Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager barnemat selv. Det går mye i kokte poteter, gulerøtter, kålrabi og rotfrukter. Disse koker jeg "ihjel", og tar i blenderen slik at det blir en fin mos.

Jeg har spart på små glass fra "kjøpemat", og tenker derfor å hamstre opp litt hjemmelaget babymat.

1. Hvor lenge holder slike hjemmelagde moser seg i kjøleskap?

2. Hvis jeg fryser ned barnemat, hva er den beste måten å tine denne igjen på?

3. Er det noen som har andre tips til hjemmelaget babymat? Hva kan og bør man gi til en baby på rundt et halvt år? :-)

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg hadde heller prøvd å dampkoke det, så dreper du ikke alt av smak og næring.

Sånn ellers kjøpte jeg avent sine slå beholdere som jeg tok maten i og fryste de ned.

I kjøleskapet holder de jo ikke mange dagene.

Skrevet

Jeg hadde heller prøvd å dampkoke det, så dreper du ikke alt av smak og næring.

Sånn ellers kjøpte jeg avent sine slå beholdere som jeg tok maten i og fryste de ned.

I kjøleskapet holder de jo ikke mange dagene.

Takk for svar! Jeg bruker kokevannet for å tynne ut mosen.. Får jeg ikke med næringsstoffene da? (bruker veldig lite vann i kjelen)

Skrevet

Matportalen har ei fin side om spedbarnsmat. Der ligger også link til pdf-fil av ei brosjyre som eg fekk utdelt på helsestasjonen. (Mat for spedbarn)

Der står det mange gode tips!

Mellom anna at maten ikkje bør oppbevarast i kjøleskap i meir enn to dagar. Og at du bør tine fryst mat i kjøleskap eller i vannbad. (Det går ganske raskt å tine små porsjoner i vannbad!)

Det er lurt å bruke kokevatnet til mosing, for som du seier, får du då med alle næringsstoffa. :)

Skrevet

Matportalen har ei fin side om spedbarnsmat. Der ligger også link til pdf-fil av ei brosjyre som eg fekk utdelt på helsestasjonen. (Mat for spedbarn)

Der står det mange gode tips!

Mellom anna at maten ikkje bør oppbevarast i kjøleskap i meir enn to dagar. Og at du bør tine fryst mat i kjøleskap eller i vannbad. (Det går ganske raskt å tine små porsjoner i vannbad!)

Det er lurt å bruke kokevatnet til mosing, for som du seier, får du då med alle næringsstoffa. :)

Takk for tips!! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Fryser i isterningbrett av silikon og Avent begere. Når maten er fryst tar jeg ut isteroningene og oppbevarer dem i bokser. Da er brettene klare for å lage nye porsjoner. Tiner i kjøleskap over natta. Setter opp morgendagens middag kvelden før.

Skrevet

Fryser i isterningbrett av silikon og Avent begere. Når maten er fryst tar jeg ut isteroningene og oppbevarer dem i bokser. Da er brettene klare for å lage nye porsjoner. Tiner i kjøleskap over natta. Setter opp morgendagens middag kvelden før.

Så lurt! At jeg ikke har tenkt på det! Planla å hamstre inn masse isterningbrett, men da trenger jeg jo ikke det! Har jo masse bokser å ta det over i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...