Gjest Bud Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Jeg har en veldig praktisk og teknisk bakgrunn, har flere fagbrev innen elektro, og endel tilleggsutdannelse innen .. ja, samma det.. Kroppen har fått mye juling, noe har dessverre også ført til varige mén, i mitt yrkesaktive liv. Trives veldig godt i yrket jeg har i dag, men kroppen begynner å protestere :gjeiper: I den forbindelse har jeg i det siste sett på muligheten for etterutdanning, da spesielt innen økonomi. Jeg er ikke eldre enn at det er mulig å legge av et par år til utdanning. Hva tenker dere? Hvilke muligheter har jeg? Jobber du innen økonomi og har noen god agrumenter for og imot din jobb/utdannelse(lønn)?
sauen87 Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Jeg går andre året på økonomi og administrasjon, og kan absolutt anbefale det! Studiene er interessante, med varierte fag. Mange av fagene er veldig knyttet opp til politikk, samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, utvikling og kultur, og man får mye kunnskap som gir en et bedre helhetsbilde for hvordan samfunnet vårt er bygget opp og fungerer. Det er altså ikke bare regnskapsfag og skatteregler. Noen av fagene jeg har hatt er kulturforståelse og etikk, politisk økonomi, organisasjonspsykologi, statistikk, økonomi- og virksomhetsstyring, regnskapsføring, mikroøkonomi og makroøkonomi. Arbeidsmarkedet er for det meste bra og stabilt, og man har veldig mange muligheter, også med en bachelorgrad. Man kan jobbe i bank, med regnskap, innen ledelse, med HR, i forskerstillinger (men da må du ha noen år ekstra, da), med markedsføring osv. Det er mange jobber både i det private og det offentlige. Lønnsnivået er også ganske greit, med muligheter for høy lønn. Jeg kan absolutt anbefale studier i økonomi Bare send meg en PM om du lurer på noe mer. Jeg studerer på BI, forresten.
Horge Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Du kan også vurdere å ta et årsstudium, evt. som deltid over to år. Da får du et tillegg til nåværende utdanning og erfaring som gjør at du typisk vil kunne flytte deg fra produksjon til administrasjon i den bransjen du jobber i nå. Alternativt vil du bli kandidat for roller som prosjektleder og liknende. Selvfølgelig vil ikke et årsstudium gi deg den samme dybden som en bachelor eller master, men hvis du inngår i et team i administrasjonen så vil du jo kunne bringe til torgs en kompetanse som selv en professor i økonomi aldri har fått lest seg til i en bok - håndfast fagkunnskap om bransjen. Dersom du i ettertid synes økonomi er veldig gøy, så kan man også gjøre om årsstudiet til første året av en bachelor. På den måten kan du nå først ta årsstudiet over to år ved siden av jobb, og deretter vurdere om du vil ta to år som fulltidsstudent for å få en bachelor. 1
Gjest alille Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Ikke begynn på årsstudium - begynn på bachelor. Hvis du finner ut at det holder med ett år slutter du bare, og vips så har du et årsstudium på CV-en. Å begynne på årsstudium og søke seg på bachelor er litt bakvendt. Jeg tror at med din bakgrunn vil du ha veldig gode muligheter med økonomiutdanning innen visse bransjer. Det er kjempebra med annen type erfaring, og du vil ha en helt annen innsikt enn vi som "bare" har økonomi. Økonomi er supert å kombinere med nesten hva som helst. 3
Horge Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Hvis du finner ut at det holder med ett år slutter du bare, og vips så har du et årsstudium på CV-en. Hvilke skoler er det som tilbyr godkjent årsstudium for alle som detter ut etter første året på bachelor? Å begynne på årsstudium og søke seg på bachelor er litt bakvendt. Vel, jeg vil jo si det er langt mer bakvendt å starte på en bachelor, et løp som går over tre år, bare for å slutte etter det første året; enn å ta det første året først, og så forlenge dersom det gir mersmak. Det er forresten ganske mange på årsstudiet som hopper over til bachelor. Har ikke det nøyaktige tallet, men av mine studenter så vet jeg at det er en god del som vurderer å gjøre nettopp dette. For TS så er det en ekstra fordel i at man kan ta årsstudium på deltid, altså kan han stå i jobb ved siden av utdannelsen i de første to årene.
Gjest Bud Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Kan man slippe unna med ett år, så er det mest aktuelt Bjørnen er i utgangspunktet vegetarianer, men får den smaken på blod så blir den avhengig. Sånn er det med oss mennesker og inntekt også. Hvor skal man søke? Nettundervisning? Heltidsstudent? Jeg har endel ukurant arbeidstid, så det er vel mest aktuelt med ett års fulltidsstudium. Trenger man sånn generell studiekompetanse eller kan Jørgen Hattemaker søke? Alt skal gå på arbeidsgivers regning, så prisen har ikke noe å si... hehe
sauen87 Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Kan man slippe unna med ett år, så er det mest aktuelt Bjørnen er i utgangspunktet vegetarianer, men får den smaken på blod så blir den avhengig. Sånn er det med oss mennesker og inntekt også. Hvor skal man søke? Nettundervisning? Heltidsstudent? Jeg har endel ukurant arbeidstid, så det er vel mest aktuelt med ett års fulltidsstudium. Trenger man sånn generell studiekompetanse eller kan Jørgen Hattemaker søke? Alt skal gå på arbeidsgivers regning, så prisen har ikke noe å si... hehe Du trenger generell studiekompetanse for å komme inn ja. Jeg kan absolutt anbefale BI siden arb.giver spanderer. Jeg studerer på BI i Bergen og har også kjennskap til BI i Oslo/Nydalen. Vi har ihvertfall ufattelig flinke og engasjerende forelesere, og det har de også i Oslo (F.eks ). BI er bra akseptert blant arbeidsgivere, og jeg ville anbefalt det fremfor ukjente høyskoler dersom du ikke har karakterene til å komme inn på skoler som NHH. Hehe, føler jeg reklamerer veldig for BI nå, men jeg er utrolig fornøyd med skolen. De er seriøse, og forelesere og fagansvarlig er veldig flinke og hjelpsomme.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #8 Skrevet 9. mai 2012 Kan fint hende at du kan komme inn på 23/5-regelen hvis du ikke har generell studiekompetanse. 1
Gjest Bud Skrevet 10. mai 2012 #9 Skrevet 10. mai 2012 23/5-regelen har jeg aldri hørt om, men den virket interessant! Norsk, vidaregående kurs 3 (Vg3) 393 timar Engelsk 140 timar Historie 140 timar Samfunnsfag 84 timar Matematikk 224 timar Naturfag 140 timar Hvordan finner jeg ut om skolegangen min dekker dette? Har 3 år på VGS, hvis det har noe å si...
Nieve Skrevet 11. mai 2012 #10 Skrevet 11. mai 2012 23/5-regelen har jeg aldri hørt om, men den virket interessant! Norsk, vidaregående kurs 3 (Vg3) 393 timar Engelsk 140 timar Historie 140 timar Samfunnsfag 84 timar Matematikk 224 timar Naturfag 140 timar Hvordan finner jeg ut om skolegangen min dekker dette? Har 3 år på VGS, hvis det har noe å si... Kontakt samordna opptak, de kan finne ut om du har det som trengs. Hvis du 3 år på almennefag, så skal det holde, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #11 Skrevet 11. mai 2012 Du trenger generell studiekompetanse for å komme inn ja. Jeg kan absolutt anbefale BI siden arb.giver spanderer. Gjør man? Jeg har ikke generell studiekompetanse, men går på øk/adm på BI
Nora90 Skrevet 11. mai 2012 #12 Skrevet 11. mai 2012 Jeg går på 1. året på bachelor på BI. Her er det en del voksne mennesker som etterutdanner seg. Jeg har faktisk en elektriker som bare skal gå ett år, slik at han har kompetanse nok til å drive for seg selv. Hvis jeg var deg ville jeg ringt og hørt med BI om du trenger noe mer for å begynne, men mest sannsynlig trenger du ikke det
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Anbefaler deg også BI. Første året kan du ta på de ulike studiestedene, dag og kveld. Eller du kan velge å ta de på nett. Utrolig fleksibelt system, men det koster.
sauen87 Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 (endret) Her står litt om opptakskravene til BI - du har noen få alternativer utenom generell studiekompetanse (realkompetanse eller fagskoleutdanning). Endret 11. mai 2012 av sauen87
Nieve Skrevet 16. mai 2012 #15 Skrevet 16. mai 2012 Gjør man? Jeg har ikke generell studiekompetanse, men går på øk/adm på BI Har du realkompetanse da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå