Gå til innhold

Gir du hunden din melk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gir du hunden din melk? Hvorfor, hvorfor ikke?

Hunden min elsker melk, men jeg tør ikke gi henne i tilfelle det er farlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Hunder trenger ikke melk, og de ferreste gir hunden melk på fast basis. Hunden vil da slutte å produsere ensymer som bryter ned bla laktose, og da får den diarè og blir dårlig i magen. Men hvis man gir hunden melk på fast basis fra den er valp, så vil den tåle det.

Skal du på død og liv gi hunden melk, så gi heller geitemelk. De har ingen nytte av Tine lett-melk ;)

(Og nei, jeg gir ikke hunden min melk. )

Red: Det samme gjelder også katter. Hverken hunder eller katter har bruk for melk etter valpe/kattunge-stadiet, og blir derfor intolerante

Endret av Bobler
  • Liker 1
Skrevet

Nei, her i huset blir det ikke servert melk. De eneste gangene jeg gir melkeprodukter er om det er magesjau på gang. Da får de en slump med kefir/biola.

Skrevet

Nei det får han ikke. Han fikk biola til maten da han var liten, men har ikke fått det siden.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vanlig melk får verken hunder eller katter her i huset. Årsaken er for det første at de ernæringsmessig sett ikke ikke har noen nytte av det og for det andre at de fleste hunder og katter er laktoseintolerante. En smak, som f.eks. en spiseskje, naturell biola/kulturmelk/yogurt hender det dog en sjelden gang at de får.

Hvis hunden din er veldig glad i det og du vil gi det som kos eller godbit innimellom, så kan du kjøpe laktoseredusert melk, geitemelk eller såkalt "kattemelk". Og er det snakk om litt i ny og ne, som f.eks. en gang i uken, så tar hunden neppe noen skade av vanlig lettmelk heller. (Du merker jo om den blir løs i magen...). Melk er ikke farlig som i giftig for hunder.

• Liker 1
Skrevet

Nei, hun ene fikk litt geitemelk når hun var valp for å få opp vekten men nå får alle bare vann.

• Liker 1
Skrevet

Nei, han får ikke melk.

• Liker 1
Skrevet

Nei, her holdes bikkja vekk fra ALLE melkeprodukter, for jeg orker ikke magesjauen som følger... Min hund elsker gulost, spesielt Jarlsberg,(eneste gang han tigger, er når det er ost på gang!) men det skal ikke mer enn et par skiver ost til før det er driting i vinkel! Det lærte hundepasseren min 'the hard way' da jeg var på tur sist gang. ;)

Voksne dyr trenger ikke melk! de får den melken de skal ha som små. Og de skal hvertfall ikke ha kumelk, har hørt at geitemelk er 'mildere på magen' men melk er ikke et naturlig tilskudd i kosten til en voksen, utvokst hund.

Gjest Cessie
Skrevet

Bikkja får litt Cultura på maten sin etter ordre fra oppdretter (mindre enn en dl pr. dag), og får smake litt yoghurt av og til. Ingen her i huset drikker "vanlig" melk, verken to- eller firbeinte.

• Liker 1
Skrevet

Nei, melk får ingen av mine dyr

De får derimot gjerne rester av rømme, creme fraiche, kultura osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min fikk geitemelk som valp, men nå får hun ikke melk i det hele tatt. Man kan ikke gi hunden alt den vil ha, for det er ikke alt den tåler. Noen tenker at en liten sjokoladebit ikke er så farlig, for hunden liker det så godt, vel ville man valgt å gi litt rottegift om hunden likte det?

Huner er ikke mennesker, og bør derfor få mat tilpasset til hund og ikke tilpasset til mennesker.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Min får Biola når den er dårlig i magen. Det hender nok også at "noen" stikker til den siste biten av en brødskive med gulost. Heldigvis går sistnevnte greit...

Utover dette får den ingen melkeprodukter.

• Liker 1
Skrevet

Bare biola når han sliter med magen

Gjest NozMonster
Skrevet

min får cultura naturell på tørrforet sitt hver dag, og så får den slikke yoghurtbeger-restene :)

hun elsker det, og har aldri hatt dårlig mage, så jeg ser ingen grunn til å slutte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...