Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg tokk en tur innom støttekalkulatoren nettopp og den viser at jeg kunne få ca 46 000 i stipend høst halvåret i år, når jeg starter på høyskole. Men 0 i stipend.. Får jeg ikke omgjort noe av dette lånet til stipend? Er det fordi jeg krysset av for å bo hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg tokk en tur innom støttekalkulatoren nettopp og den viser at jeg kunne få ca 46 000 i stipend høst halvåret i år, når jeg starter på høyskole. Men 0 i stipend.. Får jeg ikke omgjort noe av dette lånet til stipend? Er det fordi jeg krysset av for å bo hjemme?

Ja, det er fordi du bor hjemme. Da er det bare lån.

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg må flytte ut og få ekstra kostnader for å få stipend? Trodde alle fikk omgjort 40% dersom man stod..

Det må jo si at hvis jeg finner meg et rom å leie for 2000 pr mnd i 10 månder blir det 20 000. Og stipendet jeg da kan få (altså 40% omgjort av ca 100 000 kr) blir 40 000 og jeg har dermed "tjent" 20 000 på å flytte ut? Ja, selvfølgelig går litt med til mat osv. Men sett bort i fra det. Så vil det altså i teorien være slik?

Takk for svar! Setter selvfølgelig pris på det:) Bare litt usikker på systemet

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg må flytte ut og få ekstra kostnader for å få stipend? Trodde alle fikk omgjort 40% dersom man stod..

Det må jo si at hvis jeg finner meg et rom å leie for 2000 pr mnd i 10 månder blir det 20 000. Og stipendet jeg da kan få (altså 40% omgjort av ca 100 000 kr) blir 40 000 og jeg har dermed "tjent" 20 000 på å flytte ut? Ja, selvfølgelig går litt med til mat osv. Men sett bort i fra det. Så vil det altså i teorien være slik?

Takk for svar! Setter selvfølgelig pris på det:) Bare litt usikker på systemet

Lykke til med å finne et sted med 2000 kr i husleie... Tro meg, du sparer intet på å flytte ut. Mat er mye dyrere enn du tror når man bor alene.

Ja, er slik systemet er, og godt er det. Skal være litt rettferdighet her i verden... Har du mamma og pappa som kan betale skal du selvfølgelig ikke få gratispenger fra lånekassa.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ja, det heter jo faktisk borteboerstipend.

Hvis du bor og spiser gratis, så ser jeg ingen grunn til at du skal ha lån (med mindre du tar den at du sitter alt inn på en høyrentekonto). Få deg en detidsjobb, blir for dumt å låne "lommepenger" hos lånekassen.

• Liker 1
Gjest -_Tove_-
Skrevet

Jeg ville absolutt satset på å bo hjemme. Tviler på at du finner en hybel til 2000 uansett hvor du bor i landet, og mat kommer fort opp i samme pris. I mange tilfeller må du også i tillegg betale for strøm/tv/internett.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Men dere må leve et slitsomt liv hva? Dere gjør dere i hvert fall opp nok meninger om andre før dere har noe særlig med informasjon.. Jeg tar noe selvkritikk for muligens ikke å ha presisert så godt at jeg ikke var ute etter "gratispenger".

Vel.. Anonym: Jeg har siden fylte 16 år jobbet to deltidsjobber og skal klare å komme meg inn i boligmarkedet ganske enkelt når jeg er ferdig utdannet og etterhvert har en fulltidsjobb. Jeg ønsker ikke å lure til meg penger på noe vis. Jeg endte her en stund opp arbeidsledig etter VGS og måtte dermed (naturlig nok) gå uten særlig inntekt, jeg oppfylte krav om dagpenger, men ønsket ikke å motta disse da jeg kunne leve på oppsparte midler og heller ville ha liten inntekt som motivasjn for å søke, søke OG søke etter ny jobb snarest.

Jeg spurt for å prøve å forstå systemet, ikke for å finne informasjen her til å sno meg rundt det og "få" penger.

Det var derfor jeg spurte om det i teorien var slik. Jeg har ingen plan om å finne en hybel til 2000; (jeg sa vel også ét rom) og jeg har en nokså realistisk syn på penger til å forstå at mat koster, det er ikke noe jeg skyver under teppet. I tillegg kommer håndkler, kluter, såpe, klær, duker, gardiner, glass osv.

Ja, jeg har så vidt forstått at noen sparer inn noen kroner på å låne og sette på høyrentekonto, men det tror jeg ikke er noe for meg. Jeg blir nok å bo hjemme, som anbefalt til slutt her ja. Enig i at det er det lureste. Og igjen, jeg lever ikke på foreldrene mine, de gir meg bare en mulighet som jeg kan ta og dermed leve litt billigere enn andre alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Men dere må leve et slitsomt liv hva? Dere gjør dere i hvert fall opp nok meninger om andre før dere har noe særlig med informasjon.. Jeg tar noe selvkritikk for muligens ikke å ha presisert så godt at jeg ikke var ute etter "gratispenger".

Vel.. Anonym: Jeg har siden fylte 16 år jobbet to deltidsjobber og skal klare å komme meg inn i boligmarkedet ganske enkelt når jeg er ferdig utdannet og etterhvert har en fulltidsjobb. Jeg ønsker ikke å lure til meg penger på noe vis. Jeg endte her en stund opp arbeidsledig etter VGS og måtte dermed (naturlig nok) gå uten særlig inntekt, jeg oppfylte krav om dagpenger, men ønsket ikke å motta disse da jeg kunne leve på oppsparte midler og heller ville ha liten inntekt som motivasjn for å søke, søke OG søke etter ny jobb snarest.

Jeg spurt for å prøve å forstå systemet, ikke for å finne informasjen her til å sno meg rundt det og "få" penger.

Det var derfor jeg spurte om det i teorien var slik. Jeg har ingen plan om å finne en hybel til 2000; (jeg sa vel også ét rom) og jeg har en nokså realistisk syn på penger til å forstå at mat koster, det er ikke noe jeg skyver under teppet. I tillegg kommer håndkler, kluter, såpe, klær, duker, gardiner, glass osv.

Ja, jeg har så vidt forstått at noen sparer inn noen kroner på å låne og sette på høyrentekonto, men det tror jeg ikke er noe for meg. Jeg blir nok å bo hjemme, som anbefalt til slutt her ja. Enig i at det er det lureste. Og igjen, jeg lever ikke på foreldrene mine, de gir meg bare en mulighet som jeg kan ta og dermed leve litt billigere enn andre alternativer.

Jeg har aldeles ikke beskylt deg for å lure til deg penger. Du har din fulle rett til å ta lån hos lånekassen, jeg presiserte bare at det er unødvendig å ta lån når du ikke trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg var nok den AB du mente :gjeiper:

Ok, men da skjønner jeg litt mer. Trodde du var samme AB som i dette forumet syntes det var så urettferdig h*n ikke fikk mer penger fra nav/lånekassa når h*n gikk på vgs og bodde hjemme hos mamma og pappa. Men ja, du burde kanskje presisert sitasjonen din litt mer, og beklager hvis svaret mitt var litt vel skarpt. Forøvrig så står denne informasjonen meget godt forklart på lånekassen sine sider! OG - tror at det er temmelig vanskelig bare å finne et rom i kollektiv til 2000 kroner og. Og regnet stykket ditt med at du hadde spart penger om du flyttet ut fordi man da får stipend er helt borti natta.

Uansett, lykke til!

Skrevet

Hvis du hadde klart det, ja. I realiteten går det ikke. Poenget med stipendet er å hjelpe å dekke de betydelige høyere levekostnadene studenter som bor for seg selv har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...