Gå til innhold

Skal jeg ta lappen nå, eller etter sommeren...jeg er usikker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har lenge vært i kontakt med en kjøreskole, faktisk helst siden feb. eller mars. men det har blitt mye misforståelser og jeg har enda ikke fått kjøretime... synes det er dumt da jeg bestilte tidlig. Har dog snakket med en kjøreskole til som skal ringe meg når de får ledig sjåfør. Uansett, håper å begynne til uken. Jeg MÅ egentlig det om jeg skal bli ferdig til juli, flytter nemlig til en storby(hjemby) da. Jeg føler at det på en måte kan være bra å ta den nå fordi jeg da kanskje ikke må punge ut med unødvendige kjøretimer i hvettfall, fordi kjørelæreren også har et lite press på seg siden jeg har en viss dato jeg må være ferdig innen. Altså, han kan ikke gi meg mange unødvendige timer. jeg skal ta på AUTOMAT, forresten. Har kjørt endel hjemme. Skal også betale den selv, og det er litt derfor jeg har vurd og vente til etter sommeren, fordi i sommer vil jeg ikke være helt blakk da jeg skal flytte, og bare det å vite at jeg faktisk har penger på konto da kan få meg til å slappe av. jeg sløser ikke av den grunn. men likevel, kan tenke meg det er bedre å ta lappen her, dette er en mindre by, bor i ålesund. Her koster en time 600... dyrt, men sikkert dyrere i storbyen.

Bør jeg bare kjøre på og ta lappen nå?? Jeg føler meg flink på veien, har også hatt moped i tre år så regler og skilt, trafikkbildet osv kunne jeg fra før, også kjørt litt av og på i noen mnd, og automat er jo kanskje litt lettere enn med gir også. Ting jeg bør øve på er rygging, parkering og den slags tror jeg.

Usikker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

beste er vell å bare bli ferdig med det? da slipper du å utsette det hele tiden. jeg ville tatt den nå med en gang! :) da slipper du litt av det presset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Dette er jo noe du må vurdere selv. Har du behov for å ha lappen i sommer? Kan du ikke høre med kjøreskolene i begge byer, sammenligne priser, og gå for den som er billigst?

Det er uansett ikke kjøreskolen som bestemmer hvor mange "unødvendige" kjøretimer du skal ha. Det eneste du MÅ ha er de obligatoriske timene.

Siden du allerede føler deg trygg på veien så ser kanskje ikke kjørelæreren heller behovet for flere timer.

Dersom du også har mulighet til å øvelseskjøre med foreldre/venner når du er hjemme så er jo det også en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke at kjørelærer har "press" på seg dersom du ikke er flink nok? Du skal jo bestå oppkjøringen... Dersom det ikke er noe spesielt du trenger lappen til i sommer ville jeg ha ventet istedenfor å stresse. Da kan du kanskje også prøvekjøre mer med venner og familie i sommer?

Og jeg vet det ikke var det du spurte om, men; Førerkort kun for automat? I Norge? De fleste biler her er med manuelle gir, og selv om du har tenkt å kjøpe deg en egen bil som er automat er det etter min mening veldig upraktisk å ikke kunne kjøre andre biler ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fet i det hele tatt lov og mulig å ta sertifikat kun på automat i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Er fet i det hele tatt lov og mulig å ta sertifikat kun på automat i Norge?

Jepp, da får man bemerkning i førerkortet at man kun kan kjøre automat. Det er mange med f.eks. funksjonshemminger som klarer seg med "vanlig" bil og førerkort fordi det er sånn.

Endret av Marmot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her. Ja det er lov å ta på kun automat og det er det jeg velger å gjøre av ulike årsaker.

Fordeler med å ta lappen nå FØR jeg flytter:

* Får det overstått(men får ikke bruk for lappen før tidlig neste år eller slutten av 2012..)

* Lettere her pga trafikken her

* KANSKJE billigere siden det er litt lettere trafikk her.

*Har tilgang til å øvelseskjøre med automat her(men har øvd en del,sitter sikkert i om noen mnd også)

Fordeler med å ta lappen ETTER jeg har flyttet(altså i storby).

*Sjekket priser, og er faktisk billigere, men dog mer avansert trafikk(MEN, har kjørt der i moped i to år før da, og bodd der hele livet så vet hvor alt er.. etc)

* Slipper å stresse nå som jeg har eksamen og VELDIG mye bekymringer, spes økonomisk

Lurer på om jeg skal vente.. men vet ikke... kjipt om jeg begynner på den her, også blir jeg ikke ferdig da... hehe.. koster over 600 her oppe for time... og 580 ca per time der jeg flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler sterkt på at du i det hele tatt rekker å ta lappen innen juli - altså halvannen måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet. Selv om du begynner nå er du ikke garantert å rekke oppkjøring før 1. juli.

Har du tatt teorien? Oppkjøring kan ikke bestilles før du har bestått. Kjørelærer vil sannsynligvis heller ikke bestille oppkjøring for deg med en gang du begynner å kjøre, og det kan hende ventetiden er lang.

Muligheten er jo også der for at du kan stryke, og da er det kjedelig å måtte bytte kjøreskole før du skal ta andre oppkjøring, på grunn av flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...