AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Hei! Jeg er en jente på 19 år som jobber ved en Bingohall. Jeg får 135 kr i timen. Men får ikke kveldstilegg, ikke overtidstilegg, ikke helgetilegg, ikke helligdags tilegg, og ikke overtidslønn. Hver eneste mandag jobber jeg 11,5 timer.. Uten noe som helst eksra. Jeg jobbe lørdager (7,5 timer), søndager (9,5 timer). Uten noe som helst tilegg. Har til og med jobbet helligdager uten å få noe ekstra... Er dette LOV? Vi er kun 2 ansatte + daglig leder.. Men den andre ansatte som er på "mitt nivå" - har ikke problemer med dette.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Skal også sies at de dagene jeg er syk, må jeg jobbe inn igjen timene, for å tjene det samme!
Gjest annemor30 Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Men har jeg KRAV på tileggene? JA, det vil jeg jo tro, sjekk arb.miljøloven
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Okei, kanskje jeg skal kontakte noe.. Men hvem? Og hva gjør jeg for å gå frem?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Du har ikke krav på kveld/helg/helligdagstillegg med mindre dere omfattes av tariffavtale. Det er vanlig at bedrifter gir dette, uavhengig av tariffavtale eller ikke, men det er altså ikke en lovfestet rett. Overtidstillegg har du derimot krav på etter arbeidsmiljøloven. Det gjelder når du enten har jobbet mer enn 9 timer en dag, eller mer en 40 timer på en uke. Overtidstillegg etter arbeidsmiljøloven er 40%. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Ok, så hver mandag, når jeg jobber 11,5 timer, så har jeg egentlig krav på tilegg? For det står slik i kontrakten: "Overtidstilegg: Nei".
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Ok, så hver mandag, når jeg jobber 11,5 timer, så har jeg egentlig krav på tilegg? For det står slik i kontrakten: "Overtidstilegg: Nei". De har ingen rett til å kreve at du jobber 11,5 timer uten overtidstillegg på 40%, nei. Dersom du selv VELGER å jobbe 11,5 timer stiller saken seg annerledes, men jeg forstår det som at ikke det er tilfelle her..
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 For å si det sånn. Når jeg fikk denne jobben - så trengte jeg virkelig penger. Og tenkte ikke så mye på lønnen, det er nå forst jeg ser hvor mye jeg taper, om jeg hadde jobbet en annen plass... Vet noen av dere om jeg har rett på lønn selv når jeg var syk?? Jeg har syk i to dager - til sammen 21 timer. Men måtte jobbe inn igjen alle de for å få "lønna" mi..
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Du burde organisere deg, det samme burde dine arbeids kolleger. Ta kontakt med fagforbundet til eks. de vil kunne veilede dere. Slik det er i dag har du og dine kolleger tapt mye penger. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Hei! Jeg er en jente på 19 år som jobber ved en Bingohall. Jeg får 135 kr i timen. Men får ikke kveldstilegg, ikke overtidstilegg, ikke helgetilegg, ikke helligdags tilegg, og ikke overtidslønn. Hver eneste mandag jobber jeg 11,5 timer.. Uten noe som helst eksra. Jeg jobbe lørdager (7,5 timer), søndager (9,5 timer). Uten noe som helst tilegg. Har til og med jobbet helligdager uten å få noe ekstra... Er dette LOV? Vi er kun 2 ansatte + daglig leder.. Men den andre ansatte som er på "mitt nivå" - har ikke problemer med dette. Jobber du over 52 timer i mnd, har du rett på kvelds- og helgetilegg
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Jobber du over 52 timer i mnd, har du rett på kvelds- og helgetilegg Som skrevet over; kun om de har tariffavtale.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 Det virker som om du har skrevet under på kontrakt der det står at du ikke får overtidstillegg, stemmer det?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Det virker som om du har skrevet under på kontrakt der det står at du ikke får overtidstillegg, stemmer det? Det har ingenting å si; man har ikke lov som arbeidsgiver å avtale dårligere vilkår enn hva arbeidsmiljøloven sier. De eneste som ikke har krav på overtidsgodtgjørelse er ledere eller andre i særskilt uavhengig stilling; dvs personer som helt og holdent styrer sin egen arbeidsdag (ofte selgere som jobber ute av huset etc). 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Skal også sies at de dagene jeg er syk, må jeg jobbe inn igjen timene, for å tjene det samme! Herregud, jeg hater virkelig arbeidsgivere som rævkjører sine ansatte på denne måten. Dette er ikke lov, helt supert om du får organisert deg! 2
LittleJ Skrevet 6. mai 2012 #18 Skrevet 6. mai 2012 Problemet ditt er at du mest sannsynslig har skrevet under på kontrakt hvor du går med på det der... Da går det som frivillig og da har du ikke plutselig krav på mer heller =/
unknown1 Skrevet 6. mai 2012 #19 Skrevet 6. mai 2012 Det siste innlegget her er direkte feil. Arbeidsmiljøloven er en MINIMUMSLOV. Dette betyr at det er ulovlig å inngå kontrakter som gir deg dårligere vilkår enn denne. Det vil si at du har lovfestet krav på overtidstillegg. Om du har kveldstillegg gjelder bare om bedriften har tariffavtale. Anbefaler deg sterkt å bli fagorganisert. http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CG0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fagforbundet.no%2Ffile.php%3Fid%3D5598&ei=mdGmT_X4EMTO4QSBw4y-CQ&usg=AFQjCNHMUbc0Hl52dpMzD43AtzShgmsc1Q 3
unknown1 Skrevet 6. mai 2012 #20 Skrevet 6. mai 2012 Forøvrig har du rett på penger for de timene du er satt opp på når du er syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå