LexSuperior Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har nettopp vært hos vetrinæren og fått pusset vekk litt plakk på tennene til hunden min. Da sa vetrinæren at hunden min antagelig er litt utsatt for tannstein og at jeg bør bruke spesialfor, dentastix etc. Ser jo at tennene har blitt dårlig fort så jeg vet at jeg må gjøre noe. Fikk prøvefor og stix fra royal canin samt microfiber tannbørste. Av erfaring vet jeg jo at vetrinærene elsker å prakke på med alt som er av slike produkter så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg har bestemt meg for å skifte tannbørste fra vanlig til microfiber, men jeg lurer på om det er nødvendig å f.eks. gå helt over til dette spesialforet for tenner eller om det kan deles 50/50 med det normale foret? Og hva med disse dentastixene? Hun trenger kanskje ikke å få dem hele tiden? Kan jeg blande dem litt med pedigree, eller bør jeg gi bare fra royal canin, men sjeldnere?
Sugerøret Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Rart at de ikke anbefalte ProDen PlaqueOff®, Google og du finner mange nettsteder som selger.Prisen varierer,så leit litt før du slår til. Personlig synes jeg dentastix er dritt,de er IKKE slik myke som det fremstilles i reklamen-dessverre får'n si. Vi gir heller tørrfisk og tar en omgang med skrape av og til. Foret kan jeg ikke uttale meg om,det er ikke testet.
Leo Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Tørrfôr kan aldri få en konsistens som gjør at det fjerner plakk og tannstein uansett hva produsentene sier. Det blir det samme som å si at du kan droppe å pusse tennene hvis du bare spiser nok knekkebrød. Og dentastix av forskjellig slag er ren søppel. Blandet med spytt i hundemunnen blir de bare noe seigt kliss som ikke sliper noe som helst og inneholder en masse unødvendige kalorier. Det som fungerer er å gi rått kjøtt med brusk, sener og bein som gir hundens tenner, tannkjøtt og kjevemuskler noe å jobbe med uten at det tilfører en masse karbohydrater som verken enzymene i hundemunnen eller hundens fordøyelsessystem for øvrig er skapt for å håndtere. Min nå snart tre år gamle hund har ikke antydning til plakk/tannstein og før det hadde jeg en som døde nesten fjorten år gammel med friske, fine tenner. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Vi bruker dentastix. tannbørste og plaqueoff, hun har aldri hatt antydning til tannproblemer, får alltid mye skryt for tennene
Sinner Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Rå hjortebein. Prøver med tannpuss innimellom men det liker ingen av de. Dentastix får de innimellom som kos-har ingen effekt på tennene.
Portvinpiken Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Mine hunder får både tørrfòr (frifòring) og V&H. I tillegg får de rå elg- og hjortebein, samt margbein å gnage på. Alle går en til to (kommer an på alder og tenner på hunden) ganger i året til skikkelig tannrens hos dyrlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå