Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Interstella
Skrevet

Situasjon og situasjon da :P

Vel, vurderer folkehøyskole fordi alle som har gått på det i løpet av livet anbefaler det. Og jeg føler at jeg trenger å gjøre noe nytt, få nye venner, gjøre spennede ting osv. Jeg har "mild" angst, føler meg ofte ensom, kan desverre være litt sjentert noen ganger, men åpner meg veldig etter hvert.

Men her er greia; jeg er 20 år, bor sammen med min forlovede i oslo, har fullført Barne- og Ungdomsarbeider utdanning --> i ettertid hadde jeg behov for å prøve noe nytt, så jeg søkte butikkjobber i 4 mnd og fikk til slutt en 3 mnd praksisplass i en butikk som jeg ble veldig glad i. Nå er den tiden over og jeg søker som bare rakker'n igjen.. Vet ikke hva jeg vil i fremtiden. Min forlovede står for alle regninger og mat osv, jeg får dagpenger av nav -.- nei uff nå ble det veldig klagete her :P det jeg vil fram til da; tør jeg å flytte inn på en folkehøyskole og være så mye borte fra typen? Hva kan det gjøre med forholdet vårt? Hvilken linje skal jeg gå? Hvor skulle det evt blitt? Eneste inntekt bli stipend og i tillegg et lån.

What to dooo?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller begynt å studere. Du lærer noe nytt og får nye venner der også.

FHS er gøy og kan være en opplevelse for livet osv osv, men det er også dyrt og ganske så ubrukelig (du får 2 tillegspoeng for det)

• Liker 1
Gjest Interstella
Skrevet

Jeg ville heller begynt å studere. Du lærer noe nytt og får nye venner der også.

FHS er gøy og kan være en opplevelse for livet osv osv, men det er også dyrt og ganske så ubrukelig (du får 2 tillegspoeng for det)

Jeg gikk aldri vg3 fordi jeg var lærling i stedet - må jeg ha det siste året for å studere videre? Aner ikke hva jeg skulle studert, men jeg merker at jeg ikke kan noe om skoler og poeng osv lenger :S

Skrevet

Hentet fra samordnaopptak.no

Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse og som fyller minst 25 år i søknadsåret, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte.

Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden.

Sjølv om du får godkjent realkompetanse til eit studium, gir ikkje dette automatisk tilbod om studieplass. Dersom det er fleire kvalifiserte søkjarar enn talet på studieplassar, blir dei rangerte etter ei skjønnsmessig vurdering.

Les meir om korleis du søkjer realkompetanse under frister og prosedyrer. Søkjer du på bakgrunn av realkompetanse er søknadsfristen 1. mars.

Om jeg var deg ville jeg heller begynt å studere enn å ta et år på fhs, men det er fordi jeg ikke har lyst til å 1. bo så tett oppå mennesker over så lang tid, 2. syns det er bortkasta penger og 3. ikke følger meg komfortabel med å støtte de kristne fhs, og har hørt mye negativt om de som ikke er kristne (mye fyll og sex).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har veldig godt av et år på folkehøgskole, rett og slett for å komme deg unna hjemsted, og å bli litt selvstendig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at mange som føler at de trenger litt forandring i livet har godt av folkehøyskole. For mange er det veldig deilig å komme inn i et nytt miljø, få nye utfordringer, og bli litt sikrere på hva man vil og ikke vil her i livet.

Jeg trivdes veldig godt på folkehøyskole, og ble veldig mye tryggere på meg selv i løpet av det året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var ung og fri igjen ville jeg nok heller begynt på studiene. Du har ikke allmenn påbygg? Da ville jeg tatt dette. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg absolutt tatt det på nettstudier, og flyttet til utlandet! Lært nye språk, møtt nye mennesker og opplevd noe helt nytt... Nå er jeg etablert med barn og mann, så jeg kan ikke bare flytte til utlandet. Men hadde absolutt gjort det om jeg hadde hatt muligheten!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke valgt fhs hvis jeg var 20 år. Hadde ikke valgt det uansett, men det er meg da. Det er dyrt og ubrukelig, og for meg ville det vært å kaste bort et år. Hadde heller ikke likt å bo med folk på det viset. Vet mange som har gått på det skryter av det sosiale og det kan jeg skjønne, men man får så mye mer av å heller velge et spennende studie! Om så bare et årsstudie for å få litt forandring! Dersom du vil kan du jo flytte i kollektiv å få det sosiale på den måten. Siden du sliter litt med å få jobb, ville jeg absolutt heller prioritert et studie enn å bruke masse penger på fhs...

Gjest Interstella
Skrevet

Spennende å se forskjellige meninger - får sett ting fra flere sider.

Koselig å få svar i hvert fall - tar alle svar med i tankene og i diskusjonen med meg selv :P

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å gå FHS og har aldri angret et sekund. Det finnes jo fhs-linjer for alle retninger du kan tenke deg, så om det er barn og ungdom du vil jobbe med i fremtiden så kan du jo gå en linje med barn/ungdomspsykologi f.eks, man kan jo aldri få for mye kunnskap, så bortkastet blir jo ikke året uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått FHS, og vil ikke anbefale det. Føler jeg har kastet bort et helt år et sted hvor jeg tvinges til å spise ganske dårlig mat (har jo betalt for den, så må spise, har ikke råd til noe annet). Det var kjempegøy i begynnelsen, men så dabbet det av og nå sitter jeg bare å venter på at dagene skal gå så jeg kan komme meg videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...