Chocoholic Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Jeg tenkte jeg trenger litt motivasjon til å slutte å spise snop, chips og brus, og tenker at det kan jo ikke bare være meg nå når det nærmer seg sommeren? Jeg har slitt av og på med spiseforstyrrelser, men da jeg for tre år siden klarte å bli noenlunde kvitt anoreksi og bulimi, gikk jeg over til overspising, og jeg har alltid noe usunt hver dag...Og har da lagt på meg en del (12 kg, veier nå 61kg, er 1,69m. Gikk fra supertrent til ganske så utrent).Tidvis får jeg lyst til å kaste opp igjen, men klarer å holde det inne hvis jeg tenker på noe annet - kanskje samme strategi funker andre veien? Jeg vil ikke tilbake til mitt tynneste for det var ikke sunt eller pent, men jeg trives heller ikke på denne vekta og vil ned. Jeg har en noenlunde aktiv livvstil, går til skolen, går turer, går mye på jobben, men jeg trener ikke pga gammel skade. Dette skal jeg også starte med, men for meg er det viktigere å få bukt med overspising og da begynner jeg med det. Så da tenker jeg en motivasjonstråd for å slutte. Noen som vil være med? Kanskje greit å være flere? Spiseforstyrrelser eller ei, det er ikke barebare å kutte ut usunne ting.
Gjest Quake Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Blir med jeg, å spise godteri hver bidige dag er både usunt og dyrt, så en uvane jeg godt kan bli kvitt =)
VolvoLinda Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Du beskrev nettopp min livssituasjon! Og ja, jeg er gjerne med! (selv om det skal sies at jeg ikke har spist veldig mye godteri i det siste, da!)
Renapur Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Du kan jo prøve som meg å belønne deg selv med noe godt som en smoothi laget av frisk frukt. Eller lage deg en milkshake med friske bær eller frukt oppi. Det har fungert for meg. jeg får i meg litt frukt/bær hver dag som gir vitaminer. og jeg prøver å bruke dette i stedet for snop. Når jeg har klart meg så og så mange dager uten belønner jeg meg selv med noe jeg har lyst på som f.eks ett klesplagg eller noe annet som jeg "trenger". så forskyver man dagene en for en med snop og bytter det ut med f.eks grønnsaker med dipp istedet for potetgull med dipp....
mama1 Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 hej. jag har haft det precis likadant i många år. upp och ner i vikt. Anorexi - bulimi- overgang til overspising. Allt hænger ju samman med att vi har ett allfor dåligt forhold til mat. Jag æter mycket godis, nånting åker ner varje dag. Men jag trænar massa så vikten ær dær den borde vara tror jag. 1,58 cm och væger 49 kg. ær så och sæg ganskanøjd med kroppen(så nøjd som jag kan bli). MEN huden min ær inte pen av all godis så jag slænger mig gærna på att sluta æta godis...
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Nøyaktig samme bakgrunn som deg, og samme ønske som deg. Jeg vil gi meg selv lov til å spise godis en-to dager i uken (men i begrensede mengder), fordi jeg må prøve å holde de spiseforstyrrede tankene litt i sjakk ... Selv om jeg egentlig regner meg som frisk blomstrer de opp både når jeg lever helt avholdende fra usunne ting og når jeg spiser for mye av det. Tror veien til et sunt liv for min del handler om balanse - det å kunne kose seg med LITT, uten å stappe i seg og løpe på do etterpå, som har vært reaksjonsmønsteret mitt tidligere. Men mitt store mål er å ikke spise godteri gjennom ukedagene, og kun en (evt. to) dager i helgen - men da ikke mye. Jeg er ganske klar over hvor mitt problem ligger, det handler blant annet om at jeg føler jeg MÅ stappe i meg noe for å kose meg. Mange foreslår at jeg skal kutte ut godis med sunt snacks, men jeg tror egentlig jeg burde bryte hele det kose-seg-betyr-mat-i-munnen-mønsteret. Er anonym inntil videre, så får vi se etterhvert! Paranoid! 1
Gjest Quake Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Mange foreslår at jeg skal kutte ut godis med sunt snacks, men jeg tror egentlig jeg burde bryte hele det kose-seg-betyr-mat-i-munnen-mønsteret. Er anonym inntil videre, så får vi se etterhvert! Paranoid! Den tror jeg kan være ganske så viktig. 1
belle_ Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Sliter med akkurat det samme som deg! Jeg starter godtestreiken fra i morgen av, den skal vare helt til 1. august
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Det er helt forferdelig at mange barn vokser opp med at Kos = mat. Så mange folk som har fått innprentet at det er ikke lørdagskos før det flommer over av godsaker liksom. Så har du de som venter spent hele uka så de kan overfråtse på lørdager. Så sitter de der, med dårlig samvittighet og føler seg jævlig, og ikke får til å bryte mønsteret. Blir lei meg når jeg ser hvordan enkelte av venninnene mine holder på, de har fått et skrudd forhold til mat. Spiseforstyrrelser både ene og andre veien. Mat skal være mat, nødvendig føde, noe søtt, noe sunt, osv. Ikke kos og trøst og alt..
Gjest Vodka Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Jeg spiser veldig mye godteri, men begynner å skjerpe meg nå. Jeg har en avtale med samboeren min, han sparer en viss sum penger til meg hver dag jeg ikke spiser noe søtt :gjeiper: det er litt teit, men det funker i hvertfall. Har også en kalender hengende på veggen, hvor jeg setter et kryss hvis jeg har spist godteri den dagen, og setter et klistremerke hvis jeg har vært flink og ikke har gjort det. haha. Begynte også å ta kromtabletter i dag, kanskje det hjelper meg litt og. Endret 8. mai 2012 av Vodka 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #11 Skrevet 9. mai 2012 Jeg er også en storspiser av godteri og har funnet et par ting som hjelper meg: Møllers total kosttilskudd - inneholder sink, som minsker godtesuget Blåbær med vaniljeyoghurt - like godt som godteri, og mye sunnere. varier med andre bær og vaniljekesam Jeg spiser fremdeles mer godteri enn jeg burde, men det har i hvertfall blitt mindre.
Supera Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Jeg er ganske klar over hvor mitt problem ligger, det handler blant annet om at jeg føler jeg MÅ stappe i meg noe for å kose meg. Mange foreslår at jeg skal kutte ut godis med sunt snacks, men jeg tror egentlig jeg burde bryte hele det kose-seg-betyr-mat-i-munnen-mønsteret. Veldig viktig det du sier her. Du er ikke alene om å føle det slik. Det er jo innprentet ganske hardt i oss at når vi skal kose oss, da må vi ha noe snacks. Jeg sliter med å bryte dette mønsteret selv. Når jeg sitter alene er det jo greit nok, men når jeg har besøk så føler jeg meg litt kjip hvis man ikke byr på noe. "Hei, brettspillkveld hos meg på lørdag med vann hvis du blir tørst." :gjeiper: Før klarte jeg ikke å la fornuften seire når det var godteri og snacks i nærheten. Det var liksom noe som sa klikk i hjernen og så skrudde fornuften seg av og så gomlet jeg i vei. Jeg kunne ikke ha godteri i hus... Men det ble jo til at jeg tok med meg litt godteri to-tre ganger i uka på vei til kassa... Jeg klarte ikke å få bukt med søtsuget før jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater og erstattet dem med fett. Da forsvant søtsuget! Søtsuget kommer fortsatt på besøk i blant, men da i myyye mildere versjon og fornuften klarer lett å seire. LCHF for the win! Jeg spiser fortsatt godteri og snacks da, men sunnere versjoner som også gjør meg mett. Jeg spiser sjeldent slikt kun som snacks, men bruker det heller som et mellommåltid eller dessert. Men jeg blir med på denne, og prøver igjen å bryte det teite mønsteret med kos=snacks. Ett steg på den veien er at jeg skal prøve å lage MAT til gjestene slik alle blir gode og mette og da er det ikke mye behov for snacks. Blåbær med vaniljeyoghurt - like godt som godteri, og mye sunnere. varier med andre bær og vaniljekesam Jeg tror du skal ta en titt på den vaniljeyoghurten og se hvor mye sukker det er i den... 100g vaniljeyoghurt har 13g sukker! Det er ca 3 ts sukker per 100g! Hva med å ta naturellyoghurt, litt frø fra en vaniljestang (eller vaniljepulver som er pulverisert vaniljestenger) og blåbær? Jeg hadde også tatt i en god skvett kremfløte for å få opp fettandelen fordi jeg spiser LCHF. 1
Chocoholic Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 9. mai 2012 Noen som vet om tyrkisk yoghurt er en god snackserstatter? Tenker da å bruke den med friske bær... Er nå på dag 3 av "usunn-detox" og har et ufattelig søtsug, men vil heller finne sunne alternativer
Belle de Jour Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Noen som vet om tyrkisk yoghurt er en god snackserstatter? Tenker da å bruke den med friske bær... Er nå på dag 3 av "usunn-detox" og har et ufattelig søtsug, men vil heller finne sunne alternativer Jeg er veldig glad i tyrkisk yoghurt med litt akasiehonning i. Passe søtt og syrlig, også såpass friskt at det holder. Har ofte linfrø oppi også.
Chocoholic Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #15 Skrevet 9. mai 2012 Jeg er veldig glad i tyrkisk yoghurt med litt akasiehonning i. Passe søtt og syrlig, også såpass friskt at det holder. Har ofte linfrø oppi også. Hvor får du tak i akasiehonning? Og er det et merke som er bedre enn andre?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #16 Skrevet 9. mai 2012 jeg er snope, bruse, chipse, sjokolade, rødt kjøtt, margarin, og annet usunt fri på min 18 dag nå!1 er hardt altså men et kolesterol på 6.5 er motivasjon til å slutte med det usunne altså :D jeg skal heller ha en skikkelig godtehelg når jeg har fått kolesterolet ned på normalen
Gjest PinkLeaf Skrevet 9. mai 2012 #17 Skrevet 9. mai 2012 Jeg vil gjerne være med! I dag er tredje dagen uten hvitt mel og sukker, eller hvertfall kraftig nedkutting. Jeg ønsker kun å få kontroll på kostholdet mitt, fordi jeg vet at det er det som gjør at vekta stiger selv om jeg trener. Jeg har vært vant med å kunne spise en sjokoladebit eller to selv i ukene, og har ikke noe "lørdagsgodt"-erfaring hjemmefra. Til en viss grad har jeg vært veldig glad for det, for jeg vet at jeg kan ha godteri i hus uten å spise opp alt umiddelbart. Disclaimer: Jeg vet at ikke alle som kun spiser lørdagsgodt er sånn, men mange jeg kjenner sier hvertfall det. Ulempen nå er at når jeg sitter og leser til eksamen eller er på jobb og trenger litt påfyll er det så mye lettere å småspise litt hele dagen i stedet for å spise sunne og ordentlige måltider. Så nå skal hvitt mel og sukker kuttes kraftig, disse tre dagene har gått overraskende bra, selv om jeg fyser fryktelig på den posen med sjokolademuffinsmiks som ligger i kjøkkenskuffen. 1
Månestråle** Skrevet 9. mai 2012 #18 Skrevet 9. mai 2012 Jeg er med! Lover ikke at jeg får det til da..har prøvd mange ganger før.
Belle de Jour Skrevet 9. mai 2012 #19 Skrevet 9. mai 2012 Hvor får du tak i akasiehonning? Og er det et merke som er bedre enn andre? Akasiehonning får du kjøpt i de fleste matbutikker. Det trenger vel egentlig ikke å være et spesielt merke, så lenge den er flytende. Fast honning blir litt tungvint å blande ut
Supera Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Er nå på dag 3 av "usunn-detox" og har et ufattelig søtsug, men vil heller finne sunne alternativer Hvis du klarer å holde ut, så blir søtsuget svakere. Ved å fôre søtsuget kommer det bare like sterkt tilbake senere... jeg er snope, bruse, chipse, sjokolade, rødt kjøtt, margarin, og annet usunt fri på min 18 dag nå!1 er hardt altså men et kolesterol på 6.5 er motivasjon til å slutte med det usunne altså :D jeg skal heller ha en skikkelig godtehelg når jeg har fått kolesterolet ned på normalen Hvilken tullelege ser kun på totalkolesterolet? Totalkolesterolet sier oss veldig lite... Og jeg har ingen tro på at rødt kjøtt er usunt. De studiene som viser at inntak av rødt kjøtt henger sammen med tarmkreft skiller ikke mellom rent kjøtt og en hamburger med pommes frittes. Og hva spiser amerikanerne (som ofte er de som blir studert) mye av? Kan det være hamburgerbrødet og pommes frittesen som ødelegger kanskje? Endret 10. mai 2012 av Supera 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå