Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen naboer med barn på 8 og 5 år. De har i alle år holdt seg ute alene, foreldrene har ikke vært å se. De sosiale reglene vet de i mine øyne lite om. Kommer ofte over til oss, selv om vi ikke er hjemme er de i Hagen/ verandaen.

Minste er frekk og " bruker" mitt barn. Har søsteren besøk av venner sier hun ikke hei til litt barn engang men overser. Når hun blir alene står hun plutselig her som ingenting. Mitt barn får aldri låne noe hos dem mens mitt barns leker brukes av alle. Syns det er så vanskelig for foreldrene når jeg ikke inn hos og de kan sitte se på at de ekskluderer når de får andre barn på besøk.

Har jo ikke nektet dem komme hit heller, men nå begynner mitt barn reagere.

Vi satt opp trampolinen i formiddag og da kom de med en gang. Hopper og styrer. Kjekt nok det, men vet at når deres kommer opp får ikke mitt barn være i deres. Ifjor fikk mitt barn beskjed om at det ikke var lov trå på deres grense når de hadde besøk. Og da satt foreldrene sammen med dem.

De koser seg når de er her men plutselig skjer det noe og det blir utrivelig. Neste gang det skjer har jeg lyst si noen velvalgte alvorsord. Tips?

Og når kan jeg egentlig be dem holde seg borte for godt? Syns det er så vanskelig siden de trives sammen men de styrer showet og det syns jeg ikke er greit å lære mitt barn. Vil ikke oppdra en " dott" som skal godta alt.

Vil bare si at når jeg snakker om besøk er det ikke snakk om annet enn andre barn i gata. De blir ikke jagd herfra f. Eks når andre barn dukker opp, mens det blir mitt barn. Dvs de drar hjem og mitt barn får ikke hå over hekken sammen med dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usammenhengende skrevet så jeg fikk ikke tak i alt. Men du bestemmer jo over egen hage, så du kan si til barnet "nå er det på tide å gå hjem". Du er den voksne, barnet ditt skal ikke måtte være ulven sånn sett. Hvis ungen ikke hører etter, sier du bare tydeligere fra "NÅ MÅ DU GÅ". Hvis det er noe i leken du misliker sterkt, så bryter du inn og forklarer hvilke forventninger du har. Om de ikke hører på deg, så avslutter du leken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppfører man seg som ei dørmatte, så blir man ofte behandlet som en også... Du må lære deg å sette grenser og si nei. Det er du som er rollemodell for dine barn, så det er du som må begynne endringene. Hvis du ikke vil ha naboungene i hagen hele tiden eller at de alltid skal dominere leke og ta seg til rette, så må du sette grenser og si fra om hva slags regler som gjelder hos dere.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke så mye problem når de først er her alene så trenger ikke bryte inn så mye da. Det er når noen andre kommer så forsvinner de med dem og mitt barn får ikke være m. Hopper de i trampolinen her og et annet barn kommer til dem( vi bor vertkaldelt så bare hekk som skiller) så hopper de hos dem og mitt barn blir stående alene. Når besøket drar komme de hit igjen.

Noen dørmatte føler jeg ikke vi er, men syns det er vanskelig å balansere dette.

Har gitt beskjed fler gange så innser at skal barnet mitt ikke bli utsatt for dette må jeg nekte barnet leke med dem. De endrer seg ikke.

Skrevet (endret)

Da må du forklare barna at det er ikke greit å ta over unger som kommer på besøk til dere, og stenge ute ditt barn. Eller å dra et annet sted og alle får ikke være med. Enten er man venner og leker sammen, ellers er man ikke venner. Du kan gjerne ta en telefon til mammaen og forklare henne dette prinsippet du nå vil innføre, slik at hun kan forklare sine barn om de kommer til henne og spør. Det er ikke greit å stenge ute, og alle får ikke være med. Er man lekekamerat før Mia dukker opp, så er man lekekamerat etter at Mia dukker opp. Om de har invitert Mia over til sitt hjem, og leker med henne der, så kan det kanskje forsvares at ditt barn ikke er med. Men det naturlige, om de faktisk er venner, er også da at ditt barn kan stikke over og leke når barnet ser dem ute f.eks.

Jeg opplevde dette en gang. Naboungen var av den utestengende typen, når hun hadde besøk av jenter fra klassen, fikk ikke jenta jeg passet komme og leke. Når "min" jente hadde besøk av jenter fra klassen, kom naboungen og ville være med. Jeg sendte henne hjem for å statuere et eksempel. Det må være likt begge veier.

Endret av ViljaH
Gjest gjest
Skrevet

Da må du forklare barna at det er ikke greit å ta over unger som kommer på besøk til dere, og stenge ute ditt barn. Eller å dra et annet sted og alle får ikke være med. Enten er man venner og leker sammen, ellers er man ikke venner. Du kan gjerne ta en telefon til mammaen og forklare henne dette prinsippet du nå vil innføre, slik at hun kan forklare sine barn om de kommer til henne og spør. Det er ikke greit å stenge ute, og alle får ikke være med. Er man lekekamerat før Mia dukker opp, så er man lekekamerat etter at Mia dukker opp. Om de har invitert Mia over til sitt hjem, og leker med henne der, så kan det kanskje forsvares at ditt barn ikke er med. Men det naturlige, om de faktisk er venner, er også da at ditt barn kan stikke over og leke når barnet ser dem ute f.eks.

Jeg opplevde dette en gang. Naboungen var av den utestengende typen, når hun hadde besøk av jenter fra klassen, fikk ikke jenta jeg passet komme og leke. Når "min" jente hadde besøk av jenter fra klassen, kom naboungen og ville være med. Jeg sendte henne hjem for å statuere et eksempel. Det må være likt begge veier.

Takk igjen.

Ifjor var jeg obs på å finne på ting med mitt barn når dette skjedde, men det skjedde flere ganger og siden mitt barn er større nå blir det mer frustrasjon. Jeg ga beskjed på fredag og det var 100 i rekken. Det synker bare ikke inn hos naboungen.

Foreldrene nytter det ikke prate med. De mener de må få leke med hvem de vil. Er det avtalt besøk en får skjønner jeg at en kan ønske være alene, men dette er snakk om andre barn i gaten. Jeg har et veldig inkluderende barn så her har aldri noen fått beskjed om å gå hjem ved besøk, og jeg har jo heller ikke lyst lære barnet at slik oppførsel er ok. Likevel læres det jo nå siden barnet opplever det selv.

Nei, det skal jammen ikke være lett. Har snakket mye med barnet mitt ang dette. Hvis vi ikke har besøk når de kommer bort er det jo leit jage dem hjem også så blir liksom en evig runddans hvor de barna leder an.

Det beste er nok å nekte dem trå over hekken til oss. DET hadde løst problemet ihvertfall. De skal ihvertfall sendes hjem om litt når vi får besøk så får vi se hva morgendagen bringer. Skal fortelle hvorfor de sendes hjem også.

En forsøker så godt en kan å være politisk korrekt men kjenner at når det går utover egne barn driter jeg en lang marsj i det;)

AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke leker med ditt barn, så er det bare å sende de hjem hver eneste gang de kommer over til dere med beskjed om at deres tomt ikke er en offentlig lekeplass. Pass også på å rydde vekk alt av interesse når dere drar bort, og sett gjerne lås på inngangen til trampolina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...