville ikke ha vært så bekymret var jeg deg, så lenge det ikke er sår eller vorter å snakke om. Men hvis du er bekymret og selv føler at du har grunn til bekymring, så ta kontakt med en lege og bli testet. Fx Chlamydia kan være symptomfritt... og han trenger ikke vite at han har det en gang. Det kan konstateres ved en enkel blodprøve.
Gjest jolene Skrevet 27. januar 2004 #3 Skrevet 27. januar 2004 Kjønnssykdommer som klamydia kan føre til sterilitet så jeg anbefaller alle som har hatt ubeskyttet samleie til å teste seg. Det er ikke nødvendig med en blodprøve.. Sist jeg testet meg tok jeg bare en urinprøve og det er jo ganske kurrant.. Men skal man teste seg for hiv/aids må nok en blodprøve til og ventetiden kan være lang.. ( minimal sjangse for og bli smittet av det i Norge blandt vanlige folk da) Du er sikkert frisk som en fisk, men siden sjangsen alltid er der hvis ikke kondomer sitter på under hele samleie, kan det jo være lurt å ta en test så du slipper og bekymre deg.. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå