AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Hei! Jeg har ikke sett naboene på flere dager og katten deres "bryter" seg inn hos oss og løper rundt i huset og mjauer - for så å springe ut igjen og sitte ute å mjaue. Når jeg klapper henne så ruller hun seg og snuser på bakken..ellers så sitter hun på trappen til naboen å mjauer. Det er ikke sånn kosemjau, men nesten sulten mjau... Skal jeg gi henne en skinkebit eller noe sånt, eller håpe på at naboen kommer hjem snart?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Hun holdt forresten på i vinduet vårt i går også. Uff, hva skal jeg gjøre? Stakkars pus!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Om du syns det er greit at pusen er inne hos dere, så gir du den mat så lenge naboene er borte. Syns du ikke det er greit, så mat den utendørs. Uansett så bør du varsle naboene om hvordan ståa har vært når de kommer hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Jeg ga henne en skinkebit ute på rekkverket og hun klorte den ut av hånda mi og gomlet den helt desperat..Har aldri sett noe lignende!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Har slike naboer jeg også. Katten skriker og skriker. Det som regel folk hjemme, men de er slappe med å ta inn katten. Av og til skriker den hele natta, og da holder den meg våken. Har til tider matet den, fordi naboene har reist fra den når de er på ferie.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Jeg ga henne en skinkebit ute på rekkverket og hun klorte den ut av hånda mi og gomlet den helt desperat..Har aldri sett noe lignende! Hun er skrubbsulten. Gi henne også litt vann, og kanskje mer mat? Fisk eller noe?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Hun har fått vann av meg nå, men det var hun ikke så interessert i. Hun åt en hel skinkebit da, fisk har jeg nok ikke men... Når jeg tenker på det så satt hun rett utenfor vinduet på fredag når jeg lagde mat også. Har ikke sett naboen på mange dager.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Altså sånn vanlig kokt skinke pålegg..Tenker hun lett kunne spist en pakke så sulten som hun var, men vet ikke om jeg tørr å gi henne noe mer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Og så fikk hun en skinkebit til av min samboer. Tenker hun klarer seg nå, men tviler på at hun har sett mat på flere dager.
LovelyMonroe Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Skinke er ikke så mye mat i. Viss du vil så kan du kjøpe noe tunfisk på butikken, det er ikke så dyrt, 10kr på first price sine 2pk bokser. Viss ikke kan du spandere 30 kr på katten og kjøpe en eske med tørrfor, er bedre enn ingenting. Du er uansett snill som vil hjelpe kattepusen når noen andre tydeligvis har glemt den... Du kan jo også kjøpe noe fisk. tror det koster 18kr for torsk og sei i 400gr blokk på rema! Kok,avkjøl, og gi den Godt du bryr deg! Du bør si ifra til dem når de kommer hjem! 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Du kan gi henne et par biter til. Dyrebeskyttelsen bør kontaktes.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Skinke er ikke så mye mat i. Viss du vil så kan du kjøpe noe tunfisk på butikken, det er ikke så dyrt, 10kr på first price sine 2pk bokser. Viss ikke kan du spandere 30 kr på katten og kjøpe en eske med tørrfor, er bedre enn ingenting. Du er uansett snill som vil hjelpe kattepusen når noen andre tydeligvis har glemt den... Du kan jo også kjøpe noe fisk. tror det koster 18kr for torsk og sei i 400gr blokk på rema! Kok,avkjøl, og gi den Godt du bryr deg! Du bør si ifra til dem når de kommer hjem! Takk for mange gode tips, men her er jo alle butikker stengt i dag. :/
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Katta fanger en fugl eller mus og spiser når den blir sulten nok.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Katta fanger en fugl eller mus og spiser når den blir sulten nok. Denne tanken har slått meg da her vi bor så er det rekkehus tett i tett, med massevis av katter. Nabokatten er hunkatt som bare har rundet året, og holder seg bestandig rundt huset sitt. Tviler på hun har fanget seg noe mus eller fugl de siste dagene. Hun er ikke helt jaktpus.
LovelyMonroe Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 (endret) Takk for mange gode tips, men her er jo alle butikker stengt i dag. :/ Har dere noe fisk i fryseren? Eller makrell i tomat i kjøleskap, eller noe kjøttdeig?(kan gies rått) Bare noe i hvertfall. Og jeg vill gjerne gidd kanskje fire - fem skinkeskiver.. bare del dem opp og legg det på et fat. Det er bedre enn ingenting. Så kan du tilby den vann, så den har muligheten i hvertfall. Stakkars pusipus! Endret 6. mai 2012 av LovelyMonroe
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Ser ut som naboen har sluppet den inn nå. Huff har aldri sett en så sulten katt før! =/ Kansje jeg skal kjøpe enn en boks tørrfor og ha den stående sånn i tilfelle det skjer igjen. Jeg skal ihvertfall si ifra til naboen når jeg ser ham neste gang..De får passe på katten sin, vi kan ikke ha den løpende inne her på jakt etter mat da sambo er hyper-allergisk mot katt og vi venter baby snart. :/
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Ser ut som naboen har sluppet den inn nå. Huff har aldri sett en så sulten katt før! =/ Kansje jeg skal kjøpe enn en boks tørrfor og ha den stående sånn i tilfelle det skjer igjen. Jeg skal ihvertfall si ifra til naboen når jeg ser ham neste gang..De får passe på katten sin, vi kan ikke ha den løpende inne her på jakt etter mat da sambo er hyper-allergisk mot katt og vi venter baby snart. :/ Da må du selvfølgelig ikke gi katten mat! Dersom du (av grunnene du nevner) ikke kan ha katten gående å snike hos deg, så kan du ikke fôre den heller. Det nytter IKKE å gi katten mat for å være snill nå, for så å klage senere når samboeren din din blir pottetett og du ikke blir kvitt pus som forventer å få noe godt de neste 43096346 gangene han kommer til dere. Dessuten vet du ingenting om kattens behov. Det kan være at katten har fôrallergi, at den er syk/har plager som du ikke kan se og som krever spesialdiett. Og til sist kan det godt hende at katten oppfører seg alldeles utsultet SELV om den får mat hjemme. Noen er bare bunnløse hull. Snakk heller ordentlig med naboen og forhør deg. Dersom du har fått et inntrykk som ikke stemmer overens med den faktiske situasjonen, så er jo alt vel. Dersom naboen ER mye borte og katten må være ute i disse periodene, kan du fortelle at pus faktisk trenger ordentlig tilsyn. Kanskje du kan tilby deg å mate katten HOS NABOEN i disse periodene om du kan, så blir naboen glad, du blir glad, katten blir glad - uten å vennes til å dukke opp hos dere for snacks og godsaker. 1
Aurora M. Skrevet 6. mai 2012 #18 Skrevet 6. mai 2012 Litt for sent å være etterpåklok nå, men det du skulle ha gjort med en gang var å ringe på hos naboen og sjekke om denne var hjemme eller hadde reist fra katten uten tilsyn. Det siste er jo mest sannsynlig. I en slik situajon ville jeg ha matet katten på trappa til naboen- ikke tatt den inn. Men du gjorde rett i å gi den noe. En katt som 'bryter' seg inn hos fremmede p.g.a sult, er desperat. Katter klarer seg ikke lenge uten mat, før det begynner å tære på bl.a nyrene. Det du bør gjøre nå, er å gå bort til naboen og forklare det som er skjedd. Legg ikke noe imellom, men fortell alt som du har sagt det her! At katten kom inn til dere, mjauende og på desperat leting etter mat, og at den har stått og mjauet ute konstant. Mest sannsynlig er disse naboene en av dem som har den fullstendig misforståtte troen at 'katter klarer seg selv ute noen dager'. Noe som selvfølgelig er helt feil. Så kan du jo tilby deg å hjelpe til med mating som du ønsker det, for du kan være temmelig sikker på at det ikke blir med denne ene gangen..
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #19 Skrevet 6. mai 2012 Takk for tips - men som jeg skrev så matet vi den ute Aurora, ikke inne. Vi tok den ikke inn heller, men den "bryter" seg inn da vi lufter takvinduet. Har skråtak, så den klatrer opp på taket vårt og løpet gjennom huset på let etter mat, før skvetter rett ut igjen når vi åpner døra. Vi ønsker jo ikke naboens katt i hus. Det er like før vi henger opp en netting i viduet slik at vi får lufte trygt om natta...Jeg liker katt, men det er ikke så gøy med nyskjerrig besøk i sengen om natten. Jeg kommer til å prate med naboen ja!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #20 Skrevet 6. mai 2012 Da må du selvfølgelig ikke gi katten mat! Dersom du (av grunnene du nevner) ikke kan ha katten gående å snike hos deg, så kan du ikke fôre den heller. Det nytter IKKE å gi katten mat for å være snill nå, for så å klage senere når samboeren din din blir pottetett og du ikke blir kvitt pus som forventer å få noe godt de neste 43096346 gangene han kommer til dere. Dessuten vet du ingenting om kattens behov. Det kan være at katten har fôrallergi, at den er syk/har plager som du ikke kan se og som krever spesialdiett. Og til sist kan det godt hende at katten oppfører seg alldeles utsultet SELV om den får mat hjemme. Noen er bare bunnløse hull. Snakk heller ordentlig med naboen og forhør deg. Dersom du har fått et inntrykk som ikke stemmer overens med den faktiske situasjonen, så er jo alt vel. Dersom naboen ER mye borte og katten må være ute i disse periodene, kan du fortelle at pus faktisk trenger ordentlig tilsyn. Kanskje du kan tilby deg å mate katten HOS NABOEN i disse periodene om du kan, så blir naboen glad, du blir glad, katten blir glad - uten å vennes til å dukke opp hos dere for snacks og godsaker. Mange gode poeng her. Forstår jo at det kanskje bare var et skuespill fra katten sin side, men hun virket ganske så utsultet da hun klorte skinkebiten ut av hånda mi og kastet seg ned på bakken,mistet skinkebiten og lette febrilsk for å finne den igjen. Vi har bodd her i et år og har aldri sett katten slik før, så jeg tviler på at denne katten er et sånt matvrak. Jeg tenkte faktisk på matallergi også, men kokt skinke tenker jeg burde gå? Kansje naivt av meg da, men den "er så sulten" jamringen var virkelig vond å høre på. (Hun har aldri jamret slik før..ellers er hun stille, eller snakker kosete.) Jeg synes det er grusomt av slike dyreeiere å ikke ordne med mat til dyrene sine før de drar, samt ikke slippe de inn når det er kaldt om natten..Samme pusedamen sitter nemlig frossen og banker på vinduet vårt på kalde vinternetter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå