AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Hei. Jeg skal flytte sammen med min kjæreste. Vi skal leie en leilighet sammen. Jeg har tidligere vært i en situasjon i et kollektiv hvor alle fire som bodde der skrev navnet sitt på én felles kontrakt selv om vi delte husleia på fire. Etterhvert viste det seg at en ikke betalte husleia si, og vi tre andre fikk inkassokrav om å betale inn manglende husleie. Vi hadde ikke noe vi skulle ha sagt - fordi vi var "solidarisk ansvarlig" for at husleia ble betalt. Der lærte vi oss at uansett hvor mye man tror man kan stole på noen eller hvor godt man tror man kjenner hverandre så burde man alltid sikre seg mot at sånt kan skje, og vi burde selvsagt aldri signert en kontrakt hvor vi stod solidarisk ansvarlige for hverandre. MEN nå skal jeg altså flytte inn med kjæresten og selv om alt er rosenrødt nå, vil jeg sikre meg mot at noe lignende kan skje igjen. Altså hvis det skulle bli slutt, så vil jeg ikke risikere å måtte bli sittende igjen med hele husleia alene (selv om jeg nå ikke tror at det kommer til å skje selvfølgelig, men det trodde jeg jo ikke i forrige situasjon heller). Finnes det en type kontrakt for samboere hvor det står svart på hvitt at BEGGE skal betale husleie ut kontrakten/evnt. oppsigelsestid? Slik at hvis f eks leiligheten koster 10 000 i måneden, så står det at "X skal betale 5000 per måned" og "Y skal betale 5000 per måned"? De kontraktene jeg har sett på handler jo bare om eiendeler/hvem som eier hva etc? Blir veldig glad for hjelp.. Beklager hvis dette er et veldig dumt spørsmål, men har ikke noe erfaring med samboerskap..
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 TS her - glemte å si at i de leilighetene jeg har leid tidligere, så har alle kontrakter gått ut på at man skriver alles navn på samme kontrakt - det har ikke vært sånn at man har fått hver sin kontrakt, med ferdig oppdelt sum på hver kontrakt, om dere skjønner hva jeg mener
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 En slik kontrakt kan du jo bare sette opp selv. Evt. ta kontakt med JUSS-BUSS eller JURK.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 angrer som en gris på at jeg ikke satte om noe slikt da jeg flytta inn med fyren...du er smart nå! men bare å skrive en kontrakt selv.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 TS her. Åh Så det gjelder selv om det er en hjemmelaget kontrakt? Det trengs ikke noe mer proffesjonelt? :gjeiper: Takk for tips om JUSS - BUSS og JURK, skal sjekke det ut..
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 ja bare husk å skriv under begge to så er det en bindende kontrakt:) 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Dette blir jo en kontrakt mellom dere, men overfor huseier så tipper jeg dere står solidarisk ansvarlig. Jeg som utleier hadde iallfall ikke godtatt noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 TS igjen. Takk for hjelpen Ok - så det finnes mao ikke noen form for kontrakt som virkelig gjelder ang. å slippe å stå solidarisk ansvarlig hvis den ene parten unnlater å betale? Da kan man fortsatt få krav om å betale hele husleien, selv om man har en egen kontrakt på at begge parter skal betale? Blir det eventuelt slik at hvis X blir krevd for hele husleia fordi Y ikke har betalt, så må X betale hele beløpet til utleier, men X har krav på å få tilbake halvparten av pengene av Y hvis de to har en egen kontrakt? Sorry meg, hvis jeg virker litt treig
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 TS igjen. Takk for hjelpen Ok - så det finnes mao ikke noen form for kontrakt som virkelig gjelder ang. å slippe å stå solidarisk ansvarlig hvis den ene parten unnlater å betale? Da kan man fortsatt få krav om å betale hele husleien, selv om man har en egen kontrakt på at begge parter skal betale? Blir det eventuelt slik at hvis X blir krevd for hele husleia fordi Y ikke har betalt, så må X betale hele beløpet til utleier, men X har krav på å få tilbake halvparten av pengene av Y hvis de to har en egen kontrakt? Sorry meg, hvis jeg virker litt treig Det står fritt opp til dere som samboerpar å skrive kontrakt sånn at stikker han av og du blir sittende igjen å betale hele husleia ut oppsigelsestiden så har du et krav mot ham. Det hjelper fint lite dersom den som leier ut ikke godtar at dere kun står ansvarlig personlig for halve husleia. Jeg som utleier vil trygge min mulighet for å få inn leia. Det gjør jeg ved at begge er solidarisk ansvarlig. Muligens du kan finne en dumsnill utleier som godtar det, men da tror jeg du må lete.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Det står fritt opp til dere som samboerpar å skrive kontrakt sånn at stikker han av og du blir sittende igjen å betale hele husleia ut oppsigelsestiden så har du et krav mot ham. Det hjelper fint lite dersom den som leier ut ikke godtar at dere kun står ansvarlig personlig for halve husleia. Jeg som utleier vil trygge min mulighet for å få inn leia. Det gjør jeg ved at begge er solidarisk ansvarlig. Muligens du kan finne en dumsnill utleier som godtar det, men da tror jeg du må lete. TS her. Jaja, slapp helt av, mitt innlegg var ikke ment som kritikk mot utleiere altså.. Det er helt i orden at utleier vil sikre seg, det ville jeg sikkert gjort selv, alt jeg lurte på er om det finnes en måte å sikre seg selv på som leietaker, slik at man slipper å måtte betale for andre, da jeg har opplevd det én gang og helst vil slippe å oppleve det igjen. Litt kjedelig for sånne som meg som alltid betaler alle regninger og husleie i tide og måtte få innkassokrav i posten og så måtte punge ut for en annen som ikke gidder å betale for seg Men da har jeg egentlig fått svar på det jeg lurte på, så takk for hjelpen alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå