Gå til innhold

Har spørsmål om kostnader og rettigheter av det og ha et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har noen spørsmål: Et barn på 3 og halv år. Mor har varig ung uføretrygd, men fra høsten enten studere eller jobbe,(selv om mor fortskjetter og gå på trygd i tilegg) far går på AAP hos nav. Barnet er da 3 og halv år ca.

1: hvor mye er barnet i barnehagen, om man skal regne prosent? jeg tenker på antall dager og timer? (et eksempel er om jeg lar barnet være i barnehagen fra kl 10-14 4 dager i uken, hvor mange prosent er det? eller om barnet skall være der fra kl 7-16 hver dag? hvor mye prosent er det?

2: hva er anbefalt at et barn trenger og være i barnehagen?

Har vi krav på noe økonomisk bistand med tanke på barnehage, og at jeg kansje skal gå på skole el jobbe ( har jo fast intekt i tilegg fra trygden)

3: vet vi har krav på vanlig barnetrygd, er det noe mere tro?

¤barnet bor i fosterhjem nå, men tenker i forhold til mulig tilbakeføringsak, og det at barnet trenger tid til og knytte sterkere bånd til oss, tenker jeg det beste er at ikke barne blir satt i barnehage det første året barnet er hjemme med oss, men at vi heller drar i åpen barnehage etterhvert ;) den forbinnelse har jeg spørsmål med tanke på jobb/utanelse.

4: er det ikke sånn at jeg binder meg til en spesiell arbeidskontrakt, kan jeg ikke brått avbryte den, om barnet flytter hjem, hva gjør jeg da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: hvor mye er barnet i barnehagen, om man skal regne prosent? jeg tenker på antall dager og timer? (et eksempel er om jeg lar barnet være i barnehagen fra kl 10-14 4 dager i uken, hvor mange prosent er det? eller om barnet skall være der fra kl 7-16 hver dag? hvor mye prosent er det?

I de aller fleste barnehager er mandag til fredag 100%, uansett hvor mange timer barnet er der pr dag. 50% vil oftest være mandag onsdag og fredag ene uken og tirsdag og torsdag andre uken. Jeg har ikke hørt om barnehager som opererer med andre inndelinger.

2: hva er anbefalt at et barn trenger og være i barnehagen?

Det kommer an på barnet. Enkelte barn trenger såpass mye stimuli at de har godt av å ha 100%, andre barn trives godt med 50%. For de fleste familier er det foreldrenes jobb som avgjør hvor mye barnet er i barnehage.

3: vet vi har krav på vanlig barnetrygd, er det noe mere tro?

Det kan være dere kvalifiserer for barnetilsynsstønad dersom barnet skal i barnehage.

4: er det ikke sånn at jeg binder meg til en spesiell arbeidskontrakt, kan jeg ikke brått avbryte den, om barnet flytter hjem, hva gjør jeg da?

Når man inngår en arbeidskontrakt, er oppsigelsestiden vanligvis på tre måneder. Dvs at om man sier opp fra og med 1. februar, må man jobbe februar, mars og april.

Skrevet

I de aller fleste barnehager er mandag til fredag 100%, uansett hvor mange timer barnet er der pr dag. 50% vil oftest være mandag onsdag og fredag ene uken og tirsdag og torsdag andre uken. Jeg har ikke hørt om barnehager som opererer med andre inndelinger.

Det kommer an på barnet. Enkelte barn trenger såpass mye stimuli at de har godt av å ha 100%, andre barn trives godt med 50%. For de fleste familier er det foreldrenes jobb som avgjør hvor mye barnet er i barnehage.

Det kan være dere kvalifiserer for barnetilsynsstønad dersom barnet skal i barnehage.

Når man inngår en arbeidskontrakt, er oppsigelsestiden vanligvis på tre måneder. Dvs at om man sier opp fra og med 1. februar, må man jobbe februar, mars og april.

Tusentakk =) hva ER barnetilsyns stønad? har det noe og si om en barnehage plass er anbefalt nom nødveldig fra barnevernet eller helsestasjonen?

50 % barnehage plass, hvor mange timer eller dager er det?

Er det noe statestikk hvor mye barn har godt av og være i barnehage?

Da barnet mitt bodde hos andre omsorgspersjoner ble dem anbefalt i dem 2 forskjellige hjemmene barnet har bodd i hitill, og ta permisjon for og være hjemme med barnet første tiden oppimot ett år, da var dem heller i åpen barnehage, samme tanke gangen har jeg at dette er det beste om barnet flytter hjem igjenn: hjemme sammen med sine nermeste omsorgspersjoner først, så med samarbeid med helsestasjonen etterhvert kansje åpen barnehage med oss, SÅ barnehage (gradvis) det samme tror jeg også barnevernet og helsestasjonen vill anbefalle uten at jeg sier dette sikkert?

Permisjon, jeg kom til og tenke på permisjon. hva hvis jeg driver med utaning som jeg må avbryte for og være hjemme med barnet? hvordan ligger det ann med rettigheter da? alså med den bakrunnen barnet vill ha da, så er det et barn med spesielle oppfølgingsbehov. har man noen tettigheter da, for og være hjemme med det? eller om jeg må si opp jobben? (selv om jeg har fast uføretrygd, det er en fast intekt itilegg) (poenget er at jeg itilegg jobber for og komme ut av uføretrygden)

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet ditt har fått permanente fosterforeldre så er det ikke lenger snakk om tilbakeføring til biologiske foreldre.

Så dette er ikke et reelt scenario for din del.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når barnet ditt har fått permanente fosterforeldre så er det ikke lenger snakk om tilbakeføring til biologiske foreldre.

Så dette er ikke et reelt scenario for din del.

Alså, du velger her og svare på noe du ikke har peiling på. men dette ønsker jeg og spørre dere som svarer om dere kan forholde dere til temaet? ved og svare på relevante spørsmål. eller ikke svare i det heletatt. og at du er anonym, viser bare hvor feig du er, men nokk om det og tilbake til temaet. forseten så har

Bioligiske foreldre har rett til og fremme sak for fylkesnemda hvert år. så hvorfor tror du det er sånn, om man aldri skal ha en sjangs igjenn da?? da hadde barnet vert adoptert da! det var desutten ikke enstemig om det skulle være varig plassering.

Desutten har vi fortsatt foreldreretten.

Jeg håper noen av dere har svar på flere av mine spørsmål, uten og rakke ned på meg. på forhond takk =)

Endret av kokkosmamma
AnonymBruker
Skrevet

Bioligiske foreldre, har rett til og fremme sak for fylkesnemda hvert år. Det var heller ikke enstemig om det skulle være varig plassering.

Desutten har vi fortsatt foreldreretten

Hei!

Dette er litt off-topic, men jeg ser jo at du tenker mye på hvordan dere skal gjøre der hvis/når dere får tilbake barnet deres siden du lurer på hva som blir best med tanke på barnehage o.s.v.

Jeg er ikke jurist, og vet ikke så alt for mye om tilbakeføringssaker, men jeg ville ikke ventet på å kjøre den saken hvis jeg var deg. Jo lengre tid barnet ditt bor i fosterhjem, jo større sjanse er det for at tilbakeføring ikke kommer til å skje med bakgrunn i tilknytning mellom barnet og fosterforeldre. Og dette er selv om du/dere har ordnet opp i hva som enn var grunnen til at barnet ble omplassert, om barnet har funnet ro og knyttet seg til fosterhjemmet, er dette en god grunn til ikke å rive barnet bort derfra.

Lykke til uansett, jeg har fulgt med deg en stund, og håper det går bra med deg/dere. :)

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Dette er litt off-topic, men jeg ser jo at du tenker mye på hvordan dere skal gjøre der hvis/når dere får tilbake barnet deres siden du lurer på hva som blir best med tanke på barnehage o.s.v.

Jeg er ikke jurist, og vet ikke så alt for mye om tilbakeføringssaker, men jeg ville ikke ventet på å kjøre den saken hvis jeg var deg. Jo lengre tid barnet ditt bor i fosterhjem, jo større sjanse er det for at tilbakeføring ikke kommer til å skje med bakgrunn i tilknytning mellom barnet og fosterforeldre. Og dette er selv om du/dere har ordnet opp i hva som enn var grunnen til at barnet ble omplassert, om barnet har funnet ro og knyttet seg til fosterhjemmet, er dette en god grunn til ikke å rive barnet bort derfra.

Lykke til uansett, jeg har fulgt med deg en stund, og håper det går bra med deg/dere. :)

Tusen takk, det du skriver der er noe vi tenker mye på, om alt går etter planen så er saken åppe til sommeren, heldigvis har vi offte samverd og gjør så godt vi kan =)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som veldig dårlig planlegging med to trygdede og barn oppi det hele som atpåtil er bortplassert i fosterhjem. Også lurer ts i tillegg på hvilke rettigheter og krav de kan fremme/ kreve av samfunnet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, det du skriver der er noe vi tenker mye på, om alt går etter planen så er saken åppe til sommeren, heldigvis har vi offte samverd og gjør så godt vi kan =)

Okej, det er bra at dere har tenkt på dette, (det er mitt svar du har sitert),

tenkte kanskje dere hadde tenkt å vente ei stund før dere kjørte sak.

Du trenger jo ikke svare på dette, men hva var grunnen til at dere ikke fikk tilbake barnet nå sist? Håper ihvertfall at dere har sett nøye på begrunnelsen og så rettet opp det dere fikk oppgitt som grunn, sånn at dere har bedre sjanse neste gang! :)

Hvor ofte har dere samvær? Jeg er ikke så inne på dette heller, men jeg vil tro at ofte samvær = større sjanse for tilbakeføring, mens sjeldent samsvær, f.eks 1 gang per mnd = liten sjanse for at barnet kommer hjem til dere :)

Skrevet

Høres ut som veldig dårlig planlegging med to trygdede og barn oppi det hele som atpåtil er bortplassert i fosterhjem. Også lurer ts i tillegg på hvilke rettigheter og krav de kan fremme/ kreve av samfunnet.

Jeg velger og overse tåplige svar som dette! selfølgelig lurer jeg på det? det er viktig og ta i mot det man har krav på og være beviten. du vet ikke hvorfor jeg er uføretrygdet,og heldigvis er det heller ikke det systemet har lakt vekt på. men gidder ikke ta den biten her (jeg sitter hvertfall ikke hjemme og ikke bidrar med noe) DETTE SVARET ER TANKELØST OG SVART AV EN MEGET UVITEN PERSJON. vi er heller ikke to som er trygdet min samboer går på arbeidsavklarering. men dette er vell strengt talt en helt annen diskusjon!

Til dere andre kommer dere på ting som ikke har med saken og gjøre, lag deres egen tråd!

Skrevet (endret)

Okej, det er bra at dere har tenkt på dette, (det er mitt svar du har sitert),

tenkte kanskje dere hadde tenkt å vente ei stund før dere kjørte sak.

Du trenger jo ikke svare på dette, men hva var grunnen til at dere ikke fikk tilbake barnet nå sist? Håper ihvertfall at dere har sett nøye på begrunnelsen og så rettet opp det dere fikk oppgitt som grunn, sånn at dere har bedre sjanse neste gang! :)

Hvor ofte har dere samvær? Jeg er ikke så inne på dette heller, men jeg vil tro at ofte samvær = større sjanse for tilbakeføring, mens sjeldent samsvær, f.eks 1 gang per mnd = liten sjanse for at barnet kommer hjem til dere :)

Hei =) nei, nå har vi bare gått og ventet på at det skulle gå dem 12 mnd, som er låvfestet ventetid sånn at vi kan kjøre saken på ny. (alså man er ikke i fylkesnemda etter 12 mnd, men da kan saken fremmes på nytt, først tar det ca to mnd vente tid og komme opp i nemda etter saksfremlegget er skrevet av advokaten (advokaten kan ikke jobbe med saken i mellom disse 12 mnd) så må man vente ca 6 uker på svar.

Sisst kjørte vi samverdsak, ikke tilbakeføringsak, fordi vi mente at barnet måtte være mere vant med oss, føre barne skulle flyttes på, (men da hadde vi tilbake føring i tankene for hvordan vi skulla ha samverdene) vi trodde dette var den beste måten og gjøre det på. på våres ønske om hyppigheten og lengden på samveret tapte vi. mens nå tenker vi at vi kjører ren tilbakeføringsak, for vi vill samarbeide med barnevernet, og om det blir tilbakeføring, så regner jeg med vi får veiledning i hvordan tilbakeføringen skall skje til det beste for barnet.

heldigvis ser det bedere ut i papirende nå, en fra da vi startet saken så det går fremover! så vi har fått vekk noen av mistankene, samt at jeg selv har inhentet domumentasjoner som tilsier noe annet en hva barnevernet oppfatter og skriver i sitt saksfremlegg, som også veier tungdt. så det kommer bedre frem nå.

Blandt annet så skall vi dokumentere hva det vill koste og ha et barn på våres barns alder hjemme over lengere tid, derfor spør jeg her også om rettigheter?! noen syntes det er rart det syntes ikke jeg.

I barnevernsaker så går en gang i mnd for og være ganske offte. det aller vanligste er faktisk bare 4 ganger i året, og timer eller dager kommer and på barnets alder, og hva det tåler av forandringer utenfra... vi har nå en gang i mnd av 6 timer. Vi hadde mye offtere før, men barnet ble så oppspilt når det ble offte, så det ble trappet ned mot at barnet fikk mere samverd i antall timer

Det var det. send meg heller privat dere som vill si noe som ikke omhandler mine spørsmål =)

Endret av kokkosmamma
Skrevet

Det jeg har fått med meg er at man får mye støtte og gjelp som fosterforeldre... Men ikke når man får eget barn tilbake til seg selv. Kjenner til noen som har fått. Betalt bhg viabarnevernet eller støtte fra nav pga tiltak er reellt.

Vet desverre lite mer om temaet.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har fått med meg er at man får mye støtte og gjelp som fosterforeldre... Men ikke når man får eget barn tilbake til seg selv. Kjenner til noen som har fått. Betalt bhg viabarnevernet eller støtte fra nav pga tiltak er reellt.

Vet desverre lite mer om temaet.

I forsterket fosterhjem får en av fosterforeldrene såpass i stønad at den kan gå hjemme med barnet enten heltid eller deltid. Dette gir ikke pensjonsopptjening eller feriepenger. Ingenting å bli feit av. I tillegg får man i alle fosterhjem en viss sum som skal dekke ekstrakostnadene ved å få et ekstra barn inn i familien. Ofte har fosterbarn såpass mye bagasje med seg, enten det er spebarn med tilknytnings- eller rusproblemer eller tenåring, at det kreves mye av fosterforeldrene, både tidsmessig og økonomisk. Og de aller fleste fosterbarn har stort behov for å være i barnehagemiljø på dagtid, uten at det skal gå utover forsterfamiliens økonomi. å være fosterforeldre er ingen dans på roser. Ei heller å være fostersøsken. Men utgiftsdekningen gjør det litt mer gjennomførbart uten at det går altfor mye utover familien man allerede har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kokkosmamma, du har lagd ørten fjorten tråder om å få tilbake ungen og har innrømt at barnevernet mener dere er uskikket til å ha omsorg for barn.

Hvorfor?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kokkosmamma, du har lagd ørten fjorten tråder om å få tilbake ungen og har innrømt at barnevernet mener dere er uskikket til å ha omsorg for barn.

Hvorfor?

Kokkosmamma ønsker selfølgelig å få igjen sitt biologiske barn. At hun antagelig aldri vil få barnet tilbake er selfølgelig veldig vanskelig, om ikke umulig å innse for henne. Hun har tidligere skrevet om diagnosene sine, hennes personlighet vil ikke endres, og hun har sikkert behov for å snakke om ting, og jeg forstår det veldig godt. Hun har kanskje ikke så mye famlilie og venner å henvende seg til, og jeg syns faktisk litt synd på henne.

Det er liten vits å plukke fra hverandre det hun sier. Hun er hva hun er, og tenker sikkert døgnet rundt på sønnen sin.

Det er lett for utenforstående å forstå at hennes situasjon er alvorlig, og at barnet har det best i fosterhjem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei =) nei, nå har vi bare gått og ventet på at det skulle gå dem 12 mnd, som er låvfestet ventetid sånn at vi kan kjøre saken på ny. (alså man er ikke i fylkesnemda etter 12 mnd, men da kan saken fremmes på nytt, først tar det ca to mnd vente tid og komme opp i nemda etter saksfremlegget er skrevet av advokaten (advokaten kan ikke jobbe med saken i mellom disse 12 mnd) så må man vente ca 6 uker på svar.

Sisst kjørte vi samverdsak, ikke tilbakeføringsak, fordi vi mente at barnet måtte være mere vant med oss, føre barne skulle flyttes på, (men da hadde vi tilbake føring i tankene for hvordan vi skulla ha samverdene) vi trodde dette var den beste måten og gjøre det på. på våres ønske om hyppigheten og lengden på samveret tapte vi. mens nå tenker vi at vi kjører ren tilbakeføringsak, for vi vill samarbeide med barnevernet, og om det blir tilbakeføring, så regner jeg med vi får veiledning i hvordan tilbakeføringen skall skje til det beste for barnet.

heldigvis ser det bedere ut i papirende nå, en fra da vi startet saken så det går fremover! så vi har fått vekk noen av mistankene, samt at jeg selv har inhentet domumentasjoner som tilsier noe annet en hva barnevernet oppfatter og skriver i sitt saksfremlegg, som også veier tungdt. så det kommer bedre frem nå.

Blandt annet så skall vi dokumentere hva det vill koste og ha et barn på våres barns alder hjemme over lengere tid, derfor spør jeg her også om rettigheter?! noen syntes det er rart det syntes ikke jeg.

I barnevernsaker så går en gang i mnd for og være ganske offte. det aller vanligste er faktisk bare 4 ganger i året, og timer eller dager kommer and på barnets alder, og hva det tåler av forandringer utenfra... vi har nå en gang i mnd av 6 timer. Vi hadde mye offtere før, men barnet ble så oppspilt når det ble offte, så det ble trappet ned mot at barnet fikk mere samverd i antall timer

Det var det. send meg heller privat dere som vill si noe som ikke omhandler mine spørsmål =)

Hvorfor skal dere dokumentere hva det koster å ha et barn hjemme? Dette er jo noe det offentlige vet. Er det på bakgrunn av din uføre,og din manns tiltak igjennom nav?

Økonomi skal ikke være avgjørende for tilbakeføring av barn.

Du kan få dekket av barnevernet barnehageplass,avlastning,støttekontakt. Dette kan være forebyggende for barnet. Om du beg, i jobb, så gjelder vanlige regler. Oppsigelsestid.

Vil tro tilbakeføring vil skje skånsomt. Ville være et pluss for deg om du er i jobb eller studerer.Det teller i tlbakeføringssaker.

Vet ikke hvor lenge barnet har vært i fosterhjem,men til mindre de er,til verre er det. Da bruker de argument at barnet har knyttet seg til fosterhjemmet og det vil være feil å flytte det

AnonymBruker
Skrevet

Barnet til Kokkosmamma ble tatt ved hastevedtak da barnet var 10 måneder. Det er nå 3,5 år. Så noen snarlig tilbakeføring kan man ikke regne med, nei. Antagelig vil ikke en eventuell tilbakeføring skje før barnet er gammelt nok til å uttale seg om det selv, dvs ved 12 års alder.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg tenker, at i deres tilfelle, (om det i det hele tatt er realistisk at dere får tilbake barnet), at barnet absolutt bør gå i barnehagen, slik at dere får hjelp til å ha trygge rammer rundt barnet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få stønad til barnetilsyn, men stønad for å gå hjemme med ungen i et år, det får du ikke. da må du spare deg opp penger på forhånd, eller leve av en inntekt. Fosterforeldre som blir anbefalt å gå hjemme med barnet blir dette fordi barnet har så mye bagasje at det trenger ekstra oppfølging og tilrettelegging. Når det er du som er problemet, så er det vel best om barnet går mest mulig i barnehage og får stimuli fra andre. Hvis dere i det hele tatt får barnet hjem igjen. (Kanskje stygt sagt, men like sant fordet).

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...