Gå til innhold

Har jeg misforstått noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruk av engelske lånord er utidig, mens bruk av dansk (eller tyskpåvirka ord) er ikke? Er "sprogbevidsthed" mer greit å bruke enn "singel"? Og styrker det språkets klarhet?

TS, ordet skrives SINGEL på norsk (når det betyr "enslig").

Jeg er av den oppfatning at vi befinder oss nærmere andre skandinaviske (og germanske) sprog end engelsk. Og jeg synes ikke vi skal avspore diskusjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at vi befinder oss nærmere andre skandinaviske (og germanske) sprog end engelsk. Og jeg synes ikke vi skal avspore diskusjonen.

Ja, men nå har det seg sånn at "singel" er et norsk ord, mens "sprogbevidsthed" ikke er det. Ikke bidrar stavemåten din til et klarere språk heller. Jeg kaller det bare jåleri.

• Liker 3
Skrevet

Det står deg fridt å mene. Jeg synes vi skal avslutte avsporingen.

Gjest Ludovie
Skrevet

Det står deg fridt å mene. Jeg synes vi skal avslutte avsporingen.

Beklager at jeg fortsetter avsporingen, men i likhet med Herr Drue, undrer jeg meg også over at en person som langt fra skriver korrekt norsk beklager seg over språklig forfall.

Allikevel må jeg si at jeg har ikke noe mot hvordan du skriver. Jeg synes enhver står fritt til å uttrykke seg slik de vil, og derigjennom få frem sin egen "stemme" når de skriver i private sammenhenger som KG. Og jeg synes dessuten skrivestilen din er sjarmerende. Jeg undrer meg imidlertid veldig over stavemåten din enkelte ganger, som f.eks. i 'fridt' over her. Hvorfor i all verden staver du ordet slik? I dansk skrives det 'frit', i norsk 'fritt', og historisk sett er det ingen d der - det har altså aldri vært det. Så hvorfor sette inn en d her?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en konservativ sørlending med en viss periode i Danmark bak meg. Og jeg har sterke meninger om sprog, særlig hva angår den pestilens indflydelse fra engelsk udgjør i våre dager.

Da kan vi returnere til diskusjonens egentlige emne.

Da bør du skrive norsk!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

KGs regler:

Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på norsk så lenge dette er mulig. Hvis dette ikke er morsmålet, kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk.

Det er ikke tillatt å skrive på dialekt

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tror at vi har lagt forskjellig betydning i de to ordene. Single betyr for meg at du er uten mann, enslig betyr også uten mann, men også alene på andre måter. Altså ikke barn osv.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tror at vi har lagt forskjellig betydning i de to ordene. Single betyr for meg at du er uten mann, enslig betyr også uten mann, men også alene på andre måter. Altså ikke barn osv.

Så enslig forsørger betyr da.....? :fnise:

Skrevet

Da er man jo den eneste som forsørger da. Ikke nødvendigvis uten kjæreste da.

Jeg tror faktisk det er en nyanseforskjell på enslig og single.

Skrevet

Morsomt at enslig og singel/single har akkurat de samme bokstavene.

:hakeslepp:

Du må være dritgod i Scrabble!

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det norske ordet er "enslig". Hvorfor skal man bruke engelske ord hele tiden? Er det flaut å skrive norsk?

Singel er grus.

Single er den lyden glass laver når det knuser.

Jeg er så enig med deg, Giacomo. Min teori er at "enslig" høres stakkarslig ut for mange, en venneløs, halvgammel person som ikke har noen sjanser til å få en partner. "Single" er kult. Da er man med i livet.

• Liker 1
Gjest Vodka
Skrevet

:hakeslepp:

Du må være dritgod i Scrabble!

Haha, nei, er helt vanlig god. :gjeiper:

Skrevet

Selvsagt, men du sa jo at "enslig betyr også uten mann, men også alene på andre måter. Altså ikke barn osv."

Men du slipper inn igjen barna i definisjonen din nå altså? :)

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Det er jeg enig i. Enslig er et negativt begrep, i motsetning til singel (som i mine øyne er nøytralt)

Endret av Herr Drue
Gjest Ludovie
Skrevet

Hvis du bytter ut 'tror' med 'synes', er jeg tilbøyelig til å være helt enig med deg.

Rent objektivt sett er det nemlig ingen forskjell mellom disse ordene. Når det gjelder hvordan de oppfattes blant språkbrukerne derimot, er det allikevel ofte det. 'Enslig' assosieres gjerne med 'ensom', 'alene' og andre negativt ladede begreper, mens dette ikke er tilfelle for 'singel', som vanligvis oppfattes som et nøytralt, og dermed også altså som et rent deskriptivt ord. Dessuten brukes 'enslig' i sammenhenger som "en enslig svale", eller "en enslig trompet", noe som kan gi et litt trist uttrykk, mens 'singel' jo ikke har dette bruksområdet.

Jeg er altså også av den oppfatning at 'enslig' er et litt negativt ladet begrep, mens 'singel' ikke er det. Samtidig mener jeg at dette ikke er noe som er innkodet i disse ordenes betydning, men at det snarere er noe språkbrukere (inkludert meg) tillegger dem, basert på assosiasjoner vi gjør oss. :)

• Liker 1
Gjest Herr Drue
Skrevet

I flertall heter det vel single?

Ja, men da uttales det jo også /single/. Altså, det ble jo nevnt i forhold til enslig (og ikke ensligE), så vi har jo hele tida snakka om entall :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja, men da uttales det jo også /single/. Altså, det ble jo nevnt i forhold til enslig (og ikke ensligE), så vi har jo hele tida snakka om entall :)

Jeg har nok vært litt sløv. Kanskje man blir det som "enslig"? :fnise:

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Tok visst feil på single/singel greia. Ser nå at begge deler er tillatt :)

Endret av Herr Drue
Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg har nok vært litt sløv. Kanskje man blir det som "enslig"? :fnise:

Er du enslig eller singel? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...