AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Hei! Jeg er ei nitten år gammal jente. Går på skole, men får ikke annet en utstyrsstipend. Dette fordi formuen til foreldrene mine er høy (bil, hytte, hus), de har også betalt ned gjeld. Men, faren min er uføretrygda og mamma 100% sykemeldt, hun vil tilbake til jobb, men vet ikke om dette blir mulig. Så, selv om vi ikke har gjeld, så ser nesten ut som at de ikke trenger noen som helst inntekt, så lenge de ikke har gjeld, men dette hjelper jo ikke meg noe? Jeg søker som en gal etter jobb, men har ennå ikke fått noen, har noen sommerjobber jeg kan sette opp på CV'en, men ennå ikke napp. Jeg har altså ikke rett på noe som helst av støtte (utenom utstyrsstipend)? De er jo da ikke skilt, vil si at jeg ikke får noe pga det. MEN, hvis de hadde vært skilt, kjøpt et digert, fint hus og en flonkandes ny bil (bilene vi har detter snart sammen) så hadde de fått gjeld, og jeg hadde da fått støtte, dette kunne jo nesten vært gunstig? Da hadde de heller kunnet betalt ned gjeld og fått seg noe fint, mens jeg hadde fått lommepenger fra lånekassen? Synes dette er et noe urettferdig system til tider Jeg får heller ikke noe støtte fra nav FORDI jeg er student og skal få evt. penger fra lånekassa?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Hva mener du med skole? Høyere utdanning eller videregående? Nå er det jo straks sommerferie uansett, hadde du hatt krav på noe hadde du jo fått det i begynnelsen av semesteret.
cornflake_girl Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Høres ut som du går på vgs. Systemet i Norge er nå en gang lagt opp slik at man nesten er nødt til å bli forsørget av foreldrene mens man går på vgs. Hentet fra lanekassen.no: "Foreldrene dine har plikt til å forsørge deg. Så lenge du har ungdomsrett, har forsørgerne dine forsørgerplikt for deg når du tar videregående opplæring. Denne plikten har de også etter at du har fylt 18 år. Forsørgerplikten er omtalt i barnelova." Vet ikke om du har krav på lån fra lånekassen....? Du kan jo titte litt her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/grunnstipend_og_lan/ Penger fra nav har du definitivt ikke krav på, ettersom du er arbeidsfør og går på skole. Penger fra nav får man om man er syk og ikke arbeidsfør, evt om man pga sykdom trenger å omskolere seg og ta en ny utdannelse, og samtidig er over 26 år, så det gjelder jo ikke deg. Mao, du har nok ikke rett på noe mer støtte, annet enn hva du evt kan få fra lånekassen av lån. Systemet kan nok kanskje virke urettferdig, men tror at for de aller fleste så fungerer dette systemet fint (også må jeg slenge på en liten "da jeg var ung..." hehe. Men seriøst, når jeg gikk på vgs for 8 år siden så fikk vi ikke noe stipend, og vi måtte kjøpe alle bøker selv i tillegg. ) Lykke til, ts! Håper du får napp på en jobb etterhvert!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Gjelda til foreldrene dine spiller ingen rolle. Det er kun skattbar inntekt som spiller inn på om man får behovsprøvd stipend eller ei, og grensene er lave. Det er begrenset hva du trenger penger til så lenge du bor hjemme uansett, og du kunne tatt opp studielån om du var så blakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå