Gå til innhold

Bilde som bakgrunn på utskrift i Word

Nala

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg ønsker å lage en forside i Word, men sliter litt. Det jeg ønsker er nemlig å ha et bilde som bakgrunn, et som fyller hele arket og som jeg kan skrive oppå.

Når jeg velger å sette inn bakgrunn gjelder jo dette bare for Web-visning. Noen som vet om det går an å gjøre det jeg ønsker i vanlig visning, sånn at bakgrunnsbildet blir med på utskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter vannmerke. Se på Hjelp for anvisning om hvordan sette det inn. Når du skal printe, finnes det hos noen innstilling om hvorvidt du ønsker å printe vannmerket (også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røvde vannmerke-funksjonen, men fikk ikke til at det gikk over hele arket. Men nå skal jeg prøve på nytt :D

*krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke til. Det står jo at man setter inn vannmerke i topptekst eller bunntekst. Og ikke minst, man kan ikke skrive oppå et vannmerke. Det følger før eller etter brødteksten.

Er det noe jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger Format - Bakgrunn - Trykt vannmerke og så finner fram bildet ditt med Velg bilde-tasten, så kan du skrive oppå bildet.

Du justerer skalaen og bleking/ikke bleking der også.

Hvis dette ikke fungerer, kan du lime inn et bilde, bruke Mer lysstyrke på bildeverktøylinja for å få bildet lysere (juster evt. med Mindre kontrast). Høyreklikk bildet og velg Formater bilde og velg Bak tekst i fanen Oppsett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har jeg word 97, så jeg kan ikke sjekke om det er likedan for 2000. Men hos meg er det som wynn sier, Format - Bakgrunn - Fill Effects - Picture - Select Picture. Så kan du dra i det osv. for å bestemme hvor stort det skal være, og teksten ligger foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du velger Format - Bakgrunn - Trykt vannmerke og så finner fram bildet ditt med Velg bilde-tasten, så kan du skrive oppå bildet.

Dette får jeg bare ikke til :evil: Hva er det jeg kødder med?? Får jo til å sette inn bakgrunn i web-oppsett, men ikke i normal sånn at det blir med på utskrift.

Her er hva Office-hjelperen sier:

Bakgrunner brukes i Web-oppsettvisning eller i en Web-leser for å opprette en mer interessant bakgrunn for Web-siden. Vannmerker brukes på utskrevne dokumenter hvis du vil plassere tekst eller grafikk bak brødteksten.

Sier dere likevel at det lar seg gjøre å sette dette inn som bakgrunn i Format-menyen? Skjønner ingenting jeg. Men jeg skal prøve videre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette sier min Officehjelper:

Legge til en bakgrunn eller et vannmerke

Bakgrunner vises bare i Web-oppsettvisning og er ikke ment for utskrift. Vannmerker er ment for utskrevne dokumenter.

Legge til en bakgrunnsfarge eller -tekstur på en Web-side, et elektronisk dokument eller en e-postmelding

Velg Bakgrunn på Format-menyen.

Gjør ett av følgende:

Velg den fargen du ønsker.

Klikk Flere farger hvis du vil se flere fargevalg.

Klikk Fylleffekter hvis du vil endre eller legge til spesialeffekter, for eksempel graderinger, teksturer eller mønstre.

Velg de andre alternativene du måtte ønske.

Hvis du vil vise Hjelp for et alternativ, klikker du spørsmålstegnet og deretter alternativet.

Legge til et vannmerke i en utskrift

Velg Bakgrunn på Format-menyen, og velg deretter Vannmerke.

Gjør ett av følgende:

Hvis du skal sette inn et bilde som et vannmerke, klikker du Bildevannmerke, og deretter klikker du Velg bilde. Merk bildet du vil bruke, og velg deretter Sett inn.

Hvis du vil sette inn et tekstvannmerke, klikker du Tekstvannmerke, og deretter merker eller skriver du inn den ønskede teksten.

Merk de andre alternativene du måtte ønske, og klikk deretter Bruk.

Hvis du vil vise Hjelp for et alternativ, klikker du spørsmålstegnet og deretter alternativet.

Hvis du vil vise et vannmerke slik det vil vises på utskriften, bruker du utskriftsoppsettvisning.

Tips!

Hvis du vil bruke et objekt, for eksempel en autofigur, som vannmerke, kan du lime det inn manuelt eller sette det inn i dokumentets topptekst. Du kan ikke kontrollere disse innstillingene fra dialogboksen Vannmerke.

Obs! Hvis du vil legge til et tema, som inkluderer dokumentbakgrunner, designelementer og fargevalg, velger du Temaer på Format-menyen.

Jeg bruker Office XP.

Hvis dette ikke fungerer eller at du ikke har disse valgene, foreslår jeg at du benytter den andre metoden i mitt første svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alternativet kan kanskje være å bare sette inn bildet og bruke wordart for å skrive oppå? Du vil nok ikke få den til å dekke hele arket, for det er få skrivere som klarer å skrive helt ut i kanten, så du vil nok få en hvit kant rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Sett inn tekstboks

2) Skriv teksten inn i boksen........

3) Formater tekstboksen til "ingen fyllfarge" + at du fjerner ramma

4) Sett inn bildet - høyreklikk - og gå inn på "rekkefølge". Plassèr dette "lengst bak"

Dette har jeg prøvd nå - og det funker såååå bra :hoppe:

Prøv dette Nala - og gi tilbakemelding! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste mere i morgen. Har ikke skriver her, så jeg må gjøre det på jobb. Og om noen lurer, det er et jobbprosjekt, så jeg snylter ikke på jobbens tid med å teste ut ting og tang i Word :wink: Jeg har nemlig fått til et par bra resultater, men ingen av gangene har bakgrunnsbildet blitt med på utskriften :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi du bruker format-bakgrunn og setter inn bildet den veien. Da blir det ikke med på utskriften. Tro meg, legg det inn via topp/bunntekst og du får et bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare glem mine tidligere innlegg. Jobbet nettopp med word og innså at jeg ikke forklarte meg godt nok.

Her kommer en enkel guide, følger du den, får du bildebakgrunn slik du ønsker:

1. Velg VIS-topp/bunntekst. Stå i toppteksten.

2. Velg så sett inn- bildet du vil ha. Dra det ut til det dekker hele siden.

3 Åpne verktøylinjen "bilde", om den ikke popper opp av seg selv.

4. Velg ikonet i nevnte verktøylinje som har en liten hund på. Trykk på "etter tekst".

5. For å dempe fargene på bildet, klikk på ikonet "farge" og velg "vannmerke".

Sim sala bim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...