Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg fikk ny jobb som kokk, men fikk sparken da de fant ut at hun ikke hadde fagbrev. Syns det er veldig rart fra arbeidsgiver at de ikke sjekker sånne ting i intervju? De kan vel ikke bare anta at hun hadde det, er jo mange som jobber som kokk ufaglært.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun har undertegnet kontrakt så er den gyldig.

Arbeidsgiver har selv plikt til å undersøke slikt på jobbintervju.

Søker har plikt til å oppgi på hvilket grunnlag man søker stillingen.

Dernest det ikke er innlysende. Man blir jo også oftest bedt om å ta med fagbrev på intervju, ble ikke dette fremvist er det da arbeidsgivers feil.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mener jo det er helt arbeidsgiver sin feil som ikke undersøkte/spurte om dette på intervju. Hun fremviste ikke noen falsk fagbrev eller sa hun hadde det. Kun noe arbeidsgiver antok. Og nå har hun fått sparken med 2 uker oppsigelse. Har hun ikke rett på noe mer enn det?

Skrevet (endret)

Hun har ihvertfall rettigheter hos nav.

Om hun har rettigheter til noe mer kan jeg ikke svare på.

Du kan jo undersøke litt i jungelboken til ffo.

Der står det litt forenklet versjon av loven.

Et annet tips kan være å ringe fagforeningen (LO).

De kan være til god hjelp, de er jo drilla på slikt.

Lykketil :)

Endret av lorena
  • Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Arbeidsgiver burde etterspurt fagbrev dersom h*n stilte krav om det i stillingen.

For å forsøke å se saken fra arbeidsgiversiden:

Har arbeidsgiver uttrykkelig bedt om kokk med fagbrev i utlysningen, og har hun samtidig løyet eller bevisst tåkelagt sannheten om manglende fagbrev i forbindelse med søknad og intervju?

I så tilfelle stiller hun trolig ikke så sterkt.

Man kan også sies opp i prøvetiden bl.a. på bakgrunn av manglende faglig dyktighet. Et fagbrev er ingen fullstendig garanti for faglig dyktighet, men man er i alle fall noe sikrere på hva en person med bestått fagbrev faktisk besitter av kompetanse.

Man har 2 ukers oppsigelsestid i prøvetiden.

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

Om det sto krav til fagbrev i utlysningsteksten, så har ikke arbeidsgiver gjort noe galt. Men takket være slike som din venninne kommer denne arbeidsgiveren garantert til å sjekke papirene til senere søkere nøye.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg fikk ny jobb som kokk, men fikk sparken da de fant ut at hun ikke hadde fagbrev. Syns det er veldig rart fra arbeidsgiver at de ikke sjekker sånne ting i intervju? De kan vel ikke bare anta at hun hadde det, er jo mange som jobber som kokk ufaglært.

Når man søker etter kokk, så er det innlysende at du skal ha fagbrev. At du i det hele tatt søker på jobb som kokk uten fagbrev er jo helt vilt.

Jeg kaller meg kokk uten fagbrev,kan ikke søke på kokkejobb.

At arb.giver ikke så etter fagbrevet er en ting,men hun har tilbaeholdt opplysninger ved ikke å opplyse at hun ikke har fagbrev. Klart hun skal ha sparken

• Liker 6
Skrevet (endret)

Når man søker etter kokk, så er det innlysende at du skal ha fagbrev. At du i det hele tatt søker på jobb som kokk uten fagbrev er jo helt vilt.

At arb.giver ikke så etter fagbrevet er en ting,men hun har tilbaeholdt opplysninger ved ikke å opplyse at hun ikke har fagbrev. Klart hun skal ha sparken

Det er ikke innlysende at man trenger fagbrev for å jobbe som kokk.

Hadde det stått kokk med fagbrev i annonsen, og denne personen tilbakeholder opplysningen om at hun ikke har fagbrev, så ja da har hun selvfølgelig oppført seg dårlig.

Men sto det bare kokk i annonsen, så kan hvem som helst søke så lenge man har kvalifikasjonene i orden, og de er det opp til intervjuer å klarlegge.

Endret av zellica
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet på bakeri og fikk tittelen "baker" - og jeg hadde tidligere omtrent aldri bakt noe som helst i hele mitt liv.. det var da ikke noe problem i det hele tatt, jeg fikk opplæring i EN dag og bakte deretter perfekte boller og brød hver eneste dag.

Men jeg mener da å huske at jeg tok det som en selvfølge å opplyse om manglende fagbrev på intervju.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg jobber som kokk selv (med fagbrev) men har jobbet med mange som jobber uten! Så det er ingen selvfølge at man har fagbrevet selv om man jobber som kokk spesielt ikke på steder som serverer f. eks smørbrød og salater o.l.

Jeg kan ikke alle detaljene rundt det, men syns det var sløvt av arbeidsgiveren til venninna mi og tenkte kanskje hun hadde noen ekstra rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke ha fagbrev, onkelen min har jobbet som kokk i godt over 20 år og har fremdeles ikke noe fagbrev som kokk...

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kan ikke alle detaljene rundt det, men syns det var sløvt av arbeidsgiveren til venninna mi og tenkte kanskje hun hadde noen ekstra rettigheter.

Kjernen i spørsmålet er vel om hun er urettmessig oppsagt eller ikke, og det bør hun nesten konferere med fagforeningen for å avklare om hun bør gå videre med, siden detaljene i en slik sak aldri kan komme godt nok fram på et forum.

Som jeg nevnte over; arbeidsgiver kan ha faglig begrunnede argumenter for å si henne opp, men det kan også være at arbeidsgiver har gjort en blunder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjernen i spørsmålet er vel om hun er urettmessig oppsagt eller ikke, og det bør hun nesten konferere med fagforeningen for å avklare om hun bør gå videre med, siden detaljene i en slik sak aldri kan komme godt nok fram på et forum.

Som jeg nevnte over; arbeidsgiver kan ha faglig begrunnede argumenter for å si henne opp, men det kan også være at arbeidsgiver har gjort en blunder.

Ja, og da er man igjen på hva som sto i utlysningsteksten. Sto det der at fagbrev var et krav så ahr hun ingen sak. Sto det ikke det, kan hun sikkert komme til en ordning med en endringsoppsigelse, f.eks. til servitør eller jobb i skrubben.

Gjest alille
Skrevet

Ja, og da er man igjen på hva som sto i utlysningsteksten. Sto det der at fagbrev var et krav så ahr hun ingen sak. Sto det ikke det, kan hun sikkert komme til en ordning med en endringsoppsigelse, f.eks. til servitør eller jobb i skrubben.

Så hvis man ikke oppfyller alle kravene i en utlysningstekst så kan arbeidsgiver bare si deg opp selv om det er arbeidsgiver som har gjort elendig arbeid?

Daglig søker folk på, og får, jobber hvor de ikke utlyser alle krav. De søker på jobber selv om de har annen bakgrunn enn det som kreves, de søker på jobber som krever mer erfaring enn det man har osv. Det er helt vanlig. Men ikke for kokker, påstår du? Hvis det er en uskreven regel så tviler jeg på at arbeidsgiver har noen sak. Hvis det er en skreven regel har dere vel noen kilder på det? ;)

Arbeidsgiver har tråkket i salaten. Arbeidsgiver skal sjekke CV og søknad, og også faktisk bevis på at man har fagbrev. Arbeidsgiver kan ikke bare være sløv i hele prosessen og så etterpå, når avtalen er inngått, si "ops, jeg dreit på leggen og gjorde ikke jobben min, derfor er du oppsagt!"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke innlysende at man trenger fagbrev for å jobbe som kokk.

Hadde det stått kokk med fagbrev i annonsen, og denne personen tilbakeholder opplysningen om at hun ikke har fagbrev, så ja da har hun selvfølgelig oppført seg dårlig.

Men sto det bare kokk i annonsen, så kan hvem som helst søke så lenge man har kvalifikasjonene i orden, og de er det opp til intervjuer å klarlegge.

Når kan man kalle seg kokk? Etter å ha jobbet i gatekjøkken?

Ja,jeg har jobbet med folk som kaller seg kokk.

Det gikk ikke bra. Selv om du har kokt mat, så er det mye annet. Du skal lære opp andre i eks renhold. Du skal kjøpe inn,beregne kostøre. Ikke alle som jkan det.

Du har veldig mye selvtilliitt om du søker på kokkejobb og ikke engang har grunnlærende opplæring

Det er en grunn til at du har lang læretid og skole

Skrevet

Når kan man kalle seg kokk? Etter å ha jobbet i gatekjøkken?

Ja,jeg har jobbet med folk som kaller seg kokk.

Det gikk ikke bra. Selv om du har kokt mat, så er det mye annet. Du skal lære opp andre i eks renhold. Du skal kjøpe inn,beregne kostøre. Ikke alle som jkan det.

Du har veldig mye selvtilliitt om du søker på kokkejobb og ikke engang har grunnlærende opplæring

Det er en grunn til at du har lang læretid og skole

Siden kokk ikke er en beskyttet tittel, kan faktisk hvem som helst kalle seg det.

Derfor må du som arbeidsgiver faktisk være klar på om du søker etter en kokk eller en kokk med fagbrev. Søker du det siste, er det klare krav til søkeren. Søker du det første, kan min sønn søke, som har jobbet som kokk på et vertshus i noen år nå. Han har ingen formell utdannelse, og skal heller ikke jobbe som kokk, men det har vært greit som deltidsjobb ved siden av skolen.

Skrevet

Det er selvsagt ikke slik at man må ha fagbrev for å kunne jobbe som kokk. Arbeidsgiver kan selvsagt stille krav til det, men da er det opp til hver enkelt arbeidsgiver. Og at det står i stillingsannonsen at det kreves er ikke avgjørende. Som nevnt over står jo alle fritt til - og det skjer i rikt monn - å søke uten å oppfylle alle krav. Så må arbeidsgiver vurdere om man synes vedkommende er interessant. Utlysningene beskriver gjerne idealarbeidstakeren, men den finnes jo ikke.

En helt annen historie er det jo om arbeidstaker her har sagt direkte eller gitt inntrykk av at hun har fagbrev uten å ha det. Har imidlertid ikke inntrykk av at det er tilfelle her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...