AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 Jeg lurer på om det er noen her som har hatt HSG undersøkelse (røntgen) og kan forklare litt hvordan det er, gjør det vondt, osv? Vi er i gang med utredningen nemlig, men jeg er veldig redd.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Jeg lurer på om det er noen her som har hatt HSG undersøkelse (røntgen) og kan forklare litt hvordan det er, gjør det vondt, osv? Vi er i gang med utredningen nemlig, men jeg er veldig redd. Hei! Har vært igjennom denne undersøkelsen. Visste heller ingenting om hva som ventet meg. Dro dit alene og trodde det skulle være en rask undersøkelse. Men det var litt annet enn hva jeg hadde trodd. For min del var det ubehagelig og til tider ganske vondt. Men det er holdbart. Er som skikkelig mensenkramper. Jeg kjente det veldig godt i korsryggen. De fører inn et kateter (tynn plastslange) via livmorhalsen og opp i livmorhulen. Der fylles ballongen på enden av kateteret med vann for at det skal sitte. Det er litt ubehagelig. Det som kjennes godt er når de sprøyter inn væske via kateteret. Da går væsken ut i hver eggleder, slik at de kan se med ul samtidig om(kontrasten) passerer. Da får du vite om du har åpne eller tette eggledere. Fikk høre at det var større sjanse for å bli gravid siden egglederne ble skylt og åpnet mer opp i etterkant av undersøkelsen. For min del var det ingen tette eggledere, men kjente godt at de holdt på Fikk også antibiotika tbl som jeg skulle ta i etterkant for å unngå infeksjon. Ikke ha noe planer resten av dagen, man kan føle seg litt utafor etterpå. Mitt store tips er å ha med deg noen! Jeg svimte av på vei ut av klinikken. Ikke spist eller noe,pluss alt som hadde skjedd inkl smertene. Så måtte bli hentet Masse lykke til Husk at det er et nødvendig onde
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 TS her. Takk, AB. Hvem ga deg antibiotika? Jeg fikk bare henvisning fra gynekolog og venter på riktig tidspunkt av syklusen å bestille time. Er det mulighet for noe bedøvelse mens man har undersøkelsen? Nå ble jeg enda reddere.
Nepenthe Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har også vært gjennom denne undersøkelsen. Jeg fikk ikke antibiotika, men i forkant av undersøkelsen fikk jeg klyster og noen piller jeg måtte ta. Jeg reagerte med å spy ukontrollert, og måtte utsette hele greia nesten en time. Heldigvis var legene støttende. Selve undersøkelsen var utrolig vond, og den tok lang tid. Jeg tror ikke jeg fikk tilbud om bedøvelse. Få noen til å kjøre deg til og fra, og ta gjerne fri resten av dagen. Det kommer til å kjennes i timene etterpå. Ta med et håndkle du kan sitte på i bilen, du får bind, men mange blør mye etterpå. Selv om det er ubehagelig å gå gjennom, ikke bruk tid på å grue deg og være redd! Sannsynligvis vil det være vel verdt det Det kommer til å gå bra
Athene Skrevet 6. mai 2012 #5 Skrevet 6. mai 2012 Nå har jeg ikke vært gjennom denne undersøkelsen, men en del andre ting på samme "område". Jeg har alltid med mannen. Som sjåfør og som støtte. Det er så godt å ha en hand og holde i, særlig om det gjør vondt. Da er det også en annen person som får med seg alt som blir sagt og gjort, som venter sammen med deg, og sørger for at du kommer deg trygt frem og tilbake.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 TS her. Takk alle sammen. Selv om jeg fikk mer informasjon, så ble det ikke bedre. Jeg svimte av et par ganger ved lignende anledninger på grunn at det gjorde så vondt og er veldig redd at det skjer denne gangen også. Med lokalbedøvelse blir det mye lettere for meg iallefall. Jeg vet ikke om jeg klarer dette uten, rent psykologisk.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #7 Skrevet 6. mai 2012 Problemet er at det ikke fungerer med lokalbedøvelse, for det kan gjøre vondt i hele livmoren, eggledere og i bukhulen. Ta smertestillende før undersøkelsen og ta med deg litt ekstra hvis det gjør vondt etter undersøkelsen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #8 Skrevet 6. mai 2012 Problemet er at det ikke fungerer med lokalbedøvelse, for det kan gjøre vondt i hele livmoren, eggledere og i bukhulen. Ta smertestillende før undersøkelsen og ta med deg litt ekstra hvis det gjør vondt etter undersøkelsen. TS. Jeg har aldri tatt smertestillende før. Anbefaler du noen? Jeg har tenkt å ta til og med Diazepam, Valium eller lignende med angstdempende effekt.
Athene Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 TS. Jeg har aldri tatt smertestillende før. Anbefaler du noen? Jeg har tenkt å ta til og med Diazepam, Valium eller lignende med angstdempende effekt. Du må ringe klinikken og spørre før du tar noe. Du bør ikke ta noe uten å ha avtalt med dem, da det kan gi veldig uheldige resultater sammen med annen medisinering. Man skal for eksempel alltid være forsiktig med NSAIDS ved inngrep, da det øker blødningsrisikoen en del, men nå er vel ikke dette den type inngrep det er snakk om her. Sannsynligvis anbefaler de en god dose paracett. I tillegg kan du sikkert få noe beroligende rett før undersøkelsen, før uttak ved prøverørsforsøk får jeg en "shot" med beroligende middel i væskeform, mulig de tilbyr det også for denne typen undersøkelse.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Du må ringe klinikken og spørre før du tar noe. Du bør ikke ta noe uten å ha avtalt med dem, da det kan gi veldig uheldige resultater sammen med annen medisinering. Man skal for eksempel alltid være forsiktig med NSAIDS ved inngrep, da det øker blødningsrisikoen en del, men nå er vel ikke dette den type inngrep det er snakk om her. Sannsynligvis anbefaler de en god dose paracett. I tillegg kan du sikkert få noe beroligende rett før undersøkelsen, før uttak ved prøverørsforsøk får jeg en "shot" med beroligende middel i væskeform, mulig de tilbyr det også for denne typen undersøkelse. Jeg har ikke tenkt å ta noe før jeg snakker med klinikken, nei. Spørsmålet var om hva som er best så at jeg unngår panikkanfall eller besvimelse.
Athene Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 Jeg har ikke tenkt å ta noe før jeg snakker med klinikken, nei. Spørsmålet var om hva som er best så at jeg unngår panikkanfall eller besvimelse. Det var jo ikke akkurat det du skrev over, du skrev at du hadde tenkt til å ta valium, og ingenting om at du hadde spurt klinikken. Smertestillende hjelper ikke mot panikkanfall eller besvimelse. Jeg trur det beste du kan gjøre er å jobbe litt med egen tankegang, samt ringe klinikken og snakke litt om hvor redd du er. Dette er ikke en farlig eller veldig vond undersøkelse i det hele tatt, i alle fall ikke når du sammenligner med egguttak ved prøverør, eller fødsel. Det kan, som flere har beskrevet, mest sammenlignes med kraftige menssmerkter, og et trykk/press i hele området. Jeg brukte alt for mye tid på å bekymre meg før første egguttak, jeg jobbet meg selv opp, leste skrekkhistorier på nett og så for meg det værste. Det var i stor grad knyttet til dette at inngrepet skjedde der nede. For meg var det som hjalp mest å jobbe litt med egen tankegang, tenke på hva det værste som kunne skje var, og det å ha med meg mannen. Han har vært en enorm støtte ved hvert egguttak. Holdt meg i handen, strøket meg over håret, snakket med meg og gjort alt for at jeg skal ha det bra.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Det var jo ikke akkurat det du skrev over, du skrev at du hadde tenkt til å ta valium, og ingenting om at du hadde spurt klinikken. Smertestillende hjelper ikke mot panikkanfall eller besvimelse. Jeg trur det beste du kan gjøre er å jobbe litt med egen tankegang, samt ringe klinikken og snakke litt om hvor redd du er. Dette er ikke en farlig eller veldig vond undersøkelse i det hele tatt, i alle fall ikke når du sammenligner med egguttak ved prøverør, eller fødsel. Det kan, som flere har beskrevet, mest sammenlignes med kraftige menssmerkter, og et trykk/press i hele området. Jeg brukte alt for mye tid på å bekymre meg før første egguttak, jeg jobbet meg selv opp, leste skrekkhistorier på nett og så for meg det værste. Det var i stor grad knyttet til dette at inngrepet skjedde der nede. For meg var det som hjalp mest å jobbe litt med egen tankegang, tenke på hva det værste som kunne skje var, og det å ha med meg mannen. Han har vært en enorm støtte ved hvert egguttak. Holdt meg i handen, strøket meg over håret, snakket med meg og gjort alt for at jeg skal ha det bra. Jeg er godt voksen og tenkte at det var inneforstått at jeg ikke skulle bare kjøpe medikamenter og ta dem uten å har snakket med klinikken? Kanskje ble jeg misforstått, min feil at jeg ikke skrev mer detaljert. Jeg skal sikkert snakke med klinikken om hva som er best i mitt tilfelle, ja.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 TS her. Takk, AB. Hvem ga deg antibiotika? Jeg fikk bare henvisning fra gynekolog og venter på riktig tidspunkt av syklusen å bestille time. Er det mulighet for noe bedøvelse mens man har undersøkelsen? Nå ble jeg enda reddere. Fikk antibiotika av legen etterpå. Visste ingenting jeg heller. Du bør snakke med sykepleier og evt legen på forhånd og si at du er bekymret for smerter og at du muligens ikke takler det. De vil ta ekstra hensyn til deg og ta pauser, spørre hvordan det går, forklare grundig underveis osv. De så at jeg slet litt og gjorde de tingene jeg sa og det hjalp. For å forberede deg psykologisk sett; kan det være lurt å se for det du skal igjennom. Du vil være i en gyn.stol som ved vanlige undersøkelser. Så vil han ordne litt ustyr og ta en underlivs sjekk først. Det vil være en sykepleier med inn, bruk henne for alt hun er verdt. Se for deg at de fører den tynne plasslangen inn. Og at du vil etterhvert føle at mensen er skikkelig på vei. De sprøyter inn ca 1 ml med væske, så det er nesten ingenting. Men siden det ikke er noe særlig passasje i egglederen i utgangspunktet vil det kjennes godt. Men det er ikke farlig og du er i trygge hender (Derfor mange kjenner eggløsningssmerter når egget tar seg fram gjennom egglederen pga trang plass)Undersøkelsen varte maks 15 min hos meg. Var ganske fort gjort. Smertene var ikke der hele tiden. Var som skikkelig mensenkramper som kom og gikk. Det gikk over etterhvert. Lurt å ha med litt sukker inn som du kan ta etter undersøkelsen hvis de sier det er greit. Jeg blødde nesten ingenting etterpå. Bortsettfra besvimelsen på slutten var det ikke det verste jeg har gjort. Men glad jeg fikk gjort det. Jeg var bare ikke forberedt i det hele tatt og det ble rett og slett litt mye for meg. Men ta med din kjære og la han holde deg i hånden. Dette går så bra skal du se. Tenk på alle de andre som har gjort dette før deg og man kommer seg gjennom det!! Masse lykke til! Si hvordan det går. Forresten så har de masse smertestillende/beroligende du kan få. Men det viktigste er at du har troen på deg selv
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #14 Skrevet 7. mai 2012 Det var veldig hyggelig skrevet av deg, AB. Takk for det. Jeg kommer tilbake å skrive hvordan det gikk for meg. Som regel har jeg nesten ingen PMS eller mensenkramper, men det jeg er redd for er smerte og at jeg besvimer. Det ser ut som at alle besvimer etter undersøkelsen. Jeg vet at det går bra til slutt og at jeg trenger undersøkelsen for å vite at alt er greit der. Tusen takk, alle sammen. Jeg skriver igjen etter at jeg har vært gjennom det.
Pingvild Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 Det er over et år siden jeg tok HSG. Jeg fikk et infobrev fra sykehuset, når timen var bestilt som ga en god del informasjon. Tok et klyster om morgenen og mannen min kjørte meg frem og tilbake. Selve undersøkelsen gikk greit, noe vondt da de sprøytet kontrastvæsken inn. Tok meg en rolig handletur etterpå. Lykke til, det er ikke noe grue seg til. Jeg kan besvime i andre sammenheng, men det gikk veldig bra under denne undersøkelsen.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #16 Skrevet 8. mai 2012 Min opplevelse var helt annerledes enn beskrevet av de andre her. Jeg kjente et lite ubehag da de satte vakuum på livmormunnen, og et slags trykk når de sendte væsken gjennom. Det var litt ubehagelig - men aldri vondt. Jeg ble anbefalt å ta en paracet før timen. Hadde mensensmerter etterpå, var fin igjen neste dag.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Jeg har fått time på Rikshospitalet. Har noen hatt HSG der? Kan dere beskrive hvordan det foregår? Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå