Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har jobbet beinhardt for å komme meg dit jeg er nå, har grei inntekt, men sliter likevel i og med at jeg er alene med tre barn. Jeg har over 300000 i studielån som jeg ser er veldig tungt å betale. Er det noen måte å gjøre noe med dette? Få slettet.noe av det eller slippe renter e.l.? Jeg har søkt om rentefritak, men får det ikke.. De ser jo kun på hvor mye du tjener, ikke hvilke utgifter man har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope, ikke som jeg vet, det er jo tross alt et lån (men jeg kan ta feil).

Men du kan søke om å få slippe å betale innimellom opptil 3 år (eller er det 2 år?) og det trenger ikke være sammenhengende, eller søke om å betale bare halvparten innimellom. Jeg gjorde dette selv en periode hvor jeg var arbeidsledig og ikke hadde mulighet til å betale, måtte jo ha mat og tak over hodet. Fikk alltid det innvilget, man trenger ikke begrunne eller vise til noen inntekt, bare krysse ut på et skjema på nettet. Jeg søkte om å få slettet renter selv for den perioden hvor jeg var arbeidsledig men fikk nei pga hadde for mye i dagpenger. Dagpenger er lite med tanke på hvor dyrt det er å være enslig med eller uten barn (jeg har samboer og jobb nå).

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Ja, jeg vet man kan få betalingsutsettelse, men det er bare noen få ganger. Disse har jeg dessverre brukt opp, da jeg etter endt utdanning bare fikk små stillinger og lite lønn.

Det løser jo heller ikke problemet. Syns det er så leit.. Har jo så dårlig råd.

Endret av Mamma1
AnonymBruker
Skrevet

kan du lette økonomien på andre måter? bostøtte?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen mulighet dessverre.

Jeg har som deg brukt opp alle de betalingsfritakene man kan få. Er på aap og forrige års strømpriser knekte min økonomi. Nå er studielånet mitt hos Statens innkrevingssentral. Renten stiger da med 1% og det blir enda tyngre å betale ned.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange år siden den perioden du kun hadde deltidsstillinger og lite lønn? Og hadde du så lite lønn at du kunne fått rentefritak for den perioden? Du kan søke rentefritak inntil tre år "på etterskudd".

Det er forresten ikke riktig at de kun ser på inntekten din og ikke utgiftene. Grensene for rentefritak er trappet etter antall barn. Og som eneforsørger, hvis du er det, er det familiens samlede inntekt som teller, pluss antall barn. Dette for å kompensere for utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Flytt til nord-norge. Da synker lånet med 20 000 i året helt av seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt til nord-norge. Da synker lånet med 20 000 i året helt av seg selv.

OBS: gjelder ikke hele Norge nord for Trøndelag, akkurat. Bare Finnmark og 7 kommuner i Troms, så sjekk hvor du flytter først ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om det med Finnmark og Troms og det er umulig. Har tre barn som er etablerte her.

Nei, jeg hadde ikke krav på rentefritak for den perioden fordi jeg fikk litt o.s. i tillegg..

Bostøtte har jeg ikke krav på heller. Drømmen min er å kjøpe et hus.. Er midt i 30 årene og har tre barn, den eldste er snart voksen. Skulle ønske jeg kunne kjøpe et hus som de kunne kalle barndomshjemmet sitt.. En umulighet når jeg betaler ca 7000 i kvartalet til lånekassen. Og den gjelden er jeg ikke ferdig med før jeg blir pensjonist.. Smart å ta høyere utdanning i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...