Gå til innhold

Bygge hybelleilighet i kjelleren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bygge hybelleilighet i kjelleren for utleie, og har lest meg litt opp på emnet. Slik jeg forstår det så er det forskrifter om at leiligheten være tilrettelagt for rullestolbruker. Men er det slik at det gjelder for nybygg, eller gjelder det for meg også i mitt hus fra 1937?

Hos meg er det trapp ute, opp til felles ingang, og trapp ned til kjelleren fra felles gang inne. Om en ikke kan avvike fra rullestol forskriften, så kan jeg bare glemme hele planene mine alså?! Om jeg skal ha det byggegodkjent vel og merke.

Det bringer meg til neste tanke, selvfølgelig vil jeg gjøre dette riktig å få dette byggegodkjent. Men etter som jeg forstår er det mange leiligheter som leies ut som ikke er byggegodkjent som har vært utleid i åresvis. Hva vil konsekvensen være om det blir oppdaget at man leier ut en ikke-byggegodkjent hybelleilighet?

Dere som leier ut, er leiligheten byggegodkjent eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi planlegger det samme som du. Har ikke funnet hvilke regler som gjelder i Oslo kommune der vi bor, men har inntrykk av at reglene er ganske strenge. (tilstrekkelig lys, isolert mot lyd, biloppstilling, uteplass, ute/inne-bod osv) Men jeg tror universell utforming er et "bør" og ikke et "må"? Jeg lånte denne på biblioteket, og la merke til at det var mange "bør" der, men heldigvis ikke like mange "må": http://www.sintefbok.no/Product.aspx?sectionId=66&productId=32&categoryId=6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...