Patronus Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 (endret) Hun blir kjempe urolig når jeg legger henne ned, både på brystkassen og i sin egen seng. hun er 6 mnd, men er født prematur, så korrigert alder er 3 mnd. Problemet er ikke bare å få henne så avslappet at hun klarer å sovne, men også når hun har sovnet, så ligger hun gjerne i 2 timer å gnur. Hvis jeg ikke ligger på siden av henne og gir henne smokken når hun mister den, blir hun frustrert og våkner. Jeg ligger ofte med henne på brystkassen, bare slik at hun skal klare å få den søvnen hun trenger. Hun sover hele natten, når hun har havnet i den dype søvnen. Det virker rett og slett som om hun sliter med å slappe av. Har prøvd å ha henne våken hele dagen, men hun blir utrolig sliten og trøtt , og vanskeligere å legge. Er det noen der ute som har hatt lignende problemer med sin lille, som har tips ? Har også prøvd å gi henne mat rett før legging, hun får nan. Dette har pågått siden vi kom hjem fra sykehuset. Endret 5. mai 2012 av KatherinaDimitro
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Jeg vil anbefale deg å fortsette med denne måten å sove på frem til hun roer seg bedre alene.
Gjest pysepusen Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Min var akkurat lik. Vi gjorde det han trengte for at han skulle få sove. Søvn er viktigst! Plutselig en dag var greia å sove alene Jeg husker at vi "stresset" en del med dette den første tiden. Når nestemann en gang kommer skal vi ikke tenke over det en gang - bare slappe av og nyte det. Føler du at du vil gjøre noe mens hun sover så kan du jo kjøpe en bæresele som hun kan sove i? Og ellers hvile selv, det er alltid godt 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Et så lite barn trenger å sove på dagtid. Lykke til med kveldsleggingen.
Patronus Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2012 Jeg vil anbefale deg å fortsette med denne måten å sove på frem til hun roer seg bedre alene. Ja, det blir jeg nok å gjøre
Patronus Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2012 Min var akkurat lik. Vi gjorde det han trengte for at han skulle få sove. Søvn er viktigst! Plutselig en dag var greia å sove alene Jeg husker at vi "stresset" en del med dette den første tiden. Når nestemann en gang kommer skal vi ikke tenke over det en gang - bare slappe av og nyte det. Føler du at du vil gjøre noe mens hun sover så kan du jo kjøpe en bæresele som hun kan sove i? Og ellers hvile selv, det er alltid godt Så godt å se at vi ikke er alene Får ofte sleipe kommentarer om at det ikke er normalt at barnet skal sovne på brystkassen for å få søvn, at det er noe jeg har forvent henne med. Jeg trives jo med det, er hjemmeværende mamma og husarbeid kan gjerne vente til kveldstiden. Tusen takk for svar
Ciara Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 For all del, ikke hold henne våken på dagen. Det vil bare gjøre henne overtrøtt og vanskeligere å legge. Jeg sier som de andre, prøv å akseptere at det er slik en periode. Snart er det over
Gjest Sofia Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Kanskje det er ubehagelig for henne å ligge på ryggen? Har du hatt henne hos manuellterapeut (gratis) for å sjekke for muskellåsninger, evt KISS? Min gutt hylskrek om han ikke lå inntil noen/oppå noen frem til han var 3 mnd, da holdt jeg på å bli smått gal, så jeg tok ham med til en kiropraktor med spesialisering innen spedbarn/småbarn. Han fant låsninger i hele nakkeregionen til mini, og etter 5 behandlinger hadde jeg fått en ny baby <3 OG - jeg er SÅ GLAD for at jeg ikke hørte på skråsikre svigermødre og venninner som sa "du skjemmer ham bort, la ham ligge og skrike" osv osv. For gutten min hadde jo faktisk vondt når han lå der uten støtte rundt kroppen sin!
missLynch Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Ingen så liten baby skal ligge å skrike. Fortsett å gjøre som du gjør Min elsket å sove på brtystkassen de første månedene. Storkoste meg med bok og smågodt mens han sov
Fru Filifjonka Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Høres veldig kjent ut. At barnet sover er viktigere enn hvor og hvordan.
Tolly Skrevet 6. mai 2012 #11 Skrevet 6. mai 2012 (endret) Mi er fire måneder og ligging på rygg har inntil nylig vært uktuelt. Leste forresten (husker ikke hvor, leser så mye) at de er jo vante til å ha ryggen bøyd i fosterstilling og at den voksne kurvaturen tar tid og muskler for å oppnå. Derfor kan det være vont for dem å ligge på rygg. Kanskje det var manuellterapeuten som sa det, husker ikke helt. Skjemmer bort??? Hva er det verste som kan skje? Håper samfunnet kan slutte med å påstå slikt uten å ha dekning for det. Nå kan mi fint ligge på rygg og ligge i armene mine. Hun er ca fire mnd. Jeg bruker elastisk bæresjal, men merker at det brukes mindre og mindre. Selvfølgelig vil babyen din ha kroppskontakt, du er hele hennes eller hans verden. Lukk ørene og kos deg. Denne tiden kommer ikke tilbake. Ikke la andre kråker bygge reir i ditt hår;) Endret 6. mai 2012 av Tolly
superplomme Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Min yngste holdt også på sånn. Da hun var nyfødt ville hun KUN sove hvis hun hadde puppen i munnen (ville ikke ha smokk) Eller hvis vi gikk og bysset henne. Vi kapitulerte for å få søvn, og jeg sov ved siden av henne med puppen klar. Vi fikk masse kommentarer om at vi skjemte henne bort etc etc. Da hun var ca 4 måneder godtok hun plutselig å ligge ved siden av meg uten pupp i munn. Og etter et par måneder godtok hun faktisk å ligge i sin egen seng, så lenge jeg holdt henne i hånda. (hadde sprinkelsenga tett inntil vår seng) Merket at hun slappet utrolig mye bedre av så lenge hun kjente hånda mi, hvis ikke jeg hadde den der var det kaving med en gang. Bæresjal var helt uvurderlig, hun sov godt i denne så lenge jeg beveget meg rundt. FIkk mye trim på den måten. Jeg vil anbefale som de andre over her at du fortsetter som du gjør, sånn at hun sover mest mulig. Det er som regel bare noen måneder det varer, plutselig kommer det en ny fase der alt er annerledes.
Kruttugla Skrevet 7. mai 2012 #13 Skrevet 7. mai 2012 Hva med å innføre fast føde? Kanskje hun trenger mere mat, og å være litt mettere i magen. Litt tynn velling til å begynne med siden hun er prematur? Nå får jeg sikkert refs....
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #14 Skrevet 7. mai 2012 Hva med å innføre fast føde? Kanskje hun trenger mere mat, og å være litt mettere i magen. Litt tynn velling til å begynne med siden hun er prematur? Nå får jeg sikkert refs.... TS skriver jo at hun har prøvd å gi nan rett før leggetid, og da er ikke babyen så sulten at den ikke får sove. Det er helt normalt at en baby på den alderen krever kroppskontakt og nærhet.
Kruttugla Skrevet 7. mai 2012 #15 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Dobbelpost Endret 7. mai 2012 av Kruttugla
Kruttugla Skrevet 7. mai 2012 #16 Skrevet 7. mai 2012 (endret) TS skriver jo at hun har prøvd å gi nan rett før leggetid, og da er ikke babyen så sulten at den ikke får sove. Det er helt normalt at en baby på den alderen krever kroppskontakt og nærhet. Nan er jo væske. Kanskje babyen ikke blir mett nok av det lenger, kun stinn. Hvor nevnte jeg at det var unormalt da..? Å innføre fast føde (bittelitt pulver i to-fire ss melk) gjorde underverker for min gutts søvn. Edit: Må legge til at min gutt alltid har måtte, og fortsatt må sovne i armene mens han bysses, men etter at vi innførte fast føde, sov han bedre og er nå komfortabel med å sove i egen seng. Vi har latt han styre dette i eget tempo, gitt han den nærheten han har behov for, men fast føde gjorde en urolig gutt veldig rolig og fornøyd mtp soving og soving alene. Men sovner fortsatt ikke av seg selv, etter vi innførte mat for fire mnd siden. Endret 7. mai 2012 av Kruttugla
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #17 Skrevet 7. mai 2012 Vet du hvorfor hun ikke vil sove alene???? Fordi du har vent henne til å sove på brystet ditt, eller inntill deg!! BOMBE!!!! Alle jeg kjenner som har drevet på slik får det samme problemet. Barna blir vant til å ligge inntill mor. Det er jo så logisk som det går ann å bli! Akkurat det samme skjer med de som sitter inne hos barna til de sovner. Fatter ikke at folk ikke skjønner dette.......
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2012 #18 Skrevet 7. mai 2012 Vet du hvorfor hun ikke vil sove alene???? Fordi du har vent henne til å sove på brystet ditt, eller inntill deg!! BOMBE!!!! Alle jeg kjenner som har drevet på slik får det samme problemet. Barna blir vant til å ligge inntill mor. Det er jo så logisk som det går ann å bli! Akkurat det samme skjer med de som sitter inne hos barna til de sovner. Fatter ikke at folk ikke skjønner dette....... DET er bullshit! Jentungen her krevde at vi var med henne til sengs ganske lenge, men plutselig bestemte hun - helt av seg selv - at hun var ferdig med det. Nei, TS, gi ungen den tryggheten hun krever - det lønner seg i lengden.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #19 Skrevet 7. mai 2012 DET er bullshit! Jentungen her krevde at vi var med henne til sengs ganske lenge, men plutselig bestemte hun - helt av seg selv - at hun var ferdig med det. Nei, TS, gi ungen den tryggheten hun krever - det lønner seg i lengden. Det er IKKE bullshit nei! Du sier det jo selv: at ungen deres krevde at dere la dere sammen med henne! Selvsagt gir det seg etterhvert. Ingen ligger vel med ungen sin når det er 5 år......
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2012 #20 Skrevet 7. mai 2012 Javisst, hun krevde det fram til hun bikket halvåret. Så plutselig en kveld var det bare feil-feil-feil for henne. La henne alene, og bums der sov hun. Nå som hun er like før året derimot, fikk hun en reell uvane ved at hun fikk mye trøst/kos rundt sengetid ifbm sykdom - noe vi jobber med å plukke av oss igjen. Om man venner ungen til å sovne sammen med foreldrene når de nærmer seg året, kan man ende opp med å måtte legge seg sammen med dem til skolealder eller lengre (jeg kjenner til et reelt tilfelle), men å gi en baby på 6mnd (3mnd korrigert) den nærheten barnket krever for å få sove, er ikke å skjemme det bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå