AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Hei, jeg har snart mine siste vakter på min første jobb. Dette var en deltidsstilling ved siden av vgs hvor jeg jobbet helger i en butikk. Jeg går siste året nå, og har aldri lagt skjul på at jeg skal flytte til oslo for å studere til høsten. I vinter begynte jeg å tenke på hvordan jeg skulle få meg en bolig til en okei pris, og fant ut at jeg ville søke sommerjobb i oslo for å få flyttet dit tidligere og dermed ikke stresse på tampen av sommeren. Jeg søkte og fikk sommerjobb i oslo og etter hvert leilighet. Iflg. kontrakt hadde jeg seks ukers oppsigelsesfrist, og jeg sa opp jobben innen fristen slik at jeg sluttet før 1. juni. Jeg trodde dette skulle være en problemfri sak siden jeg forholdt meg til det som stod i kontrakten min om oppsigelse osv. Men den gang ei. Sjefen min ble stram i maska med en gang hun mottok oppsigelsen. Hun viste tydelig overaskelse over at jeg ikke hadde tenkt å bli i jobben over sommeren og sa ting som "alle andre som har sluttet for å studere har blitt ut sommeren, så jeg hadde regnet med at du også ble det" og "jeg hadde ikke fått signaler om at du skulle slutte SÅ tidlig". Dette har hun heller ikke latt ligge siden hun mottok oppsigelsen og kommer stadig med slengbemerkninger som "ja, nå som *** plutselig skal slutte uten forvarsel, så blir det jo ekstra vakter på dere andre" Jeg følte selv at jeg hadde gjort ting på riktig måte da jeg sa opp innen avtalt frist. Jeg føler heller ikke at jeg har lurt sjefen på noen måte, for jeg var ikke klar over at hun hadde regnet det som for gitt at jeg skulle bli ut sommeren. Jeg kunne jo ha sagt noe tidligere, men jeg sa i grunn i fra omtrent da jeg hadde bestemt meg. Sååå. Har sjefen grunn til å være sur? Jeg lurer litt på dette fordi jeg ikke orker noe drama neste gang jeg har en fast jobb.
Solbærsaft Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Sjefen din har ingen grunn til å være sur. Mange sjefer blir gjerne litt irriterte når folk slutter, for da får de selv merarbeid med å finne en ny ansatt. 4
ærligheten Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 NEI. det var det ikke. du fulgte regler, så sjefen din er en megge! hehe
*Mocca* Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Nei, sålenge du har sagt ifra innen de frister som er så kan ikke sjefen si noe. Det er vel når jeg tenker over det, heller ingen frist for hvor tidlig du skal si ifra? Du har en oppsigelsestid. OG det er det hva du skal forholde deg til. Det er jo også naturlig hvis du skal flytte bort for å studere at du flytter litt på forhånd slik at du er klar til studiestart. Sørg for å si det til sjefen din, spesielt når hun sier slikt foran andre. At du har sendt inn oppsigelse og det er oppsigelsestiden din som gjelder. Det er den varselen du kunne gitt henne. Ta gjerne en prat med sjefen din ang. måten hun håndterer dette på for slik skal ikke en sjef oppføre seg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå