AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #1 Skrevet 6. mai 2012 jeg øsnker ikke å kastrere min kommende hannkatt, pga jeg er blitt lovet en meget lovende hannkatt, og jeg elsker utstilling, og så vil gjerne oppdrettr bruke han mot litt penger i avl om han gjør det bra i utstilling. jeg bor på et småbruk, har 2 hester, 15 sauer, en gjeit, mange frittgående høns, 2 haner og 3 hunder. jeg er ufør så jeg steller med dyrene hele dagen, det er på en måte jobben min, men jeg tjener ikke noe ærlig på det, men får bidra. men kan jo ikke la han gå ut å gjøre allverdens hunnkatter drektige å lage mer uønskede kattunger!! kan jeg da chipe han OG bruke han i ustiling? han har jo ballene selv om han er chippet? og chipen varer jo ikke mer en 1-2 år så kan vi jo "ta ut" chippen en liten stund for avl om han blir en bra katt. syns vi mangler en katt her på garden og bengal er min favoritt! 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. mai 2012 #2 Skrevet 6. mai 2012 Jeg aner ikke hvordan dette vil fungere. Har bare erfaring med å chippe rotter, men det har også ført til en del hypofysesvulster. Jeg tror kanskje det er litt for lite erfaring med å chippe enn så lenge. Synes den hypofysesvulsten er for skummel siden jeg vet om såpass mange rotter, som har måtte avlives pga dette. Men jeg vet om katteoppdrettere, som har fine luftegårder for sine avlskatter. Det koster jo litt med en stor luftegård, men da er man sikker i hvert fall.
Gjest BabyBlue Skrevet 6. mai 2012 #3 Skrevet 6. mai 2012 Bengalen min løper ute når han vil det selv, og der den tøffeste katta i gata, så det at de ikke funker som utekatter er bare tull. Eneste du må huske på er at de ikke har underpels, noe som fører til at de ikke tåler kulde like godt som f.eks skogkatter (min kan bli litt forkjølt om vinteren, hører det piper av nesa når han puster, da får han være inne om dagene). MEN - du huske at ukastrerte katter slåss mye mer og pådrar seg flere skader enn kastrerte monser, og sår og arr egner seg vel ikke så godt på utstilling? Hvis du vil ha han ute og vurderer avl og utstilling er en svær utegård nok det beste, og siden du bor på gård er det sikkert ikke et problem =) Men hadde jeg hatt plass og bodd for meg selv hadde jeg hatt 2 bengaler, da de som regel er ganske selskapssyke.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #4 Skrevet 6. mai 2012 jeg øsnker ikke å kastrere min kommende hannkatt, pga jeg er blitt lovet en meget lovende hannkatt, og jeg elsker utstilling, og så vil gjerne oppdrettr bruke han mot litt penger i avl om han gjør det bra i utstilling. Dette skjønte jeg ikke? Enten er du fôrvert for oppdretteren, og da har du (i dette tilfellet) oppdretterens fertile bengal i din varetekt og har ansvar for at han har det som plommen i egget. De kullene som eventuelt kommer etter denne katten vil være i oppdretterens navn. Når katten har utført det han skal etter avtale eller annen enighet mellom oppdretteren og deg, overdras katten til deg. Jeg har aldri hørt om en oppdretter som "buker han mot litt penger i avl". Det andre alternativet er selvfølgelig at du kjøper bengalen med godkjenning til å bruke han i avl. Men da må du ha eget stamnavn +++ jeg bor på et småbruk, har 2 hester, 15 sauer, en gjeit, mange frittgående høns, 2 haner og 3 hunder. jeg er ufør så jeg steller med dyrene hele dagen, det er på en måte jobben min, men jeg tjener ikke noe ærlig på det, men får bidra. men kan jo ikke la han gå ut å gjøre allverdens hunnkatter drektige å lage mer uønskede kattunger!! kan jeg da chipe han OG bruke han i ustiling? han har jo ballene selv om han er chippet? og chipen varer jo ikke mer en 1-2 år så kan vi jo "ta ut" chippen en liten stund for avl om han blir en bra katt. syns vi mangler en katt her på garden og bengal er min favoritt! Igjen, ut fra det du skriver i toppen om at du har blitt lovet en god hannkatt på avlsklasse som kan gjøre det bra både i avls- og utstillingssammenheng (Det er ikke nødvendigvis gitt at de som gjør det best på utstilling gjør det best i avlssammenheng, her er det MYE genetikk som spiller inn og som du bør sette deg inn i om du skal gjennomføre dette), så kommer du antakelig til å ha et veldig tett samarbeid med oppdretteren din som selvfølgelig vil sette begrensninger/retningslinjer i forhold til dette dilemmaet her? Katter som er fertile og skal brukes i avl i nær framtid går sjeldent ut da de kan utsettes for smitte fra andre dyr eller utsettes for risikoer som ikke spesielt mange oppdrettere ønsker. Har du ikke snakket med oppdretteren din om dette på forhånd? Dersom hun tillater å la avlskatten sin gå fertil ute (med chipløsning) så bør hun ha svaret på ditt spørsmål. Og dersom hun ikke tillater det, så bør du ikke gjøre det. At du i alle tilfeller IKKE ønsker å la en fertil avlskatt gå ute og sette kull på andre, ukastrerte katter er selvfølgelig kjempeflott. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #5 Skrevet 7. mai 2012 Dette skjønte jeg ikke? Enten er du fôrvert for oppdretteren, og da har du (i dette tilfellet) oppdretterens fertile bengal i din varetekt og har ansvar for at han har det som plommen i egget. De kullene som eventuelt kommer etter denne katten vil være i oppdretterens navn. Når katten har utført det han skal etter avtale eller annen enighet mellom oppdretteren og deg, overdras katten til deg. Jeg har aldri hørt om en oppdretter som "buker han mot litt penger i avl". Det andre alternativet er selvfølgelig at du kjøper bengalen med godkjenning til å bruke han i avl. Men da må du ha eget stamnavn +++ Igjen, ut fra det du skriver i toppen om at du har blitt lovet en god hannkatt på avlsklasse som kan gjøre det bra både i avls- og utstillingssammenheng (Det er ikke nødvendigvis gitt at de som gjør det best på utstilling gjør det best i avlssammenheng, her er det MYE genetikk som spiller inn og som du bør sette deg inn i om du skal gjennomføre dette), så kommer du antakelig til å ha et veldig tett samarbeid med oppdretteren din som selvfølgelig vil sette begrensninger/retningslinjer i forhold til dette dilemmaet her? Katter som er fertile og skal brukes i avl i nær framtid går sjeldent ut da de kan utsettes for smitte fra andre dyr eller utsettes for risikoer som ikke spesielt mange oppdrettere ønsker. Har du ikke snakket med oppdretteren din om dette på forhånd? Dersom hun tillater å la avlskatten sin gå fertil ute (med chipløsning) så bør hun ha svaret på ditt spørsmål. Og dersom hun ikke tillater det, så bør du ikke gjøre det. At du i alle tilfeller IKKE ønsker å la en fertil avlskatt gå ute og sette kull på andre, ukastrerte katter er selvfølgelig kjempeflott. Det er bare tull at man trenger stamnavn om man KUN har en hankatt. Det er hunkatteierne som registrerer kullet og trenger stamnavn! Jeg ville aldri hatt en fertil katt gående ute, de slåss og kan bli smittet av f.eks fiv/felv, som begge er dødelige sykdommer. I tillegg til andre skader som kan oppstå, ikke særlig kult å komme på utstilling med en katt med halvt oppspist øre for eksempel;) Fertile rasekatter bør holdes inne, gå i kattegård, eller ute i sele (ikke stå bundet ute!) Oppdrettere som chipper hankatter gjør det gjerne for å slippe markering inne, og for at hankatten skal slippe å være på eget rom, og kunne gå sammen med fertile hunkatter. Jeg vet at noen selger hankatter og ber om at de skal kunne kjøpe tilbake en parring dersom katten utvikler seg bra. Det kan muligens lønne seg framfor å sette den bort på for, man slipper jo å betale forsikringer, og mange ganger orker ikke forverter å ha fertile katter som pisser rundt, og hva gjør man da? Kastrerer og ender med å ha gitt bort en bra katt gratis? En avlsbengal koster fort 18-20 000... Jeg ville dog ikke solgt en hankatt av avlskvalitet til noen som ikke drev et seriøst oppdrett. Kontrakter er så langt fra vanntette som det er mulig, og man kan ende opp med en kjøper som låner bort hankatten til alt som finnes av både renrasede katter, huskatter og katter med avlsforbud (f.eks pga defekter) Bengalen er en veldig populær rase, og dermed utsatt for BYB (Back yard breeding). BYB'er gir faen i stamtavler, produserer gjerne kattunger på løpende bånd, ofte langt flere kull enn det som er tillatt i forhold til NRR osv. Bortsett fra det, så kan man stille ut chipkastrerte katter i fertilklasser, men dommerne legger merke til at de er chippa, ballene krymper nemlig. Har selv en fertil hankatt som jeg vurderer å chippe etter parring, spesielt om han begynner å markere. Jeg stiller ut mye, så det er jo et must at jeg kan stille med chip. Men, jeg ville ikke ha chippa før jeg har fått ett kull etter ham, det hender at katter ikke blir fertile igjen, og da er det litt kjedelig å først ha kjøpt en avlskatt, stilt den ut masse for å få titler, og deretter sitte med en steril katt... Er jo selvfølgelig enig i at det er bra at TS ikke vil at det skal ende opp med masse halvbengaler i området... Hilsen superstolt (og ikke minst trøtt) oppdretter som har fått BIS på kattunge fra eget oppdrett på utstilling i helga:) 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #6 Skrevet 7. mai 2012 Bengalen min løper ute når han vil det selv, og der den tøffeste katta i gata, så det at de ikke funker som utekatter er bare tull. Eneste du må huske på er at de ikke har underpels, noe som fører til at de ikke tåler kulde like godt som f.eks skogkatter (min kan bli litt forkjølt om vinteren, hører det piper av nesa når han puster, da får han være inne om dagene). MEN - du huske at ukastrerte katter slåss mye mer og pådrar seg flere skader enn kastrerte monser, og sår og arr egner seg vel ikke så godt på utstilling? Hvis du vil ha han ute og vurderer avl og utstilling er en svær utegård nok det beste, og siden du bor på gård er det sikkert ikke et problem =) Men hadde jeg hatt plass og bodd for meg selv hadde jeg hatt 2 bengaler, da de som regel er ganske selskapssyke. Er katten din ukastrert? Katter tåler generelt ikke kulde så veldig godt, og selv skogkatter kan få forfrysningsskader... En oppdrettervenninne var fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Hun fikk hjem en kattemor med kull, mora hadde tre spener igjen, resten var frosset bort:( Ører og snuter er også utsatt... Bengaler er fantastiske dyr, har et par stykker selv:) Selv så selger jeg katter kun som innekatter. (kattegård, innettet balkong eller turer med sele er selvfølgelig supert). Mine har kattegård, da slipper jeg påkjørsler, smittefarlige dødelige sykdommer, sadistiske jævler, sure naboer osv osv. Mine kastrerte huskatter går heller ikke fritt ute, de tåler ikke biler/sadister/naboer med rottegift (jepp har hørt om folk som legger ut rottegift og glasskår for å bli kvitt katter som pisser ned hagemøbler eller driter i blomsterbed) noe bedre enn rasekatter...
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Hve er chipping i denne sammenheng? Ikke det samme som microchip for id antar jeg?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. mai 2012 #8 Skrevet 7. mai 2012 Hve er chipping i denne sammenheng? Ikke det samme som microchip for id antar jeg? Hormonchip som settes under huden. Brukes for å roe ned testosteron og prevansjon. Brukes både på hunn- og hanndyr. (vet ikke om det er samme type chip). Men som sagt så er jeg skeptisk til chip da det er for lite kunnskap om dette ennå og jeg har sett flere tilfeller av hypofysesvuslt på chippa hannrotter.
Gjest BabyBlue Skrevet 7. mai 2012 #9 Skrevet 7. mai 2012 Er katten din ukastrert? Selvfølgelig er gutten min kastrert, han fikk ballene snittet tidlig da han bare var noen måneder gammel Er veldig opptatt av akkurat det, og vil si det har vært godt for han, for han vekren streifer eller slåss noe særlig. Vurderte faktisk å holde han inne da han var yngre, men siden vi bor i et så trygt nabolag med minimal trafikk og hyggelige folk valgte jeg å la han gå ute. Og det har gått fint hittil, eneste minuset er at han kan komme hjem med noen skraper og kutt av og til, men har aldri vært noe alvorlig. Det er ikke risikofritt å ha utekatt, men så lenge man bor langt i fra veien og kjenner nabolaget godt burde det gå greit.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #10 Skrevet 7. mai 2012 Hormonchip som settes under huden. Brukes for å roe ned testosteron og prevansjon. Brukes både på hunn- og hanndyr. (vet ikke om det er samme type chip). Men som sagt så er jeg skeptisk til chip da det er for lite kunnskap om dette ennå og jeg har sett flere tilfeller av hypofysesvuslt på chippa hannrotter. Takk! Jeg skjønte ikke hva vanlig microchip hadde å gjøre med fertilitet.
Hundekjeks Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 Sånn chip har jeg egentlig aldri hørt om, men så lenge katten ser fertil ut og har alt utstyr intakt, skulle det gå an å stille han ut selvom han er "kjemisk kastrert" (for det er vel det det blir?). Synes du har fått mange gode tips, hiver meg på den løsningen med utegård også, mange katter som er fornøyde med det. 1
Lizbeth Skrevet 9. mai 2012 #12 Skrevet 9. mai 2012 Det er i alle fall verre om du får en blandingskatt som skal løpe rundt og gjøre alle gravide, enn en renraset du (regner jeg med) allerede kjenner historien til, det er i alle fall sikkert =) Blir nok enklere for hunnkatt-eieren å gi bort pusebarna dersom de er halvt renraset også. Men ellers syns jeg altså at man alltid skal kastrere katter man ikke skal bruke til avl, bare for å ha det sagt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #13 Skrevet 9. mai 2012 Det er i alle fall verre om du får en blandingskatt som skal løpe rundt og gjøre alle gravide, enn en renraset du (regner jeg med) allerede kjenner historien til, det er i alle fall sikkert =) Blir nok enklere for hunnkatt-eieren å gi bort pusebarna dersom de er halvt renraset også. Men ellers syns jeg altså at man alltid skal kastrere katter man ikke skal bruke til avl, bare for å ha det sagt. jeg har jo planer om å bruke den i avl bare ikke til ALLE kåte hukatter som kommer innom gården min å lage utegård er uaktuelt, jeg skal rådføre meg med veterinær tror det blir chipping de 2 første årene så ta den ut og bruke den i avl en periode og så kastrere den helt. men ikke allitd alt går etter planen da takkr for alle svar TS 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #14 Skrevet 9. mai 2012 Det er i alle fall verre om du får en blandingskatt som skal løpe rundt og gjøre alle gravide, enn en renraset du (regner jeg med) allerede kjenner historien til, det er i alle fall sikkert =) Blir nok enklere for hunnkatt-eieren å gi bort pusebarna dersom de er halvt renraset også. Men ellers syns jeg altså at man alltid skal kastrere katter man ikke skal bruke til avl, bare for å ha det sagt. Tull! Det er vanskelig nok å gi bort kattunger, man trenger absolutt ikke flere. Enten får man holde en ukastrert katt inne(luftegård osv) eller får man kastrere katten og så slippe den ut. Tenk så mange hunnkatter den kan befrukte i nabolaget. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå