Gå til innhold

Alt som feiler meg

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest hypokondria

Jeg er hypokonder? Men det er jo sant det som feiler meg, men føler meg som hypokonder siden det er så mye. Kan liksom ikke ramse opp alt som feiler meg hos legen, da blir jeg vel ikke tatt seriøst. Bestille ny time for hver ting, det blir jo dyrt. Se bare lista mi:

1: Uren hud med byller som kommer og går (Trionetta, Diane, diverse rensemidler virker ikke - prøvd å endre kosthold, men...).

2. Slitt hår som fort blir fett. Har prøvd ulike shampoer osv.

3. Stygg stor og klumpete nese. Hakke råd til plastiskoperasjon, og er redd for komplikasjoner.

4. Klump nederst på ryggen, vært der siden jeg var liten.

5. Muskelknute på leggen.

6. Neglerotbetennelse.

7. Neglesopp.

8. Fotsopp.

9. Slapphet og trøtthet.

10. Luft i magen.

11. Svimmel og prikking for øynene når jeg sitter på huk.

12. Ekstremiteter som sovner lett.

13. Dårlig kondis.

14. Smålubben.

15. Deppa.

16. Hjertebank.

17. Nervøs.

18. Gråter lett.

19. Sår som ikke vil gro.

20. Hudkløe.

21. Allergisk mot pollen, gress og parfyme.

22. Melkeintoleranse/glutenintoleranse som gir luft i magen?

23. Synet er dårligere.

24. Stor lymfeknute på hals, men har vært der siden jeg var 8?

25. Kul under spyttkjertel. Denne er ikke øm og er bevegelig mot underlag.

26. Ok, så er jeg hypokonder da, men det er jo sant alt jeg sier.

Hvilke av disse problemene kan jeg ta opp på en enkelt legetime? Hun vil jo bare flire om jeg sier alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lenger liste enn deg, og blir tatt på alvor hos leger, fysioterapeuter og akupunktører. De eneste jeg har hatt problemer med er trygdekontoret, men også de har begynt å forstå at jeg ER syk og har spesielle behov. Snakk med fastlegen din. Han forstår deg angående de heldsemessige problemene. Fett hår og stor nese tror jeg ikke han er så opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rams opp alt som plager deg, så får legen selv ta stilling til hva som må undersøkes nærmere.

En annen ting: har man flere ting som plager en er det greit å få det nevnt, da det jo noen ganger kan være snakk om medisinske problemer som kan føre til flere ulike symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det du skriver, vil jeg tro at du kanskje har jernmangel, og at du bør få et bedre kosthold. I tillegg ville jeg ha spandert på meg en dyprens hos hudpleier (koster 4-500kr), hvor du kan få anbefalt produkter tilpasset DIN hud. Videre en god klipp hos frisør, som også kan anbefale deg shampoo/balsam for DITT hår.

Produktene kan du kjøpe på www.lookfantastic.com.

Det andre du beskriver ville jeg ha gått til lege med.

Tenk litt på kostholdet ditt. Spiser du sunt? Spiser du nok? Spiser du ofte nok? Spiser du i tråd med dine intoleranser (gluten og laktose)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Vi slit alle med ulike ting.....

Kan eg få spørje om kva kjenneteiknar neglsopp?

Eg har ei nagl som buar seg så voldsomt, og far min seier det er ein slags naglsjukdom, men eg orkar ikkje å gå til lege for berre ei nagl. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glamourgirl

Jeg hadde mange av problemene du beskriver. Spesielt mageproblemer som jeg antok var melkeresistanse. GIkk til legen og ble beskyldt for å være hypokonder... Det gjorde jo bare vondt verre. Etter en stund ble det slutt med han jeg var gift med, da ble jeg på mirakuløst vis kvitt mesteparten av plagene mine. Jeg hadde ikke skjønt hvor ille jeg hadde det, men kroppen prøvde tydeligvis å fortelle meg det... Nå er jeg lykkelig og plagefri!

Lag deg selv en liten"sjekkliste" Har du det bra? Spiser du mat? ER d ute i frisk luft? Bruker du gode hud og hår produkter? SYns du du er pen? Øv på å syns det... det hjelper :wink: Prøv dessuten helsekostprodukt "gastriblett" for magen. Hjalp meg da jeg var på det verste, kutt også ut søte melkeprodukter, og vanlig melk, youghurt og rømme er OK, brunost, prim og denslags, ikke så bra. Bruk laktoseredusert melk. Magen er ofte det første som slår seg vrangt på oss jenter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette kan du finne hjelp til hos andre en legen din.

hud (både i ansiktet og hudkløen) og hår søker du hjelp til hos hudpleier og frisør, slapphet, lubben, dårlig kondis, muskelknuter etc ville jeg søkt hjelp for hos treningssentre eller andre som kan gi deg veiledning ang kropp, muskler og å komme i form.

Deppa, hjertebank, nervøs og gråter lett KAN komme av psykiske problemer i større eller mindre grad. Du kan ha en type angst, eller være deprimert. Nervøsitet og hjertebank og gråt kan alle forekomme ved angst og andre psykiske problemer. Usikkerhet kan være med på å bygge oppunder.

Dette kan du evt ta en egen legetime for, hør med fastlegen din om han kan videresende deg til en terapaut/psykolog som kan hjelpe deg å løse disse problemene. Synet på deg selv og din kropp og nese etc kan også kanskje hjelpes ved å bli sikrere på deg selv?

Luft i magen, intolleranse og/eller allergier kan komme av alt fra kosthold til psyke, jeg har selv "psyket" på meg selv ømfintlig mage mot bl.a melkeprodukter, koffei-produkter, kullsyreholdige drikker, garvesyre etc etc. Noe av disse hadde kanskje kommet uansett, men det at jeg ventet så lenge med å få hjelp med psyken slet unødvendig på magen, og mye kunne nok vært unngått. Men dette tar du også opp med legen din.

Klump nederst på ryggen, neglrotbetennelse, neglsopp, fotsopp, sår som ikke vil gro, store lymfeknuter, kul under spyttkjertelen, allergiog prikking for øynene ville jeg satt opp på en liste og bedt legen hjelpe med. Mye av dette vil jo legen bare gi deg medisin for (som soppen etc), mens andre ting må han finne ut av om er skadelig for deg eller ikke. Allergi trenger du medisin for, men er ingen big thing.

Si bare ifra at du vil ha en full kontroll når du bestiller time, også tar du med deg en liste over de tingene du vil han skal se på.

"skjønnhetsfeil" som stor nese og ufarlige klumper (dersom den på ryggen er ufarlig) , kan du nok ikke regne med at legen kan gjøre noe med, da må det være til plage for deg fysisk tror jeg.

Dårlig syn bør du snakke med øyelege om.

Lykke til uansett.

og du, dersom jeg skulle ramse opp alle småtingen som er med meg, så hadde lista blitt laaaaaaang!! Og jeg er da vitterlig ikke hypokonder av den grunn.

Hypokonder er vel når du påstår du har sykdommer og skader du ikke har? altså innbilte saker? Men følte litt på samme måte som deg, før jeg fikk ryddet opp i hodet mitt, og sluttet å bry meg så mye om hva legen og andre syntes hele tiden. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal snakke med legen din jeg, sett opp en liste som du har gjort her og ta problem for problem. Men når det gjelder uren hud tror jeg ofte hudpleiere har mer peiling enn legene. De setter deg nok på antiviotika noe som kan gi mer mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt til, når det gjelder at du har dårlig kondis så er det desverre ikke så lett at legen kan gi deg noen piller så blir den topp. Det må trenes for å bygge opp bedre utholdenhet og styrke i kroppen det tar tid men gir en veldig stor vinst på sikt. Da tror jeg også vektproblemene kan bli borte på veien. Om du bor på Østlandet, se ut av vinduet frister det ikke med en spasertur i dag? Bare litt mosjon hver dag gjør kroppen din mye gladere, det gir økt blodomløp og da får du renset oppi i hele kroppen. Min mage fungerer mye bedre når jeg får meg litt trim enn når jeg sitter inne hver dag. Bare noen egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...