JaLo84 Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Her i borettslaget er det ikke lov å støvsuge på søndager. Er dette spesielt eller vanlig?
Aldrisur Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Det var veldig spesielt - har aldri hørt om det før. Står det i husordensreglene? I så fall er det jo noe som beboerne selv har bestemt på en generalforsamling, og mulig å ta opp til ny vurdering. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 I mine ører høres det spesielt ut Jeg hadde kunne forstått det om det var sånn at man ikke hadde lov å støvsuge før et eller annet klokkeslett (10 eller 11, f.eks.) på søndager, men å ikke kunne støvsuge i det hele tatt den dagen høres spesielt ut. Har i hvert fall aldri hørt om det før! 1
challenger Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Hørtes meeeget spesielt ut.. Kristent borettslag eller? "Holde hviledagen hellig".
ini Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Vi har ikke lov til å tørke klær utendørs på søndager, men har ingen restriksjoner på støvsuging...
Djungelvrål Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Det har jeg ikke hørt om. Men det er vel ikke noe problem å støvsuge 6 av de andre dagene i uka?
Gjest mari kontrari Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Det høres litt spesielt ut, og folk som har vedtatt så spesielle regler er sikkert sta nok til å stå på for å beholde de også... Kjøp mopp så er det ingen som hører at du synder mot hviledagen?
meta2 Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Er så glad jeg bor i egne bolig. Der jeg kan støvsuge og tørke klær når jeg vil. Får henge opp klærne som nå er ferdig i maskinen. Her sysler vi i hagene om søndagen eog det hender naboer slår plenen sin da og. Har ingenting imot det.
Gjest Nuppdupp Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 jeg har sagt ifra til huseieren + naboen at jeg ikke skal ha noe av støvsugingen deres på søndager :kjefte: det er helt normalt. har sagt at hvis jeg så mye som hører antydning til støvsuging så løper jeg til politiet for å anmelde dem :kjefte: drittsekker!! 4
FantasDick Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Høres helt merkelig ut. Har bodd nesten hele livet mitt i blokk/borettslag og aldri hørt om noe lignende. Støvsuging på søndager ulovlig? Men om du vil ha det rent, også på søndager, så støtter jeg forslaget om å svinge moppen!
ludo Skrevet 7. mai 2012 #11 Skrevet 7. mai 2012 Hørtes merkelig ut, men du kan jo skaffe deg en tørrmopp!!! eller ta det opp i styret
Aldrisur Skrevet 7. mai 2012 #12 Skrevet 7. mai 2012 Det er ikke styret som bestemmer hva som skal stå i husordensreglene i et borettslag, det er beboerne selv. Ser ofte at gamle husordensregler blir stående selv om tidene forandres. Noen regler ble kanskje laget når kvinnene var hjemmeværende og hadde "hovedrengjøring" hver fredag. Av og til kan det være til alles interesse at husordensreglene blir vurdert på nytt. Hvis man ønsker dette må man sende inn et forslag til generalforsamlingen (pass på tidsfrister) - og foreslå at man går i gjennom reglene, evt. de man føler er gått ut på dato. 3
JaLo84 Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 7. mai 2012 Tusen takk alle som svarte. Jeg jobber mandag - lørdag nesten hver uke, så søndagen var helt perfekt for rengjøring og en kjapp tur med støvsugeren. å gjøre det på kvelden har lissom ikke fristet noe spesielt. Jeg er ganske enig med resten av reglene (forbud mot hamring, borring ol på søndag) men trodde lissom det var trygt å gjøre. Men å anmelde til politi pga støvsuger?? ja ja.. nå må vi passe oss for DET og! får heller bare ta en rask tur med støvsugeren på fredagskvelden istedenfor.....
kontoinformasjon Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 De andre har selvfølgelig ingen ting med om du støvsuger på en søndag. Mellom 23.00 til 06.00 skal det helst være rolig. At det er uhøfelig og viser dårlig folkeskikk å bråke unødvendig på en søndag er det ingen tvil om, det klassiske eksempelet er plenklipping på søndager.
SoftKitty Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 Det synes jeg var veldig sært, og jeg ville nok støvsugd uannsett:P Tviler på at alle naboene dine har lest ordensreglementet så nøye at de husker på det, eller at de bryr seg.. Jeg ville ikke brydd meg iallfall, så lenge det ikke var tidlig på morningen.
Sol79 Skrevet 8. mai 2012 #16 Skrevet 8. mai 2012 Sikkert en husordensregel som burde vært fjernet fra flere år tilbake. Foreslå en vedtektsordning på neste generalforsamling, så blir det nok fjernet. Vi fikk akkurat åpnet for bruk av fellesvaskeri på søndager og helligdager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå