AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Hei! Jeg er ny bruker av forumet. Opprettet en konto her i håp om at noen kan hjelpe meg med å finne mer informasjon om følgende tema. Jeg går for tiden på arbeidsavklaringspenger fra NAV. Det har lenge sett ut som om jeg var på veien til uføretrydg. Etter min egen innsats er det nå ikke lengre slik Det jeg har virkelig, virkelig lyst til etter ti+ års tung depresjon er å ta et 3 måneders språkkurs boende i Italia. Slik jeg ser det ville det gi meg kunnskap som kan brukes til noe, men også åpne opp mitt liv. Jeg har stort sett isolert meg fullstendig de siste ti årene. Vet noen om hvordan NAVS regelverk for å studere språk i utlandet er? Hvilke regelverk gjelder? Er dette en drøm det kunne være mulig å gjennomføre eller må jeg gi den opp? Det jeg ønsker er at NAV skal enten betale for disse tre månedene eller at jeg får lov til å fortsette på arbeidsavklaringspenger de tre månendene jeg befinner meg utenfor Norge, på språkskole. mvh Goingabroad. 1
LedigNavn Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du studerer språk i utlandet hvis NAV vurderer at dette er et hensiktsmessig arbeidsrettet tiltak for deg. Se folketrygdlovens § 11-3 annet og tredje ledd. Du kan ha rett på tilleggsstønad, jfr. § 11-12. Endret 7. mai 2012 av LedigNavn 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Det kan du nok bare drite i. For hvordan skal et tremåneders språkkurs i Italia hjelpe deg med å få jobb? 8
Gjest Solsmil Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Bare nysgjerrig: hvordan mener du du skal kunne få bruk for den kunnskapen du lærer på et språkkurs i italia? For i jobbsammenheng så er det jo ikke kjempemange jobber i norge som krever kunnskaper i italiensk. Ikke som jeg vet, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Å ta et 3 måneders språkkurs er ikke å studere språk, og det er mildt sagt merkelig om NAV støtter deg økonomisk på dette. Klart språk kan være greit å ha på CV´en, men et språkkurs gir deg likevel ikke særlig kompetanse.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Tiltak og studier må være påkrevet for å kunne ta arbeid og være direkte kvalifisere de or arbeid som du kan ta, så nei; du vil ikke få innvilget et slikt studie. Synd, for det hadde sikkert vært kjempekjekt. Du får se om du kan få finansiert det selv på vanlig måte.
Riskrem Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Jeg skjønner at det vil være en fin del av din personlige utvikling å ta et språkkurs i Italia. Dessverre er det begrenset hva man får ut av et tremåneders språkkurs. Hvordan vil dette øke sjansene dine for å få en jobb etterpå? Mtp. karriereutvikling ser jeg på kurset som bortkastet tid og penger.
Silfen Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Slik jeg ser det, så kan dette være et helsefremmemde tiltak, på lik linje med de som får sydenreiser pga astma, eksemer o.l. Når TS har klart å komme seg såpass langt opp at uføretrygd er unngått, men trenger rett og slett trening for å komme tilbake til livet, så ser jeg absolutt at dette enklere kan oppnås blant fremmede. Språket er vel egentlig ikke relevant her. Det TS må gjøre er å få istand et møte med sin saksbehandler på NAV, legge frem sin sak, sende inn søknad og håpe på at de tolker dette som et arbeidsfremmende tiltak for TS slik at h*n vil ha større muligheter til også å bevege seg ut blant fremmede når h*n kommer tilbake til Norge. Ikke alle løsninger ligger i boksen og heldigvis finnes det også mennesker i NAV som innser dette.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #11 Skrevet 7. mai 2012 Slik jeg ser det, så kan dette være et helsefremmemde tiltak, på lik linje med de som får sydenreiser pga astma, eksemer o.l. Når TS har klart å komme seg såpass langt opp at uføretrygd er unngått, men trenger rett og slett trening for å komme tilbake til livet, så ser jeg absolutt at dette enklere kan oppnås blant fremmede. Språket er vel egentlig ikke relevant her. Det TS må gjøre er å få istand et møte med sin saksbehandler på NAV, legge frem sin sak, sende inn søknad og håpe på at de tolker dette som et arbeidsfremmende tiltak for TS slik at h*n vil ha større muligheter til også å bevege seg ut blant fremmede når h*n kommer tilbake til Norge. Ikke alle løsninger ligger i boksen og heldigvis finnes det også mennesker i NAV som innser dette. Men nå er det jo ikke denne siden TS ser det fra heller. Hun vil ta språkkurs, og mener at hun på den måten studerer språk. Noe som ikke er korrekt, og slettes ikke noe NAV bør betale for. Klart det kan virke helsefremmende, gøy er det sikkert også! Men det finnes svært mange tilbud som er helsefremmende, men som koster mye mindre enn et språkkurs i Italia. Man kan melde seg inn i en turforening eller begynne på et malekurs f.eks
Silfen Skrevet 7. mai 2012 #12 Skrevet 7. mai 2012 Jeg innbiller meg ikke at jeg vet hva som er best for TS eller ikke. Jeg sier simpelthen at det kan være bedre å komme seg bort, enn å være hjemme. Dyrt trenger det heller ikke være. Jeg skal vedde på at fatcampen venninnen min er på nå koster mer enn ferieturen jeg skal på snart.
kaprifolen Skrevet 8. mai 2012 #13 Skrevet 8. mai 2012 Tror den eneste sjansen du har, er å få godkjent at du drar utenlands på ferie, da lege/terapeut kan ta en vurdering på at dette kan bidra til å bedre helsen din. Og da få beholde inntekten din imens. (vet ikke, men ved f.eks langtidssykemelding kunne nok dette vært en løsning) Men alle utgiftene til tur, kurs og opphold må du nok ta selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 Hvis du først skal skryte på deg nyttighet så burde du studert tysk, kinesisk eller arabisk. Det vil du altså ikke, fordi du personlig liker italiensk bedre. Italiensk er utrolig lite nyttig i jobbsammenheng, så fremt man ikke jobber konkret med det (italienske ambassade, italienskprofessor etc.) Det er lov å drømme, men seriøst, vær realistisk. Det er nesten et hån mot oss som leser når du later som dette er nyttig kunnskap. Jeg har vært på italienskkurs selv, jeg, men det var av egeninteresse. Jeg kan fransk og tysk godt og det har bare vært en bonuskunnskap i tillegg til mastergrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå