loraine Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Jeg kjøpte en pc rett etter julen 2011, den er altså kun brukt noen mnd. Siden første oppstart har den vært treg. Brukte virusprogrammet som fulgte med til lisensen gikk ut(prøveperiode), deretter har jeg prøvd avira, avast og har nå AVG. Diskdefragmenterer den ofte, laster ikke ned musikk eller filmer på den heller, gjør ingenting for at det skal bli tregt. Det er en Acer aspire 7250 17.3" Har nå lastet ned RegClean pro som er et norsk program som skal finne systemfeil osv, og den fant 135 feil... om det ikke fungerer, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har lest at å bytte hardisk kan hjelpe, men har jo "4 gb DDR3 memory" og "500 gb hdd", og det er vel bra? Noen som har tips?
LoneWolf Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Når den har vært treg siden første oppstart er det (nesten) garantert ikke virus, defragmentering eller noe slikt som er i veien. RegCleaner finner alltid mange feil (som er ekte), men størrelsen på feilene er som regel latterlig små og mer av typen "feil plassert" eller "ubrukt snarvei". Det kan være feil på noe av hardwaren eller Softwaren. Prøv å oppdatere driverene (og alt annet) du har på pcen og se om det blir noe bedre. Det kan også være det at du har en treg harddisk som senker farten til pcen. Det er vanskelig å gi deg konkrete svar via internett uten å se selve problemet og hvordan pcen oppfører seg. Hva er din "windows-opplevelsesindeks"(finnes under kontrollpanel - system og sikkerhet - system)? Endret 7. mai 2012 av LoneWolf
Gjest Maruwan Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Jeg kjøpte en pc rett etter julen 2011, den er altså kun brukt noen mnd. Siden første oppstart har den vært treg. Brukte virusprogrammet som fulgte med til lisensen gikk ut(prøveperiode), deretter har jeg prøvd avira, avast og har nå AVG. Diskdefragmenterer den ofte, laster ikke ned musikk eller filmer på den heller, gjør ingenting for at det skal bli tregt. Det er en Acer aspire 7250 17.3" Har nå lastet ned RegClean pro som er et norsk program som skal finne systemfeil osv, og den fant 135 feil... om det ikke fungerer, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har lest at å bytte hardisk kan hjelpe, men har jo "4 gb DDR3 memory" og "500 gb hdd", og det er vel bra? Noen som har tips? Har du Norton Antivirus på den? I så fall, kvitt deg med det. Kjører konstant og tar opp latterlig mye kapasitet.
FantasDick Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Støtter forslag om å ikke kjøre Norton - jeg anbefaler MSE, men det er en smakssak. Det ser forresten ut til at denne maskinen leveres med latterlig dårlige prosessorer i forhold til resten av specsa; vet du hvilken prosessor din maskin har? Ellers leveres mesteparten av nye maskiner proppet med tilleggsprogrammer, disse kan jo kanskje gjøre maskinen litt treg ved oppstart om disse også startes, da.
LoneWolf Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Støtter det med anti virus forslagene. Mange av dem senker farten til pcen ganske mye. Nå som jeg faktisk sjekket pcen since spec's så ser jeg at det er ikke akkurat all verdens av kraft i den. Du kan redigere hvilke programmer som skal startes ved oppstart av maskinen, da vil den gå raskere i starten. Glemte helt å faktisk se på hvilken maskin det var før jeg gav mitt første råd :D
loraine Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2012 Tusen hjertelig takk for svar! Har drevet og slettet en del programmer, men tør ikke slette så altfor mange, vet ikke hva alt er for noe. Kan jeg muligens legge ut printscreen over program som er på pcn, så kan noen her si om det er trygt å slette?
sodastream Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Etter specs å bedømme skal den ikke være treg under helt vanlig enkel bruk. Ta å ring acer support. Fåe hjelp evt reklamasjon der. Hvorfor har du godtatt en helt ny pc treg fra begynnelsen ? http://support.acer.com/acerpanam/notebook/2011/Acer/Aspire/Aspire7250/Aspire7250sp2.shtml
LoneWolf Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 joda, bare å ta en printscreen, så kan jeg gi noen annbefalinger evt.
Henkie Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Billige pc-er er trege fordi fabrikken har fylt dem med drittprogrammer som krever mye kapasitet. Hvorfor det? Fordi programvareprodusentene da sponser pc-en ved å få lov å putte inn drittet. Dermed blir pc-en billig Dette er en av grunnene til at Mac er dyrere - og raskere i all evig tid.
Minya Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Ferdigmekka pc'er er som regel fulle av dritprogrammer du ikke trenger, som har en tendens til å rævkjøre maskina. Kjenner du noen som har litt mer peiling på pc og vet hvilke programmer som er unyttige for deg, kan du få hjelp til å fjerne det du ikke trenger, hvis ikke, anbefaler jeg å kjøpe en OEM-windowsinstallasjon for å formatere pc'en og unngå all driten.
Androgyn Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hva mener du med at den er treg? Det er veldig mange måter en pc kan være treg på. Defragmentere disken din er nok relativt meningsløst med mindre du allerede har klart å fylle den opp betydlig, og/eller installert en haug med filer du i ny og ne har slettet osv. RegClean Pro rensker opp i registeret ditt (der alle instillingene dine ++ ligger), så gitt at pcen din er ny tviler jeg på at det skal hjelpe så mye heller. Og som Lonewolf sier, så er det som oftest feil som har lite betydning. Uansett, hvis pcen din er treg i form av at den bruker lang tid på å starte opp, og relativt lang tid på å starte programmer, så er det fordi harddisken din er veldig treg, og muligens fordi den eventuelt er full. Vanlige (mekaniske for alle de svette som krever riktig terminologi) harddisker blir tregere jo fullere de er. Jeg tror at du vil få en del mye raskere pc av å kjøpe en bedre harddisk. Minnet ditt er ikke spesielt raskt eller spesielt tregt, så det burde ikke ha noe spesielt å si. Jeg betviler at du klarer å regelmessig fylle opp minnet ditt, men hvis det er tilfellet er dette problemet. Hvis pcen din er treg i form av at du ikke klarer å kjøre crysis på ultra, eller andre spill på veldig høy grafikk, så er det fordi pcen din ikke er bygd for dette. Ellers, gjør som Minya sier. Hvis du ikke kan det selv, få noen til å reformatere pcen din for deg. Hvis det ikke hjelper, har du sannsyneligvis en defekt pc, og du burde sende den inn. Endret 8. mai 2012 av Androgyn
Lutetium 71 Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg kjøpte en pc rett etter julen 2011, den er altså kun brukt noen mnd. Siden første oppstart har den vært treg. Brukte virusprogrammet som fulgte med til lisensen gikk ut(prøveperiode), deretter har jeg prøvd avira, avast og har nå AVG. Diskdefragmenterer den ofte, laster ikke ned musikk eller filmer på den heller, gjør ingenting for at det skal bli tregt. Det er en Acer aspire 7250 17.3" 1. Hva bruker du for defragmentere disken din? Er det windows sitt eget program? 2. Har du husket å fjerne det gamle antivirusprogrammet, før du la inn nytt? To aktive antiviruprogrammer lager hælvete, og kan utmerket godt gi en veldig treg maskin. Ellers skal ikke dette være en veldig treg pc, til lett bruk. Til spillbruk er det nok lite egnet.
Okapi Skrevet 11. mai 2012 #13 Skrevet 11. mai 2012 Husker jeg renoverte en Acer for en elev av meg for et par år siden. Det var det verste tilfelle av bundlet crapware jeg har sett i mitt liv. Tok vel fem minutter fra Windows støvler til man fikk lov til å gjøre noe, da all denne elendigheten skulle starte opp først. Mener Acer-programmene brukt et par GB RAM (av 3), var helt sprøtt. Jeg ville iallefall gått inn på kontrollpanelet og fjernet stort sett alt som heter noe med Acer, da det mest sannsynlig er snakk om ubrukelige ressursgriser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå