AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har kroniske smerter i leddene på grunn av leddgikt. Som regel klarer jeg hverdagen uten smertestillende, men i perioder må jeg knaske piller fordi smertene er såpass store. Jeg har en stående resept på paralgin forte, men problemet er at jeg blir veldig kvalm av dem, i tillegg til at jeg blir veldig forstoppet av dem. Er det noen som har erfaringer med andre smertestillende mot store, kroniske leddsmerter? Ibux, og andre legemidler med ibuprofen, samt voltaren og liknende preparater kan jeg ikke ta pga sykdom. Varme omslag o.l funker overhodet ikke de dagene det er som verst.
Sugerøret Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Å spise litt når du skal ta tablettene kan hjelpe på magen, en kjeks,litt yougert eller no lett noe. Det finnes også kvalmestoppende,noe på D som jeg ikke nå husker navnet på. Men om medisinene ikke hjelper,be om hjelp av rematolog eller henvisning til smerteklinikk Forstoppelse ja. Der bruker jeg Laktulose,veldig enkelt og fungerer godt om du tar den forebyggendes,dvs litt hver dag.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #3 Skrevet 7. mai 2012 Jeg har kroniske smerter i leddene på grunn av leddgikt. Som regel klarer jeg hverdagen uten smertestillende, men i perioder må jeg knaske piller fordi smertene er såpass store. Jeg har en stående resept på paralgin forte, men problemet er at jeg blir veldig kvalm av dem, i tillegg til at jeg blir veldig forstoppet av dem. Er det noen som har erfaringer med andre smertestillende mot store, kroniske leddsmerter? Ibux, og andre legemidler med ibuprofen, samt voltaren og liknende preparater kan jeg ikke ta pga sykdom. Varme omslag o.l funker overhodet ikke de dagene det er som verst. Be om ny time til raumat. Fastlegen skriver ut smertestillende og voltaren. Når det ikke virker lenger (på meg) så bør fastlegen gjøre noe. Det er masse nye medisiner for leddgikt. Bytt fastlege
rastløs_89 Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Har ikke leddgikt, men har slitt en del med smerter av andre årsaker. Ibux forte fungerer bra synes jeg, bare den tas i høye nok doser. Nobligan er en annen type som ikke gjør en like kvalm som paralgin forte, men den er også opium-basert så vidt jeg vet, og kan føre til forstoppelse. Kanskje koffeinpiller kan ha en effekt og? Redbull fungerer vertfall på mine hodepiner
Ryvre Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Har du prøvd Tramadol? Jeg var på Paralgin Forte i flere år. De gjorde meg kvalm og hjalp egentlig svært lite på smertene. Fikk en ny lege og hun anbefalte meg å prøve Tramadol og den fungerer kjempefint.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Takk for svar:) Tramadol har jeg prøvd, liten effekt bortsett fra at jeg har følt meg veldig rastløs til sinns etterpå. Jeg kan ikke bruke Ibux forte eller andre preparater med ibuprofen pga sykdom. Nobligan har jeg ikke prøvd, men den er da bare en annen versjon v Tramadol, eller?
Minya Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 Kan du bruke Naproxen/Napren? Har betennelsesdempende virkning, finnes både som reseptfritt og reseptpliktig. Paralgin Forte finnes også i to eller tre andre typer som inneholder andre fyllstoffer (eks. Pinex forte), du kan spørre på apoteket om de har andre enn akkurat Paralgin. Det kan variere mellom de forskjellige merkenavnene hvilke bivirkninger folk får, så det er jo verdt et forsøk om du kan unngå kvalmen.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #9 Skrevet 13. mai 2012 Tusen takk for svar folkens :happy: Jeg skal til lege på tirsdag, så jeg får spørre ham da. Men jeg vet av erfaring at det er greit å ha litt informasjon om diverse smertestillende selv, da leger gjerne har en bestemt type de gir ut, og ikke alltid tenker utenfor den lille boksen sin.
Soleklart Skrevet 13. mai 2012 #10 Skrevet 13. mai 2012 Bruker daglig Orudis for smertene. Når det er vondt tar i tillegg Voltaren+to Paracet. Til de dager jeg har så vondt at jeg ikke får på meg klær, da bruker jeg Tramadol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå