Gå til innhold

Bryllupsgave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hvor mye gir man i bryllupsgave?

Jeg er invitert til både middag og kaffe. Samboeren min er ikke invitert. Har kjent bruden siden vi var små men har ikke gått noe særelig sammen med henne de siste 6-7 årene.

Hvor mye gir jeg ? 300 ? 400 ? 500 ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

der er en gammel "regel" om at er du invitert i hele bryllupet er det passende gi rundt 1000,- for det er omtrent det beløpet brudeparet da har brukt på deg.

mens skal en bare i kaffien er det 500,-

Men her må en jo kjenne på hva en selv føler, hvor godt en kjenner brudeparet, hvilken økonomi man har og diverse.

Da jeg var student kunne jeg aldri gitt for 1000,- til kusina mi men da kompenserte jeg for det ved å lage et album til henne om livet oss to imellom ;)

Brukte mye bilder jeg alledere hadde, bestilte noen nye og kjøpte et billig album som jeg pyntet opp.

Hun ble kjempeglad!

Skrevet

Tror det er passende å gi en gave eller penger til rundt tusenlappen.

middagen din koster jo en del, pluss kaffen og evt åpen bar etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er med all respekt bare tull. Det er ingen regel at gaven skal koste det samme som kuvertprisen. Kjøp det du har ønsker å kjøpe og det lommeboken føler seg komfertabel med.

• Liker 7
Skrevet

Jeg fatter og begripe ikke hvor dere får det fra dere som påstår at prisen på gaven skal stå i forhold til prisen pr kuvert, og om det kun er middag, middag og kaffe eller bare kaffe??

Jeg begynner å bli "godt voksen", har bodd i 8 ulike Europeiske land, og vært i noen bryllup opp igjennom, men det er virkelig først her på KG at jeg for første gang hører om dette. Hvor kjip går det an å bli da? Og hva om man er invitert i et ordentlig dyrt bryllup på et fint hotell, hvor kuvertprisen er 2000 kr?

Min erfaring er at det har lite med kuvertprisen å gjøre, men mer om hvor godt en kjenner brudeparet på en måte. Det er større forskjell på hva foreldre, søsken og evt gudmor gir, og arbeidskolleager.

Det jeg tror, er at det er noen som sitter å finner på sine egne nye regler her... Blås i dette med kuvertprisen (det er i mine øyne ihvertfall noe av det mest egosistiske jeg har hørt; jeg gir tilbake det jeg får - ikke en krone mer nei). Jeg stemmer for å gi det man føler for å gi; være seg et sengeteppe man har hekelt selv, en gave til 250 eller 650 kr alt ettersom.

Hva skjedde med å gi fordi det er en glede å gi? Og dette mener jeg begge veier; jeg har heldigvis heller aldri møtt brudepar som forventer å få presanger som dekker kuvertprisen! Ei heller gjør vi det når vi nå skal gifte oss. Makan altså ;-)

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns det er litt vanlig høflighet at brudeparet ikke skal "tape" på å ha deg som gjest. men er klart det er unntak hvis man har dårlig råd.

Skrevet

Jeg syns det er litt vanlig høflighet at brudeparet ikke skal "tape" på å ha deg som gjest. men er klart det er unntak hvis man har dårlig råd.

"Tape" på gjestene sine? Her er vi inne i en fryktelig dårlig tankegang synes jeg altså :-(

Jeg er ihvertfall glad jeg med hånden på hjertet kan si at vi IKKE bryr oss om verdien av gavene i vårt bryllup! Det at gjestene har lyst å komme å feire med oss er mer enn nok - og heldigvis tenker de jeg kjenner i samme baner. Alt annet blir jo helt forferedelig. Bryllup, konfirmasjoner og dåp skal da ikke være noe "win-win" situasjon økonomisk sett! Kjenner jeg får høyt blodtrykk her...:-)

• Liker 7
Skrevet

Det er jo tradisjon å gi en del i bryllup. Men jeg er enig i at det kommer ann på hvor godt man kjenner brudeparet, hvor god råd man har selv, hvor stor del av kvelden man er invitert til og hvor dyrt bryllupet er.

Selv har jeg gitt fra 600 - 1500 til venninner. Førstnevnte var et uformelt hagebryllup der mannen ikke var med. I det siste var jeg forlover, og da ga jeg en fellesgave sammen med mannen på 1000 i tillegg.

Skrevet

Da mener vi vel forskjellig da, Portvinpiken. Jeg har aldri giftet meg men jeg er klar over hvor dyrt det er og da er det greit å i det minste bidra til festen man deltar i.

Skrevet

Da mener vi vel forskjellig da, Portvinpiken. Jeg har aldri giftet meg men jeg er klar over hvor dyrt det er og da er det greit å i det minste bidra til festen man deltar i.

Normale, oppegående mennesker har ikke bryllupsfeiring for å "tjene" på det. Ei heller forventer man å få verdien tilbakebetalt fra gjestene i gaver. Ønsker du å bidra så spør hva du kan hjelpe til med av praktiske ting.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er vant til 5-600 kr pr person hvor man er invitert til hele bryllupet.

Som kaffegjest pleier jeg å bidra med ca 300 kr i gave (500 pr par)

Skrevet

Kjære deg, nå legger du ord i munnen min. Jeg sa ikke at brudeparet forventer noenting, men at jeg tenker over kostnadene brudeparet har for meg når jeg skal kjøpe gave.

Vil også tro at de fleste som gifter seg forventer å få en del utgifter dekket i form av pengegaver, eller det skriver jeg fordi jeg har lest flere her på forumet som har skrevet det.

Skrevet

For meg er det normalt å gi gave for mellom 500-1000 kr, alt ettersom hvor godt jeg kjenner brudeparet. Ville nok gitt gave® for mellom 1-2000 kr til min bestevenninne.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, nå legger du ord i munnen min. Jeg sa ikke at brudeparet forventer noenting, men at jeg tenker over kostnadene brudeparet har for meg når jeg skal kjøpe gave.

Vil også tro at de fleste som gifter seg forventer å få en del utgifter dekket i form av pengegaver, eller det skriver jeg fordi jeg har lest flere her på forumet som har skrevet det.

Ja jeg har også lest det her på forumet. Men kun her. Aldri hørt om det i virkeligheten. En merkelig tankegang synes jeg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror grunnen til at du ikke har hørt om det i virkeligheten er fordi folk flest går ikke rundt å snakker om hva de forventer å få av penger og gaver uansett hva slags feiring det er..

Her inne er man jo ganske anonym og har frihet til å diskutere ting og være helt ærlig om hva man syns og da kommer gjerne tabuemner opp.

(og penger er faktisk litt tabu å snakke om).

Skrevet

Jeg tror grunnen til at du ikke har hørt om det i virkeligheten er fordi folk flest går ikke rundt å snakker om hva de forventer å få av penger og gaver uansett hva slags feiring det er..

Her inne er man jo ganske anonym og har frihet til å diskutere ting og være helt ærlig om hva man syns og da kommer gjerne tabuemner opp.

(og penger er faktisk litt tabu å snakke om).

Helt uenig :-).

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg klarer fremdeles ikke forstå dette voldsomme fokuset på pris...

Jeg er liksom skrudd sammen på en litt annen måte merker jeg. Når jeg skal i selskap - det være seg bursdag, dåp, jubileum eller bryllup, så tenker jeg først og fremst: hvem er det jeg skal kjøpe gave til? Hva vet jeg mottaker ønsker seg/hva vet jeg mottaker liker/hva vet jeg mottaker vil sette pris på? Så leter jeg etter den "perfekte" gaven. Når jeg finner den, kjøper jeg den, såfremt den ikke overstiger det jeg har råd til å kjøpe for! Om gaven da har kostet 200 eller 2000 - det er egentlig knekkende likegyldig, så lenge det er den riktige gaven! But hey, that's me... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer fremdeles ikke forstå dette voldsomme fokuset på pris...

Jeg er liksom skrudd sammen på en litt annen måte merker jeg. Når jeg skal i selskap - det være seg bursdag, dåp, jubileum eller bryllup, så tenker jeg først og fremst: hvem er det jeg skal kjøpe gave til? Hva vet jeg mottaker ønsker seg/hva vet jeg mottaker liker/hva vet jeg mottaker vil sette pris på? Så leter jeg etter den "perfekte" gaven. Når jeg finner den, kjøper jeg den, såfremt den ikke overstiger det jeg har råd til å kjøpe for! Om gaven da har kostet 200 eller 2000 - det er egentlig knekkende likegyldig, så lenge det er den riktige gaven! But hey, that's me... :sjenert:

Der sa du det :-). Enig!

Skrevet

Jeg hadde satset på rundt 1000,- siden du er invitert til hele greia. :jepp:

Skrevet

Ikke lenge til vi gifter oss og jeg vet at mange av våre gjester ikke har penger til å gi det vi kommer til å bruke på kuvert. Og det er helt i orden. Vi har bryllupsfest mest for å ha en hyggelig fest med de vi er mest glad i, ikke for å få penger. Selv om det hadde vert hyggelig slik at vi kan bestille bryllupsreise^_^

Adriane: Helt enig! Mye bedre med en passende gave til 200,- enn noe håløst fælt til 2000,-!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...