Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg skal ha særemne innen barnelitteratur, og trenger tips og råd.

Problemstillengen jeg har valgt er : Hvilke virkemidler blir valgt for at litteraturen skal appelere til barn?

Takker og bukker og neier masse for tips, råd og evnt. linker.

Vennlig Hilsen Vivian (litt rådvill akkurat nå... :roll: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først si litt mer om hvilken litteratur du vil skrive om før du leter etter virkemidler. Barnelitteratur er så mangt, det finnes jo ikke noe felles virkemiddel. Av den enkle grunn at noe fenger ungene, annet gjør det ikke.

Skal du ha billedbøker, lesebøker, fantasi, pedagogiske bøker, hvilken alersgruppe? Skal du se på ei bok, en forfatter, eller skal du sammenlikne av noe slag?

Mitt umiddelbare tips for lesebøker er Erlend Loes bøker om Kurt, eller Carsten Strøm sine bøker om Tante Gummigutta. For billedbøker ville jeg valgt Tor Åge Bringsværd sine Når-to- bøker eller Hoffmann sine bøker om Elvin - gutten med de store ørene.

Du har jo et hav å ta av. Skriv hvordan du snevrer deg inn, så skal jeg gjerne forsøke å komme med innspill.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar!

Jeg har valgt ut 13 bøker jeg tar utgangspunkt i.

Astrid Lindgren: Mio min Mio og Emil

Thorbjørn Egner: Folk og røvere i kardemomme by, Karius og Baktus og Klatremus

Anne-Cath Vestly: Ole Alexander og Knerten

Roald Dahl: Georgs magiske medisin, Den magiske fingeren og Den fantastiske mikkel rev.

Aldersgruppen er vel rundt 6-10 år, foruten Karius og baktus og Emil som fenger de fleste barn. Jeg bruker lese og fantasi bøker.

Har tenkt å sammenlikne alle forfatterene, samt å se på deres særegne virkemidler.

Hilsen Vivian

Skrevet

Er ikke det voldsomt mye med så mange ulike bøker og forfattere? Hva med å kutte ut litt og gå mer i dybden?

(Er det særemne på vgs?)

Skrevet

Enig med Poirot. Begrens utvalget noe, for så å gå mer i dybden. Hvis man gaper over for mye har det lett for å bli rotete.

Gjest -kebolle
Skrevet

Spennende tema!

Enig med de over; det kan være vanskelig å skrive klart og dypt om så mange bøker/forfattere.. (Nå tenker jeg meg altså en særoppgave på vgs - er det det??)

Men jeg synes du har valgt ut flotte bøker!! Georgs magiske, + alt av Astrid Lindgren er mine personlige favoritter.. Men Anne Cath og Egner er jo i tillegg til Lindgren noen ruvende påler i barnelitteraturen da.. (Og Roald Dahl forresten, er vel han som har skrevet om Mikkel..)..

Har vel ingen nye, gode råd å komme med nå, men la oss høre hvordan det går videre?

Lykke til, klem

-kebollen

Skrevet

Helt enig med de andre her - det er ikke lurt å velge så mange bøker. Ville valgt et par forfattere hvis jeg hadde vært deg.

Vil anbefale litteratur i forbindelse med oppgaven din:

Barnelitteratur: sjangrar og teksttypar / Mjør

Nye veier til barneboka / Harald Bache-Wiig (red.)

Lykke til :-)

Gjest Tristessa
Skrevet

Det finnes forresten ganske mange barnebøker med skjulte politiske budskap, eller med skikkelser som minner mye om politiske ledere. Det mest uskyldige eksempelet jeg kan komme på nå er Pelle Svanslös-bøkene, som har en rekke figurer som er tydelig inspirert av professorer, journalister og politikere for å nevne noe. Et lite dykk i arkivet, og listen blir lengre. Kanskje ikke det du hadde i tankene, men absolutt et interessant emne og et morsomt apropos.

• 1 måned senere...
Gjest -kebolle
Skrevet

Hvordan går det med oppgaven din?

Gjest LoisLane
Skrevet

I disse bøkene er jo illustrasjonene et viktig virkemiddel. Egner hadde nok også en ganske klar politisk agenda.

Skrevet
Vil anbefale litteratur i forbindelse med oppgaven din:

Barnelitteratur: sjangrar og teksttypar / Mjør

Nye veier til barneboka / Harald Bache-Wiig (red.)

Jepp, og:

Norsk barnelitteraturhistorie / Birkeland, Risa og Wold

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har ikke så mange råd, annet enn at 13 bøker hørtes voldsomt mye ut. Jeg brukte fire bøker til mitt særemne (døden i barnebøker), og det var virkelig mer enn nok, til tross for at jeg leste gjennom alle bøkene på en times tid.

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Jeg har ikke så mange råd, annet enn at 13 bøker hørtes voldsomt mye ut. Jeg brukte fire bøker til mitt særemne (døden i barnebøker), og det var virkelig mer enn nok, til tross for at jeg leste gjennom alle bøkene på en times tid.
Skrevet

Hvilke bøker to du utgangspunkt i da? Skal nemlig ha særemne om det samme:)

Skrevet

Når jeg krev æremne på vgs hadde jeg om Atrid Lindgren, og så på noen av bøkene hennes. De jeg så på var Brødrene Løvehjerte, Pippi, og Ronja Røverdatter.

Da fortalte jeg generelt om Astrid Lindgren til å begynne med, og så gikk jeg inn på hver av bøkene å så på hva det var ved boken som appelerer til barn :)

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Når jeg krev æremne på vgs hadde jeg om Atrid Lindgren, og så på noen av bøkene hennes. De jeg så på var Brødrene Løvehjerte, Pippi, og Ronja Røverdatter.

Da fortalte jeg generelt om Astrid Lindgren til å begynne med, og så gikk jeg inn på hver av bøkene å så på hva det var ved boken som appelerer til barn :)

Hva fikk du i karakter da?

Skrevet

Hadde muntlig fremlegg, og mener jeg fikk 5.

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Jeg skal også skrive særemne om Astrid Lindgren. Jeg bare lurte på om du skrev noe om hvilkne virkemiddler hun bruker generelt i bøkene sine?

Og hvilken emne som går igjen i hennes forfatterskap:)

Har du skrevet noe om en kan kjenne igjen noen trekk fra nyrealismen i hennes forfatterskap?:)

- cecilie

• 2 uker senere...
Gjest Luinwe
Skrevet
Hei!

Jeg skal også skrive særemne om Astrid Lindgren. Jeg bare lurte på om du skrev noe om hvilkne virkemiddler hun bruker generelt i bøkene sine?

Og hvilken emne som går igjen i hennes forfatterskap:)

Har du skrevet noe om en kan kjenne igjen noen trekk fra nyrealismen i hennes forfatterskap?:)

- cecilie

Hei.

Har særemne om Astrid Lindgren jeg også, fant en særoppgave på nettet som var veldig hjelpsom.

http://webster.hibo.no/alu/norsk2/f4/anne-kristine.htm

Lykke til. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...