Gå til innhold

Leietakers rettigheter når huseier vil selge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi skal flytte ut 1.juli og huseier vil selge fortløpende og vi må derfor ha besøk av taksmann, megler, fotograf og ha visning. Det vi lurer på her er om hvor mye huseier kan kreve fra oss leietakere innenfor dette når det gjelder vasking og pakking av våre eiendeler. Vi har også leid møblert hvor huseier har en stor syntetisk skinnsofa, og vi har fått lov til å ha katt. Det er derfor naturligvis blitt noen kloremerker, de er små og synes mest når det er mye lys. Dette synes huseier var helt forferdelig og vil ha depositum for dette. Vi bare synes ikke at hun kan kreve til en ny sofa når sofaen ikke er ødelagt, men slitt.. Vi har naturligvis på kontrakten at vi kan ha husdyr og at det er møblert.. Er det noen som vet hva loven sier om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selv om dere har lov til å ha dyr, så regnes ikke slitasje fra dyr som vanlig slitasje, og er av de tingene som depositumet skal dekke.

Når det gjelder hvilke krav huseier kan stille opp mot at han ønsker å selge rett etter at dere flytter ut, så vet jeg at da mannen min og de han delte leilighet med skulle flytte, så var de i samme situasjon, og det er begrenset hva huseier kan kreve. Der endte de opp med at huseier betalte for et mobilt lager til de, slik at ting som ikke var nødvendige for å leve godt til utflytting ble flyttet over dit. I tillegg fikk han komme inn i leiligheten og gjøre litt småoppussing (byttet skapdører på kjøkkenet, samt malte veggene på kjøkken og i gang) samt styling før det ble tatt bilder. Han valgte, etter samtale med leietakere, å avvente visning til leieboere hadde flyttet ut, da han gjerne ville få ut enda mer "rot" (det blir litt greier når tre voksne bor sammen) og ommøblere bl.a. ene soverommet før visning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke normalt at en katt skraper opp sofaen, så noe erstatning mener jeg dere må gi til huseier, men ikke nødvendigvis ny sofa. Katteklor er ikke normal slitasje i mine øyne i alle fall. (Men du beskriver nå godt hvorfor mange ikke ønsker å leie til syreeiere, nemlig at det blir slitasje selv om eierne selv ikke syns det.) Når det gjelder i forbindelse med visning mener jeg dere skal slippe på pakke ned/vekk noe som helst, bare ha det normalt rent og ryddig.

Skrevet

Det er jo ikke normalt at en katt skraper opp sofaen, så noe erstatning mener jeg dere må gi til huseier, men ikke nødvendigvis ny sofa. Katteklor er ikke normal slitasje i mine øyne i alle fall. (Men du beskriver nå godt hvorfor mange ikke ønsker å leie til syreeiere, nemlig at det blir slitasje selv om eierne selv ikke syns det.) Når det gjelder i forbindelse med visning mener jeg dere skal slippe på pakke ned/vekk noe som helst, bare ha det normalt rent og ryddig.

Nå bør det nevnes at det var en kattunge, og de klorer mye!! Jeg har hørt at det tilates mer slitasje med engang det står på kontrakten at husdyr er tilatt, men dette har jeg bare hørt av noen som mente dette står i lovverket.. Vi diskuterer å betale for sofaen, men vet bare ikke hvor mye, siden den er fortsatt fin. Er en slik sofa som blir fort slitt og må vaskes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...