Knøtteliten Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Vi har en helt ødelagt "plen". Vi hadde gravemaskin rundt veggene i fjor og resultatet er deretter.. Det er altså masse stein (store og små) og jord over alt. Vi har stor tomt. Hva blir best å gjøre for å få dette til å bli plen? Bør vi: a) Plukke alle store og småe steiner før vi sår gress i den jorden som er der (blir det noe bra?). b) Plukke de største steinene og kjøre på matjord, også sår vi gress. Eller er det en annen måte som er bedre? Aldri laget og sådd plen....
Holar Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 Rask googlesøk http://www.felleskjopet.no/butikk/Sider/Skal-du-sa-ny-plen.aspx
Knøtteliten Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2012 Det sto det jo mye nyttig, takk Men det var omfattende, ja... Bør vel gjøre bra grunnarbeide, det er det ingen tvil om. Er bare litt usikker på hva som er "nok" for oss.. Om vi har god nok jord eller ikke. Om vi bør rufse opp hele plenen på nytt igjen. Best å få noen som er "plenekspert" til å komme og se sikkert.
Holar Skrevet 7. mai 2012 #4 Skrevet 7. mai 2012 Uten at jeg er noen ekspert. Fjern alt av steiner, du vil ikke ødelegge gressklipperen. Skaff en jordfreser, og fres opp alt. Planer hagen, planlegg også evt. blomsterbed. Deretter er det på tide å så plenen.
Knøtteliten Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2012 Da må det i såfall traktor med fres til, tror jeg. Vi har stor tomt så en vanlig jordfres tar nok uendelig med tid... Det er dessuten ganske hardpakket, og da vet jeg ikke hvordan det er med å få jordfresen til å ta? Ser for meg at man må bruke skikkelig kraft for å holde den nedtil så den ikke bare hopper oppå. Men hva vet vel jeg, har aldri vært i nærheten av en slik jordfres... Men det må vel være bortkastet å plukke stein før man freser Da kommer det sikkert bare opp nye etter fresinga og det er på'n igjen (du aaaner ikke hvor mye steiner det er...helt pakka med stein!). Tror vi får høre med en bonde om han kan komme med traktoren og romstere opp jorda, så vi får begynt å plukka stein
Henkie Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 God plen trives i jord som inneholder masse sand. Minst 70% Det optimale er 70cm sand underst. 30 cm sand/jord på toppen. Plen helt øverst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå