AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg er sikker veldig blond. Men ung og første gang i jobb så spør for mye enn for lite! Har skjønt at feriepnegen er skattefrie, vil det si at hele lønningen som kommer i juni er skattefri, ikke blir trekt skatt av ? Noen om vil forklare?
Sunshine Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Se her: http://www.dinside.no/104651/er-feriepengene-skattefrie
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Får du feriepenger da? Har du vært i jobb hele 2011? Hvis ikke risikerer du å være uten lønn i juni (hvis ferietiden blir trekt samme måned som feriepengene utbetales). Feriepengene tjenes opp året før de utbetales. Grunnen til at de er "skattefrie" er at det allerede er betalt skatt av dem det året de ble opptjent. Dersom du har 5 ukers ferie skal du trekkes for 5 ukers ferie enten samme måned som feriepengene utbetales eller i juli (ofte i produksjonsbedrifter som stenger i hele juli). Dersom ferietiden trekkes i juni vil du få noe mindre feriepenger enn det lønns- & trekkoppgaven sier fordi 5 uker (egentlig 30 virkedager) er mer enn en måned (26 virkedager). De overskytende 4 dagene trekkes man for i feriepengene.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Jeg jobbet hele 2011. Opparbeidet meg feriepengegrunnlag. Er bare student, så jobber lite,så skal ikke har ferie. (har vist kun krav på noen dager uansett) Men den lønnen jeg får i Juni, den betales det skatt av ? Da regner jeg med at bare feriepengen ikke trekkes skatt av den mnd. Men lønnen trekkes skatt av ? Ts...
Marwel Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Feriepengene tjenes opp året før de utbetales. Grunnen til at de er "skattefrie" er at det allerede er betalt skatt av dem det året de ble opptjent. Det er feil, feriepenger skattes av samme år som man får de utbetalt. Vi skatter mere resten av året for å få trekkfrie feriepenger, og halvt skattetrekk i desember.
Marwel Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Jeg jobbet hele 2011. Opparbeidet meg feriepengegrunnlag. Er bare student, så jobber lite,så skal ikke har ferie. (har vist kun krav på noen dager uansett) Men den lønnen jeg får i Juni, den betales det skatt av ? Da regner jeg med at bare feriepengen ikke trekkes skatt av den mnd. Men lønnen trekkes skatt av ? Ts... Lønnen du får trekkes skatt av på vanlig måte. Feriepengene trekkes det ikke skatt av.
Solbærsaft Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Får du fastlønn? (imotsetning til timesbetalt?) Da får du ikke ordinær lønn samtidig med feriepenger. Feriepenger er skattfrie dersom de er opptjent forrige kalenderår. Feriepenger opptjent inneværende kalenderår må det betales skatt for (kun aktuelt når du slutter i bedriften). Har du timesbetalt, så får du feriepenger i juni, men dersom du har jobbet, så skal du ha vanlig lønn i tillegg. Den vanlige lønnen må du skatte av. Det eneste du må huske på er at dersom du tar ferie i feks oktober, så får du ikke feriepenger i oktober (de fikk du jo i juni).
Østlandet Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Jeg er sikker veldig blond. Men ung og første gang i jobb så spør for mye enn for lite! Har skjønt at feriepnegen er skattefrie, vil det si at hele lønningen som kommer i juni er skattefri, ikke blir trekt skatt av ? Noen om vil forklare? Feriepenger er ikke skattefritt. Men, de er fri for forskuddskatt på utbetalingen. Det vil si at de kommer til vanlig beskatning for året sett som helhet. (Når du leverer selvangivelse er de med som helt vanlig lønn) For å kompensere for dette, så er resten av forskuddskatten du betaler gjennom året (på hver lønning) satt litt høyere. Det blir altså feil å si at feriepenger er skattefritt. Endret 7. mai 2012 av Østlandet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå