Gå til innhold

Noen blodgivere her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, er det noen blodgivere her som vil fortelle litt hvordan det foregår?

Jeg har ikke problemer med blod men har nåleskrekk.. Tar jeg blodprøve så går det bra så lenge jeg ikke ser på nåla i det hele tatt. Så er det stor forskjell på blodprøve og blodgivning? Skjønner at de tar mer blod, men er nåla mye tykkere og blir man veldig susete i hodet?

Og til sist lurer jeg på om jeg må til legen min først for å "teste" blodet mitt? Eller hvor drar jeg når jeg vil begynne å gi blod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må man fylle ut et skjema med masse spm for å sikre at blodet ditt er friskt. Etter det er man inne for å snakke med en sykepleier om det du har fylt ut på skjemaet.

Nåla er en del tykkere enn ved vanlig blodprøve. Jeg merket ikke noe til det annet enn når de dro den ut.

Man ligger på en slags lenestol og har en maskin som måler og ordner ett eller annet med blodet som kommer ut, så du kan bare se andre veien. Det tar 12 minutter å gi blodet. Og du kan sitte å lese blader eller hva du vil mens det skjer. De måler jernnivået ditt også mens du sitter der.

Jeg ble ikke susete i hodet. Men du må spise et stort måltid før du gir blod, og du får brus og rundstykker i blodbanken så du ikke skal tappes for energi også.

Etter det er du ferdig. Da må du bare ligge i 10-15 minutter, ikke reise deg brått, også skal du ikke gjøre noe fysisk den dagen.

I perioden etter blodgivning må du ta jerntabletter som du får i blodbanken.

Første gang du er der tester de blodet ditt. De gjør alt som jeg har beskrevet over her, men i stedenfor å sende blodet videre til de som trenger blod, sender de det til testing. Også tar de ikke like mye når det bare skal til testing. Du får beskjed dersom det er noe galt med blodet ditt.

Du tester det altså ikke hos legen, du tester det i blodbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som blodgiver, må du gå til et lokale, der de driver med blodgivning (kan registrere deg på netter og blir inkalt til time) første gang du er der, så får du et spørre skjema, pluss en rask helse sjekk (dette skjer forøverig de andre gangene også) så er det blodprøve taking. etter denne timen er over og du er blitt godkjent bg (blodgiver) så blir du klat inn igjen.

Nålen som blir brukt under blodgivning er ikke noe større enn vanlige blodprøvetakings nårler, forskjellen her er at den blir trekt ut, slik at det bare er plastikk røret som er igjenm under selve blodgivningen.

Du får noe å drikke og spise på under blodgivningen. Du har ikke noe å gru deg til, det går så fint og de tar godt vare på deg.

noen blir susete og litt uvel etter givning, men disse får en ekstra oppfølging, og noen får beskjed om at det er best å la være å gi. Hos meg går det fint hver gang. spis godt før du kommer, husk å drikke rikelig med vann (gjerne litt juice eller sagt også)

Vi får ikke utdelt noen jern tabletter med mindre det er nødvendig.

Fastlegen har ikke noe med bg å gjøre. du kan lese mer om bg på

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Endret av Betty2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som blodgiver, må du gå til et lokale, der de driver med blodgivning (kan registrere deg på netter og blir inkalt til time) første gang du er der, så får du et spørre skjema, pluss en rask helse sjekk (dette skjer forøverig de andre gangene også) så er det blodprøve taking. etter denne timen er over og du er blitt godkjent bg (blodgiver) så blir du klat inn igjen.

Nålen som blir brukt under blodgivning er ikke noe større enn vanlige blodprøvetakings nårler, forskjellen her er at den blir trekt ut, slik at det bare er plastikk røret som er igjenm under selve blodgivningen.

Du får noe å drikke og spise på under blodgivningen. Du har ikke noe å gru deg til, det går så fint og de tar godt vare på deg.

noen blir susete og litt uvel etter givning, men disse får en ekstra oppfølging, og noen får beskjed om at det er best å la være å gi. Hos meg går det fint hver gang. spis godt før du kommer, husk å drikke rikelig med vann (gjerne litt juice eller sagt også)

Vi får ikke utdelt noen jern tabletter med mindre det er nødvendig.

Fastlegen har ikke noe med bg å gjøre. du kan lese mer om bg på

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Må bare kommentere litt her.

Ts, jeg vil råde deg å gå inn på linken ovenfor her, for her får du svar på ting du lurer på. Nålen ER tykkere enn den som brukes ved vanlige blodprøver, men det betyr ikke noe særlig mer smerte. De som jobber i blodbanken har god erfaring. Selv hadde jeg litt sprøyteskrekk da jeg begynte som blodgiver, noe som raskt ble borte - på grunn av trivelige og forståelsesfulle ansatte, og at jeg innså at det faktisk ikke var så vondt som jeg trodde det skulle være.

Når det gjelder mat og drikke er det forskjell fra blodbank til blodbank. På sykehuset hvor jeg bor får man velge en drikke når man er ferdig å gi blod, og det blir ikke servert noe mat. Og føler du deg svimmel blir du tatt godt vare på.

Som skrevet tidligere sjekkes hemoglobinnivået (jernnivået) i blodet, og er det for lavt, så får du jerntabletter med deg.

Håper du velger å bli blodgiver, det er positivt for både deg og den som får den dyrebare gaven :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok litt ulik praksis her i landet når det gjelder nåle størrelse. for her hvor jeg gir blod, er de like store som de ordinære blodprøve nålene. men de ser større ut, pga plastikk røret.

du vil nok få masse info TS, fra din lokale blodbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Der jeg går fikk jeg jerntablettene mens jeg var inne på samtale. Altså før de hadde tatt noe som helst blod av meg. Damen sa at de tablettene burde jeg ta mellom to blodgivninger. Altså 20 tabl som skal tas i løpet av 3 mnd. Det forstod jeg var standard på Ullevål sin blodbank.

That reminds me; jeg må ta en jerntablett - for jeg skal gi blod snart, og har enda ikke surra meg til å ta fler enn 5 av de..

Ooog.. jeg må legge til. Disse damene (det var menn der også altså) som holdt på med meg, var såååå koselige. Skikkelig omsorgsfulle folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også jerntabletter hver gang, selv om jeg har god blodprosent. Kanskje litt ulik praksis rundt omkring?

Jeg synes ikke det er noe mer smerte eller ubehag forbundet med å gi blod enn ved vanlig blodprøvetaking. Her hos oss er pleierne også veldig omsorgsfulle og opptatt av å informere. Får en valgfri drikke - brus, farris el jus. Ikke noe mat. De vil gjerne at vi skal drikke opp den halve literen med væske før vi går.

Synes det er flott at du vil gi blod til tross for at du er litt skeptisk til nåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke jerntabletter, siden både hb og jernlagre holder seg fine uten.

Jeg er i like fin form etter givning som før, og det kan føles unødvendig å sitte og vente på at de 10 venteminuttene skal gå. Men de vil jo gjerne at 'blodet skal ta en runde' i kroppen før vi reiser oss...

Der jeg tapper, så får vi servert saft under tappingen. Ikke noe og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du vurderer å gi blod!

Jeg hadde sprøyteskrekk som forsvant etter et par tappinger.

Jeg kunne bli svimmel når jeg ikke hadde spist nok, eller kom stressende fra jobb. SÅ sørg for å få deg en time hvor du har tid til å roe litt ned før du skal gi blodet.

Under blodgivningen får du en ball som du skal klemme på under tappingen. Dette er fordi at det er lite trykk i blodårene i armen. De kan også be deg om å klemme mer på den hvis de ser at tappingen går for sakte. De har en viss tidsintervall på hvor lang tid det skal ta. Tror at det ikke skal ta mer enn 12-14 minutter (dette har noe med at de skal bevare "kvaliteten" på blodet, og få den avkjølt)

Det er ingenting å grue seg for :) Fortell dem gjerne at du gruer deg litt, og de vil gjør alt for at du skal ha det bra :) De sitter sammen med deg under hele tappingen, og kommer med litt hyggelige ting å si hvis du ser at du blir bleik :)

Jeg har kun hatt positive opplevelser med de varmhjertede ansatte på Ullevål! De er riktig så flotte :)

Nålen er litt tykkere, men som sagt tidligere i tråden, det merker du ingenting til. De har så mye erfaring med å sette nål at det er gjort på et blunk!

Lykke til :)

Endret av Ingennick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som de andre sier, nålen ER tykkere- men de er så utrolig mye flinkere til å sette dem enn på fks legevakten/fastlegen er min erfaring! Ikke vondt i det hele tatt :) Hos oss (Stavanger) får man en valgfri drikke før (juice, brus etc), og så står det kjeks på venterommet. Virker som de fleste får med seg jerntabletter, har hvertfall aldri sett noen gå uten.

For min del blir jeg ganske susete og trøtt, men siden jeg er student er jeg heldig å kan gå hjem å sove et par timer, som oftest. En jernpille, mat og drikke tar det verste, og dagen etterpå er jeg "god som ny", bare litt fort sliten! :P Noen kan trene samme dag, mens andre ikke kan. Heldigvis lærer man fort sin egen kropp å kjenne når det kommer til blodgiving, hehe! :P Lykke til, det trengs flere blodgivere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først må man fylle ut et skjema med masse spm for å sikre at blodet ditt er friskt. Etter det er man inne for å snakke med en sykepleier om det du har fylt ut på skjemaet.

Sykepleiere jobber ikke i blodbanken, det er det bioingeniører som gjør. Måtte bare rette på deg. :) Hilsen bioingeniør

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere jobber ikke i blodbanken, det er det bioingeniører som gjør. Måtte bare rette på deg. :) Hilsen bioingeniør

Merkelig at de på Røde Kors i Oslo sa at det var begge deler som jobba der? Jeg spurte, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I all hovedsak er det bioingeniører som jobber i blodbanken, siden sykepleiere ikke går så nøye innom blodtyper, antistoffer og transfusjonsreaksjoner i sin utdanning. Det KAN selvsagt jobbe sykepleiere i en blodnbank, men da har de mest sannsynlig gått kurs/vidreutdannelse. De kan heller ikke utføre det analytiske arbeidet som foregår i blodbanken, så det er dermed en stor hovedvekt av bioingeniører.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Spl navnet hennes" stod det på skiltet! Og jeg har en kompis som er sykepleier som jobber i blodbanken også.

Man trenger da vel ikke være bioingeniør for å tappe blod?? Det trenger man bare helsesektretærutdannelse for.

De som skiller blodlegmer og alt det dilldallet der er jo selvfølgelig ikke sykepleiere - men det er jo de som tapper som har samtalen.

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spl i Bergen, hvor jeg går, men flere utrolig hygglige og flinke bioingeniører

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

"Spl navnet hennes" stod det på skiltet! Og jeg har en kompis som er sykepleier som jobber i blodbanken også.

Man trenger da vel ikke være bioingeniør for å tappe blod?? Det trenger man bare helsesektretærutdannelse for.

De som skiller blodlegmer og alt det dilldallet der er jo selvfølgelig ikke sykepleiere - men det er jo de som tapper som har samtalen.

Her kan du hisse på deg mange bioingeniører ;) De fleste bioingeniører vil at det skal være bioingeniører som gjør all blodprøvetaking fordi de har bedre opplæring. Sykepleiere og andre har en mye mer overfladisk gjennomgang av blodprøvetaking og lærer mye mindre om hva som skjer i kroppen og i blodglasset. Jeg kjenner flere sykepleiere som ønsker seg bedre opplæring i blodprøvetaking da det er en stor del av jobben, men en bitteliten del av utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Takk for påminnelsen, da har jeg sendt registrering til blodbanken igjen ;)

Jeg synes de er veldig profesjonelle på blodbanken, har alltid truffet rett i blodåren, noe jeg ikke akkurat synes skjer så altfor ofte på diverse legekontor ;)

Behagelig å ha 15 min der man gjør absolutt ingenting. Men jeg har blitt litt svimmel et par ganger, da jeg har gått for raskt til trikken etter at jeg var ferdig. Det er ikke lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg ble ganske sliten og svimmel etter min første (og foreløpig eneste) tapping, selv om jeg både spiste og drakk svæet godt før og etter. Viste seg at jernlageret mitt hadde krypet ned på 6, selv om hemoglobinet var fint enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bioingeniører der jeg tapper. Og vi får juice og frukt, kaffe/te og kjeks om vi ønsker. Men de anbefaler å ihvertfall drikke to store glass med juice/vann mens jeg er der. Og jeg må spise godt før jeg kommer. Man må ligge i 10 min etter at tappingen er ferdig.

Jeg bruker å se en annen vei, for jeg synes og nåla er litt ekkel. Også må jeg ofte pumpe med en sånn ball i handa, fordi blodet mitt er litt "tregt" ;)

Jeg har vært blodgiver siden jeg fylte 18, så det har blitt mange runder. Har bestandig vært i fin form.

Jeg opplevde en gang at jeg ble skikkelig dårlig under tapping, og det var fordi nåla satt feil - den lå og "skrapte" i blodåren... Veldig ubehagelig, så det måtte bare avbrytes, og jeg kom tilbake en mnd etter. Fikk gave for bryet ;)

Og en annen gang besvimte jeg ca. en time etterpå. Men det var fordi jeg hadde stått rett opp og ned og ventet kjempelenge på å få komme inn til ei som lå på sykehuset. Jeg skulle besøke henne, men havna selv på en benk ;) Var jo i gode hender, så det gikk fint. Og det hadde ikke skjedd om jeg hadde reist hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...