Gå til innhold

Bruke dåpskjole i navnefest?  

64 stemmer

1. 1. Bruke dåpskjole i navnefest?

• Helt greit!
      18
    • Litt rart
      14
    • Helt feil
      29
    • Vet ikke/ annet
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes du det er greit å bruke dåpskjole i navnefest?

Vi skal ikke døpe barnet vårt, men kommer til å gå for navnefest. Har veldig lyst til å bruke dåpskjolen som jeg ble døpt i. Den er et arvestykke som alle i vår familie har brukt i dåp.

Jeg er litt delt i mine meninger:

-På en måte ser jeg at dåpskjole har en spesiell betydelse, med ulike symbolikk. Og ordet DÅPSkjole, sier jo litt.

-På den andre sider er kjolen for meg et tradisjonelt plagg som betyr mye for familien min (og meg). Vi er ikke en særlig religiøs familie, så dåpskjolen betyr ikkje for oss så mye "kristelig". Men ser at det gjør det for andre.

Human-Etisk Forbund skriver at man kan bruke akkurat det jeg vil.

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

For meg, som min personlige mening, blir det feil. Det er såpass mye symbolsk rundt dåpen og jeg personlig synes at den human-etiske navnefesten er en dårlig etterligning av den kristne dåpen. Men det er min mening.

På den annen side bruker man jo brudekjoler i human-etiske vielser, så sånn sett er det ikke noe galt med det. :)

Skrevet

Dåpskjolen er forbundet med dåp i kirken, og da blir det helt feil for meg at den skal brukes i en navnefest.

• Liker 5
Skrevet

Syns også det blir litt feil og hadde ikke gjort det selv. Er ikke dåpskjolen for lang/stor fordi den symboliserer at man skal vokse inn i den kristne tro?

Men hadde jeg värt på en navnefest og barnet hadde dåpskjole hadde jeg ikke reagert.

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å bruke dåpskjole under en navnefest. Om dere ikke ønsker at ungen skal døpes skjønner jeg ikke hvorfor dere skal bruke en dåpskjole, som er et kristens symbol på dåp. Synes det er litt dobbeltmoralsk, om man kan si det slik.

Blir litt som å være ateist og bruke smykke med korsanheng.

Skrevet

For vår del blir det feil, men jeg synes det er helt greit om du har arvegods som betyr mye for deg. Slik jeg kjenner Human-Etisk Forbund er det ikke så mange rigide regler, de tar stort sett folk som de er.

I kirka er det mer "må", "bør" og "skal", etter min oppfatning.

Vi skal ha bunad på gutten vår, selv om det visstnok er "arvegods-dåpskjoler" i mannens familie. For oss er bunad riktig.

Skrevet

Synes det blir litt feil for min del, da. Men skjønner godt du vil bruke den.. :) For alt jeg vet, så kan det hende jeg hadde trosset min mening om at det blir feil, ett og slett fordi jeg ønsket å bruke kjolen. Jeg synes i alle fall dåpskjolen var noe av det mest staselige med dåpen til sønnen min. :)

AnonymBruker
Skrevet

For meg, som min personlige mening, blir det feil. Det er såpass mye symbolsk rundt dåpen og jeg personlig synes at den human-etiske navnefesten er en dårlig etterligning av den kristne dåpen. Men det er min mening.

På den annen side bruker man jo brudekjoler i human-etiske vielser, så sånn sett er det ikke noe galt med det. :)

...og det synes du er helt sammenliknbart med dåpskjoledebatten?

Et bryllup er et bryllup enten det gjøres i kirken eller av annen godkjent vigsler. Symbolikken i den hvite kjolen har lite eller ingen ting med dagens bruder å gjøre, da kun et fåtall er uskyldige og uberørte av mannshender fram til bryllupsdagen.

En dåp og en navnefest er derimot to ulike ting. (Og det er vel det eneste du har rett i...)

PS: TS spurte ikke etter din mening om human-etisk navnefest, heller.

• Liker 1
Skrevet

Helt greit. Det er et klesplagg, og hva dere legger i det er opp til dere. Skjønner godt at du vil bruke et arvestykke som er blitt brukt til å feire barn i din familie i mange år - så om det føles riktig å synes jeg ikke dere skal bry dere om hva andre synes.

• Liker 4
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, og blir glad når noen gjør det. Det ligger ofte mye tradisjon og familiehistorie bak en dåpskjole, og om den brukes videre selv om man ikke "døper fordi det er tradisjon", synes jeg det er veldig flott!

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg krysset av på "litt rart". Er ikke så tilhenger av at man skal bruke en dåpskjole "fordi det er tradisjon". For meg blir det litt kunnskapsløst å bruke en dåpskjole på en slik dag, da en navnefest og en dåp er to himmelvidt forskjellige ting. Det eneste fellestrekket er barnas alder.

Symbolikken i den lange hvite dåpskjolen er allerede nevnt. Dette står i sterk motsetning til seremonien man er med på i regi av HEF.

Gjest Marmot
Skrevet

Sånn opprinnelig var jo dåpskjolene laget lange for at de underjordiske skulle tro at de udøpte spebarna var voksne, og dermed ikke ta dem. Det der med å vokse inn i troen er noe Kirken har funnet på i ettertid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synest det blir helt feil. Det heter jo faktisk dåpskjole. Den hører til Dåpen, ikke navnefest.

Har vert i navnefest og da har det vert dress/bunad som har vert brukt:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som ikke er kristen, kunne ikke brydd meg mindre for hva barnet har på seg på navnefesten. Jeg syns du skal bruke kjolen dersom du ønsker det. Personlig hadde jeg nok tatt en tlf og hørt om det var vanlig å ha på det i de sermoniene, bare for å ikke skille meg helt ut. Man tar den vel oftest av rett etterpå uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit.

Vi kommer til å ha navnefest i human etisk regi, rett og slett fordi ingen av oss foreldre er kristne.

Om vi kommer til å bruke en tradisjonell dåpskjole eller andre penklær har vi overhode ikke tenkt på enda, dersom barnets far har en dåpskjole som har gått i tradisjon der og han ønsker å bruke den, vel da gjør jeg gjerne det.

Vi har ikke det i vår familie, så dersom han ikke har, blir det nok noe annet en dåpskjole vil jeg tro. Men vi lager nok ett spesiellt antrekk uansett.

For oss så er navngivingen det tradisjonelle, det å samle familie, bruke tid, synge sanger og ha "faddere". Det kommer vil til å gjøre fordi VI ønsker det og vil ha det slik for vårt barn.

JEg vet mange vil mene vi burde døpt barnet når vi først vil ha ting slik vi vil, men for oss gjør vi det som er riktig. Og det er ikke kristen dåp, men borgelig navngiving i de klærne og på den måten som er rett for oss. ;)

men vi bryr oss heller ikke om andre synes det er feil, det får være opp til dem.

Bruk dåpskjolen du, om dere føler det er rett. Hva andre mener betyr vel ikke noe sånn egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Synes det er helt greit! Selv brukte jeg festdrakt på mine små da de hadde navnefest, men jeg har vært i navnefester hvor barna brukte dåpskjoler og det sto også i informasjonsheftet vi fikk før navnefesten vår at dåpskjole var helt i orden.

Når det er snakk om et arvestykke som dere i familien har brukt tidligere så ligger det jo andre årsaker enn de religiøse til grunn for å bruke den. Flott at den blir brukt!

(Nå har jeg en stor mistanke om at det er mer tradisjon enn religion som får andre til å velge dåpskjole ved dåp i kirka også da..men man er jo kjapp med å vifte med de kristne betydningene så snart noen velger anderledes..)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

...og det synes du er helt sammenliknbart med dåpskjoledebatten?

Et bryllup er et bryllup enten det gjøres i kirken eller av annen godkjent vigsler. Symbolikken i den hvite kjolen har lite eller ingen ting med dagens bruder å gjøre, da kun et fåtall er uskyldige og uberørte av mannshender fram til bryllupsdagen.

En dåp og en navnefest er derimot to ulike ting. (Og det er vel det eneste du har rett i...)

PS: TS spurte ikke etter din mening om human-etisk navnefest, heller.

Dåpskjolen og brudekjolen, konfirmasjonskappen og det hvite du begraves i er den " samme" kjolen ifølge kristen tro... Så sånn sett er nok en brudekjole og en dåpskjole sammenlignbart, selv om ikke dåp og navnefest ( som egentlig ikke ER noe) er det samme. Var vel det som mentes her....

Skrevet

Eg kryssa for "litt rart".

Viss eg hadde vore i navnefest og nokon brukte dåpskjole, så hadde eg absolutt ikkje tenkt noko negativt om det. Heilt fint!

Meeeen, likevel er eg usikker på om eg ville ha gjort det sjølv.

Vi har ikkje bestemt oss for dåp/ navnefest/ ingenting enda, men har uansett samme dilemmaet.

Mamma hekla ein flott dåpskjole til meg då eg vart født for snart 30 år sidan. Den kjolen har eg og lisjesøstra mi, mange søskenbarn av oss og alle tanteungane våre brukt i dåp. Og sidan den var laga til meg, så skulle eg arve den. (Noko som eg har gleda meg, sidan eg er nr.4 i søskenflokken, og ingenting anna er laga til meg :fnise: )

Og eg syns det er såååå trist å tenke på og ikkje skulle bruke den på mine eigne ungar... :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...