Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så ufattelig mange som mangler folkeskikk her i landet!

Går man på bussen med barnevogn blir folk plutselig veeeldig interessert i et tre på andre siden av veien - man skal for all del ikke hjelpe fremmede! Dulter man borti noen på gata får man (om man er heldig) et kort blikk og noen hevede øyenbryn, ikke snakk om et "unnskyld" eller "beklager".

For ikke å snakke om blokken jeg bor i. Her hiver folk fra seg søppel i heisen, de spyr og pisser i heisen, voksne folk står og røyker i heis eller i inngangspartiet, folk hiver fra seg søppel der de vil (gjerne i bodlokalene - SETT DET INN I DIN EGEN BOD!!!) og oppfører seg stort sett ufyselig.

Det som forundrer meg at dette er voksne, normale folk. Har de ikke fått oppdragelse? Driter de i det, så lenge ingen ser det? De blir i det minste flau når de blir tatt, og jeg vegrer meg ikke for å gi beskjed. Sto i heisen med barnevogn da en dame kom inn i heisen med røyken i hånda. Hun fikk klar beskjed av meg om å gå ut igjen - det er IKKE lov å røyke i heisen, og der sto jeg med en nyfødt...

Herre min hatt, hva feiler det egentlig folk?!?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes - høres jo ut som du har bosatt deg i et slumområde?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes - høres jo ut som du har bosatt deg i et slumområde?

Nei, det er ikke noe slumområde. Er i en bydel rett utenfor Bergen, for det meste voksne folk og barnefamilier som bor her. De som oppfører seg sånn er helt normale, norske, voksne folk. De eneste som er hyggelig og oppfører seg pent her er utlendingene, kan det virke som...

AnonymBruker
Skrevet

jeg er enig i alt bortsett fra å hjelpe med barnevogn. du fikk deg unge, den er ditt problem, ikke mitt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

busssjåføren skal jo hjelpe til vis ingen andre..eller er det ikke en ordentlig regel?

• Liker 3
Skrevet

Hvor bor du da? Tipper Fyllingsdalen? (Siden dere faktisk har så høye blokker at dere trenger heis).

Skrevet

Nei, det er ikke noe slumområde. Er i en bydel rett utenfor Bergen, for det meste voksne folk og barnefamilier som bor her. De som oppfører seg sånn er helt normale, norske, voksne folk. De eneste som er hyggelig og oppfører seg pent her er utlendingene, kan det virke som...

Hvis de oppfører seg sånn så er de i mine øyne ikke normale, voksne folk. Dette er rølp.

• Liker 2
Gjest Surrehodet
Skrevet

Går man på bussen med barnevogn blir folk plutselig veeeldig interessert i et tre på andre siden av veien - man skal for all del ikke hjelpe fremmede! Dulter man borti noen på gata får man (om man er heldig) et kort blikk og noen hevede øyenbryn, ikke snakk om et "unnskyld" eller "beklager".

For ikke å snakke om blokken jeg bor i. Her hiver folk fra seg søppel i heisen, de spyr og pisser i heisen, voksne folk står og røyker i heis eller i inngangspartiet, folk hiver fra seg søppel der de vil (gjerne i bodlokalene - SETT DET INN I DIN EGEN BOD!!!) og oppfører seg stort sett ufyselig.

Det som forundrer meg at dette er voksne, normale folk. Har de ikke fått oppdragelse? Driter de i det, så lenge ingen ser det? De blir i det minste flau når de blir tatt, og jeg vegrer meg ikke for å gi beskjed. Sto i heisen med barnevogn da en dame kom inn i heisen med røyken i hånda. Hun fikk klar beskjed av meg om å gå ut igjen - det er IKKE lov å røyke i heisen, og der sto jeg med en nyfødt...

Herre min hatt, hva feiler det egentlig folk?!?

Ha ha bor du i Storhammaren/Fyllingsdalen? Jeg måtte flytte derfra, blei så forbanna sliten av at folk ikke oppførte seg. Snus og spyttklyser i heisen. Spy i trappehuset og generelt forsøplet. Eller mulig det er slik i alle bydelene i Bergen? Jeg endte opp med å kjøpe hus, fant ut at jeg ikke var plassert her på jorden for å oppdra idioter.

• Liker 1
Skrevet

Blir helt gal av folk som ikke vil hjelpe til med å få en barnevogn på bussen. Jeg satt på bussen en gang og det satt mange store sterke karer rundt bakdøra, men ingen reiste seg for å hjelpe, så lille meg, som satt med vinduet med en fyr ved siden av meg i tillegg, reiste meg og hjalp til. Ellers får jeg skjeldent hjelp av andre enn bussjåføren når jeg skal på buss med barnevogn selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir helt gal av folk som ikke vil hjelpe til med å få en barnevogn på bussen. Jeg satt på bussen en gang og det satt mange store sterke karer rundt bakdøra, men ingen reiste seg for å hjelpe, så lille meg, som satt med vinduet med en fyr ved siden av meg i tillegg, reiste meg og hjalp til. Ellers får jeg skjeldent hjelp av andre enn bussjåføren når jeg skal på buss med barnevogn selv.

Hvorfor det? Jeg vil ikke ha skrikende unger på bussen, så da hjelper jeg selvfølgelig ikke med å få de inn dit.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor det? Jeg vil ikke ha skrikende unger på bussen, så da hjelper jeg selvfølgelig ikke med å få de inn dit.

Bor du samme sted som TS?

• Liker 2
Skrevet

:filer:

AnonymBruker
Skrevet

Så rart. jeg passer ofte tantebarna mine og kommer med tvillingvogn på bussen, og jeg får alltid hjelp! Mulig folk er hyggeligere i Trondheim. Jeg har ikke en eneste gang opplevd å ta bussen uten at noen kommer og hjelper meg..

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Går man på bussen med barnevogn blir folk plutselig veeeldig interessert i et tre på andre siden av veien - man skal for all del ikke hjelpe fremmede!

Jeg hjalp ei dame med barnevogn en gang, og det gidder jeg dessverre aldri mer å gjøre igjen etter en snurt kommentar ifra bussjåføren.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer også på dårlig folkeskikk. Jobbet i et annet europeisk land før, og der holdt folk opp dørene for hverandre og hilste på hverandre. Nå jobber jeg i Norge, og kan balansere en haug med ting i hendene, og likevel får jeg døra smelt i ansiktet på meg av personen som gikk inn ei dør en meter foran meg. :riste:

• Liker 1
Skrevet

Jeg hjalp ei dame med barnevogn en gang, og det gidder jeg dessverre aldri mer å gjøre igjen etter en snurt kommentar ifra bussjåføren.

Da vil jeg anbefale deg å gro litt baller.

Du lar altså være å hjelpe folk som trenger det pga en snurt kommentar fra en person? Du skulle heller satt ham grundig på plass og latt ham forstå hva slags møkkasekk han var.

Er jo ikke rart vi har forfall i dette landet når folk ikke tør å stå for det de mener.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så rart

har bare opplevd at folk nærmer sloss om å hjelpe med barnevogner, og holder selvfølgelig oppe dører og slikt. Flaut er det, men man hjelper jo til.

Skrevet

Aldri hjulpet noe med barnevogna, rett og slett fordi det virker som om de greier seg helt fint. Kanskje hvis dere ga en lyd fra dere, eventuelt blikkkontakt? Jeg pleier ihvertfall alltid å se på personen som kommer inn for å se om ho/han trenger hjelp med vogna, men virker ikke sånn

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på hotell..og etter 8 år blant for det meste norske hotellgjester er jeg mer enn rystet over tilstanden mht. til folkeskikk... Og det i alle aldre, blant rike og mindre bemidlede, kvinner og menn etc.. Det er ufattelig rett og slett. Skal skrive en bok en gang tror jeg....om alle uforskammethetene folk kan klare å lire ut av seg.... Hvordan har de blitt slik lurer jeg på......

Skrevet

Jeg hjelper alltid folk som kommer alene med barnevogn på bussen, og halvparten av gangene sier de ikke takk engang :sjenert:

Så nivået på folkskikken generelt har vel dalt kraftig ja...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...