AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Jeg vet at det allerede er mange tråder om dette, men jeg føler liksom ikke at jeg helt får svar på de tingene jeg lurer på. Jeg har fullført 1. videregående med gode karakterer, men tok 2. videregående som utvekslingsstudent i utlandet. Siden jeg valgte å studere på et helt nytt språk, sliter jeg veldig med å bestå + at jeg mangler mange nødvendige fag her for å få året godkjent. Samtidig har jeg ikke lyst til å gå 2.-året om igjen slik at jeg blir holdt igjen enda et år, og da tenkte jeg på å ta 2. og 3. videregående som privatist. Jeg er ellers en flittig student som har lett for å få gode karakterer. Problemet er bare om det er mulig å gjøre det bra som privatist om jeg tar 9 fag fordelt på to semester? Jeg ser også på det å ta VGS som privatist som en god mulighet til å kunne kombinere jobb og studier på en bedre måte. Da kan jeg jobbe flere dager enn ellers, samt lengre arbeidsdager. Og blir min søknad, dersom jeg blir privatist, nedprioritert i stor grad i forhold til andre søknader på universitetet? Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan fungerer eksamen? Er det utrolig vanskelig å få ... tja, la oss si en 5'er i 9 fag fordelt på to semestre?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Hva som er mye og ikke er veldig vanskelig å svare på, det er jo helt individuelt. Det kommer heller ikke bare an på antall eksamener, men også hvilket fag det er (noen er jo mer krevende enn andre, men igjen: individuelt). Et problem som kan oppstå når man tar svært mange eksamener er at det kan falle flere eksamener på samme dag, og da får du gjerne bare tatt en av dem. Men du blir iallefall ikke nedprioritert av samorda opptak /universitetet fordi du har tatt fag som privatist. De ser bare på at du har studiekompetanse og på karakterene dine, det spiller ingen rolle om du har fått dem som privatist eller som elev. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Er det utrolig vanskelig å få ... tja, la oss si en 5'er i 9 fag fordelt på to semestre? Jeg tok fag tilsvarende to år som privatist, det var utrolig mye enklere enn å slite seg gjennom 180 skoledager. Hvis du er oppegående, gjør det! Jeg var og kom rett inn på jussen her i Oslo etterpå, så at det går utover karakterene er personavhengig. Ville du gjort det bra på ordinær måte gjør du det bra på eksamener. Jeg tok alt uten undervisning og trengte derfor ikke betale dyre skolepenger til noe privatgymnas. Jeg anbefaler det til alle med høy nok grad av selvmotivasjon. Det verste er faktisk å stille til alle eksamenene
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Jeg tok fag tilsvarende to år som privatist, det var utrolig mye enklere enn å slite seg gjennom 180 skoledager. Hvis du er oppegående, gjør det! Jeg var og kom rett inn på jussen her i Oslo etterpå, så at det går utover karakterene er personavhengig. Ville du gjort det bra på ordinær måte gjør du det bra på eksamener. Jeg tok alt uten undervisning og trengte derfor ikke betale dyre skolepenger til noe privatgymnas. Jeg anbefaler det til alle med høy nok grad av selvmotivasjon. Det verste er faktisk å stille til alle eksamenene Takk for svar. Fagene jeg skal ta er ganske greie, siden jeg ikke skal ta realfagskompetanse. Gjorde du det på to semestre? Jeg blir som regel nervøs før eksamener, særlig de muntlige, men har klart å få 6 på de eksamenene tidligere, så jeg tror og håper at jeg kan klare det. Men så klart, det sies jo at det kan være utfordrende å ta så mange fag på så kort tid, pluss at det kan være vanskelig å beholde motivasjonen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Hva som er mye og ikke er veldig vanskelig å svare på, det er jo helt individuelt. Det kommer heller ikke bare an på antall eksamener, men også hvilket fag det er (noen er jo mer krevende enn andre, men igjen: individuelt). Et problem som kan oppstå når man tar svært mange eksamener er at det kan falle flere eksamener på samme dag, og da får du gjerne bare tatt en av dem. Men du blir iallefall ikke nedprioritert av samorda opptak /universitetet fordi du har tatt fag som privatist. De ser bare på at du har studiekompetanse og på karakterene dine, det spiller ingen rolle om du har fått dem som privatist eller som elev. TS her! Ja, du har helt rett i at det er individuelt. Jeg ønsker ikke å ta opp realfag, så presset er vel litt mindre på meg siden samfunnsfaglige emner og språkfag er lettere for meg personlig. Men kan flere eksamener være lagt opp til samme dag? I så fall, er de lagt opp til ulike tidspunkter slik at man har en mulighet til å gjøre alle? Hvis ikke må man jo melde seg opp på nytt, betale summen om igjen og så vente til neste semester.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Datoer for skriftlige eksamener kan kollidere, men disse datoene legges ut på udir.no i god tid før oppmeldingsfristen til eksamen er. 9 eksamener fordelt på to semestre høres ikke mye ut. Men skal du ta både 2. og 3. året fra videregående er dette mer enn 9 fag. Er du sikker på at du vet hvilke fag du må ta og ikke? Du må ha basisfagene + studieretningsfagene, 9 fag er langt ifra dette. Bare studieretningsfagene er 6 fag, så må du ha avsluttende i norsk, avsluttende i matte, religion og etikk, språk, gym, historie (naturfag har du vel fra 1. året). Det blir 12. Husk også at i norsk f.eks. er det tre eksamener, ikke bare en. Å ta samfunnsfag som privatist er relativt enkelt, spesielt i fag med muntlig eksamen. Vær dog obs på at 3. klassefag som oftes har skriftlig eksamen, og min erfaring er at å få god karakter på skriftlig er LANGT verre enn på muntlig. Men når alt det er sagt, så er det fullt mulig. Jeg tok hele vgs på 1,5 år med gode karaktere. Det krever dog at du jobber, og trener på å løse eksamensoppgaver hele semesteret!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Datoer for skriftlige eksamener kan kollidere, men disse datoene legges ut på udir.no i god tid før oppmeldingsfristen til eksamen er. 9 eksamener fordelt på to semestre høres ikke mye ut. Men skal du ta både 2. og 3. året fra videregående er dette mer enn 9 fag. Er du sikker på at du vet hvilke fag du må ta og ikke? Du må ha basisfagene + studieretningsfagene, 9 fag er langt ifra dette. Bare studieretningsfagene er 6 fag, så må du ha avsluttende i norsk, avsluttende i matte, religion og etikk, språk, gym, historie (naturfag har du vel fra 1. året). Det blir 12. Husk også at i norsk f.eks. er det tre eksamener, ikke bare en. Å ta samfunnsfag som privatist er relativt enkelt, spesielt i fag med muntlig eksamen. Vær dog obs på at 3. klassefag som oftes har skriftlig eksamen, og min erfaring er at å få god karakter på skriftlig er LANGT verre enn på muntlig. Men når alt det er sagt, så er det fullt mulig. Jeg tok hele vgs på 1,5 år med gode karaktere. Det krever dog at du jobber, og trener på å løse eksamensoppgaver hele semesteret! Avgangsfag som naturfag, geografi, samfunnsfag og engelsk har jeg allerede fullført. De ble jeg ferdig med det første året, så jeg trenger ikke å gå opp som privatist i disse fagene. De mener jeg må ta: - matte p2 - norsk (som består av tre eksamener) - tre programfag (de har anbefalt meg media, internasjonal engelsk og historie og filosofi, der historie og filosofi går under ett fag) - gym - Fremmedspråk, nivå 2 (som forøvrig er det språket jeg nå har lært meg i utlandet) - Religion ... pluss flere? Hvilke fag må man ha for å komme inn på universitetet/oppnå generell studiekompetanse?
Stud.nhh Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Avgangsfag som naturfag, geografi, samfunnsfag og engelsk har jeg allerede fullført. De ble jeg ferdig med det første året, så jeg trenger ikke å gå opp som privatist i disse fagene. De mener jeg må ta: - matte p2 - norsk (som består av tre eksamener) - tre programfag (de har anbefalt meg media, internasjonal engelsk og historie og filosofi, der historie og filosofi går under ett fag) - gym - Fremmedspråk, nivå 2 (som forøvrig er det språket jeg nå har lært meg i utlandet) - Religion ... pluss flere? Hvilke fag må man ha for å komme inn på universitetet/oppnå generell studiekompetanse? Hei. Jeg valgte en tilsvarende løsning som deg der jeg gjennomførte VG1 på offentlig skole og tok de resterende fagene (tilsvarende VG2 og VG3) som privatist. Min erfaring er at privatistfagene er svært krevende. Imidlertid bør det påpekes at jeg tok full fordypning i realfag (med matte, fysikk og biologi), og det var nettopp disse programfagene som opptok mesteparten av tiden min. Samfunnsfagene var langt mindre tidkrevende. Obligatoriske fag for å oppnå generell studiekompetanse, utover de fagene du allerede har fullført på VG1, er: VG2: Matte 2P - én skriftlig eksamen Fremmedspråk, nivå 2 - én muntlig og én skriftlig eksamen 3 programfag - se lenger ned VG3: Norsk - én muntlig eksamen og to skriftlige eksamener Historie - én muntlig eksamen Gym - én skriftlig eksamen Religion - én muntlig eksamen 3 programfag - se lenger ned Med andre ord: I tillegg til de fagene du selv har listet opp, må du ta historie og tre valgfag ekstra. Dette fordi du skal ha tre valgfag både andre og tredje året. Det er også verdt å påpeke at ett enkelt fag kan bestå av mer enn én eksamen: for eksempel består de fleste programfagene på VG3 av to eksamener - én muntlig og én skriftlig. Tilsvarende er tilfellet for eksempelvis VG2-programfaget internasjonal engelsk. Om en tar utgangspunkt i de fagene du har listet opp, altså engelsk, media og historie og filosofi, vil du måtte gjennomføre følgende kurs for at kravet om programfag skal ansees som oppfylt: ENGELSK: Internasjonal engelsk - én muntlig og én skriftlig eksamen Samfunnsfaglig engelsk ELLER engelskspråklig litteratur og kultur - én muntlig og én skriftlig eksamen MEDIA: Medie- og informasjonskunnskap 1 - én muntlig eksamen Medie- og informasjonskunnskap 2 - én muntlig/praktisk eksamen og én skriftlig eksamen HISTORIE OG FILOSOFI Historie og filosofi 1 - én muntlig eksamen Historie og filosofi 2 - én muntlig eksamen og én skriftlig eksamen l Programfagene vil altså alene utgjøre ti eksamener. Dermed vil det totale antallet eksamener være 19, noe som er svært mye på to semestre. Personlig gjennomførte jeg 24 eksamener over fire semestre, og selv da var arbeidsmengden meget stor. Dette betyr imidlertid ikke at planen din er unulig å gjennomføre, den bare krever iherdig innsats og god planlegging. Og som flere brukere over meg påpeker, kan flere av nevnte eksamener bli gjennomført på samme dag. Du må derfor selv undersøke eksamensdatoene og sørge for at det ikke oppstår kollisjoner. Anbefaler deg også å ta en titt på Utdanningsdirektoratet sine nettsider der du finner informasjon om både eksamensdatoer, eksamensformer og enkeltfag. I tillegg vil jeg be deg se ekstra godt over lærerplanen i fagene du ønsker å ta; det er nemlig disse som ligger til grunn for hva du kan bli testet i på en eventuell eksamen. Se: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=3&gmi=1182 Til slutt må jeg beklage så mye for langt innlegg og ønske deg masse lykke til fremover!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Jeg tok 7 eksamen før jul, og tar 9 eksamen nå til våren som privatist. Det går helt fint, om du jobbet jevnt og trutt. Nå har jeg allerede gått vgs og hadde hatt alle fagene fra før - er 28 år, så vet ikke hvordan det er å være 17-18 år og skulle ta mange fag. Det går iallfall greit om du virkelig vil dette, og at du jobber med fagene dine. Egentlig er det null problem. Det er mange 19-20 åringer som forbedrer mange fag, eller tar fag for å få studiekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 Hei. Jeg valgte en tilsvarende løsning som deg der jeg gjennomførte VG1 på offentlig skole og tok de resterende fagene (tilsvarende VG2 og VG3) som privatist. Min erfaring er at privatistfagene er svært krevende. Imidlertid bør det påpekes at jeg tok full fordypning i realfag (med matte, fysikk og biologi), og det var nettopp disse programfagene som opptok mesteparten av tiden min. Samfunnsfagene var langt mindre tidkrevende. Obligatoriske fag for å oppnå generell studiekompetanse, utover de fagene du allerede har fullført på VG1, er: VG2: Matte 2P - én skriftlig eksamen Fremmedspråk, nivå 2 - én muntlig og én skriftlig eksamen 3 programfag - se lenger ned VG3: Norsk - én muntlig eksamen og to skriftlige eksamener Historie - én muntlig eksamen Gym - én skriftlig eksamen Religion - én muntlig eksamen 3 programfag - se lenger ned Med andre ord: I tillegg til de fagene du selv har listet opp, må du ta historie og tre valgfag ekstra. Dette fordi du skal ha tre valgfag både andre og tredje året. Det er også verdt å påpeke at ett enkelt fag kan bestå av mer enn én eksamen: for eksempel består de fleste programfagene på VG3 av to eksamener - én muntlig og én skriftlig. Tilsvarende er tilfellet for eksempelvis VG2-programfaget internasjonal engelsk. Om en tar utgangspunkt i de fagene du har listet opp, altså engelsk, media og historie og filosofi, vil du måtte gjennomføre følgende kurs for at kravet om programfag skal ansees som oppfylt: ENGELSK: Internasjonal engelsk - én muntlig og én skriftlig eksamen Samfunnsfaglig engelsk ELLER engelskspråklig litteratur og kultur - én muntlig og én skriftlig eksamen MEDIA: Medie- og informasjonskunnskap 1 - én muntlig eksamen Medie- og informasjonskunnskap 2 - én muntlig/praktisk eksamen og én skriftlig eksamen HISTORIE OG FILOSOFI Historie og filosofi 1 - én muntlig eksamen Historie og filosofi 2 - én muntlig eksamen og én skriftlig eksamen l Programfagene vil altså alene utgjøre ti eksamener. Dermed vil det totale antallet eksamener være 19, noe som er svært mye på to semestre. Personlig gjennomførte jeg 24 eksamener over fire semestre, og selv da var arbeidsmengden meget stor. Dette betyr imidlertid ikke at planen din er unulig å gjennomføre, den bare krever iherdig innsats og god planlegging. Og som flere brukere over meg påpeker, kan flere av nevnte eksamener bli gjennomført på samme dag. Du må derfor selv undersøke eksamensdatoene og sørge for at det ikke oppstår kollisjoner. Anbefaler deg også å ta en titt på Utdanningsdirektoratet sine nettsider der du finner informasjon om både eksamensdatoer, eksamensformer og enkeltfag. I tillegg vil jeg be deg se ekstra godt over lærerplanen i fagene du ønsker å ta; det er nemlig disse som ligger til grunn for hva du kan bli testet i på en eventuell eksamen. Se: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=3&gmi=1182 Til slutt må jeg beklage så mye for langt innlegg og ønske deg masse lykke til fremover! Tusen takk for svar. Jeg har hatt problemer med å komme i kontakt med privatistkontoret, pluss at rådgiveren har vært veldig diffus da han skulle besvare spørsmålene mine, derfor har jeg nok misforstått litt hvordan det fungerer. Jeg tenkte jo selvsagt ikke på at man må ta en eksamen for vg2, og deretter en annen for vg3 - som ofte består av muntlig og skriftlig. Det blir veldig mye på to semester. Men er det noen som vet hvor mange fag må man bestå for å fortsette fra VG2 til VG3? Alle? Der jeg går på skole i utlandet gjør jeg all undervisningen på spansk og blir evaluert på samme linje som spanske elever, selv om jeg bare har oppholdt meg her i noen måneder. Jeg må ha det som tilsvarer en treer i Norge for å bestå her, men så er det vel litt annerledes når det gjelder omregning av karakterer? Jeg har spurt både utvekslingsorganisasjonen og rådgiver, men får ikke svar på hvordan dette regnes ut. Dessuten er nivået her mye høyere enn i Norge, så jeg regner med at det blir nesten en norsk firer jeg må ha her for å bestå. Derfor mener jeg at det blir urettferdig at jeg må bestå på lik linje med spanske elever for å kunne fortsette på norsk videregående. Jeg har heller ikke fått alle de fagene jeg behøver for å fortsette 3. videregående. Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta media, spansk og matte p2 som privatist OG fortsette på 3. videregående - SÅ FREMT jeg består filosofi, historie, engelsk og gym dette året. Jeg har klart å bestå alle fagene utenom filosofi, så jeg sitter litt i saksa. Jeg har heller ikke fått noen særbehandling. Huff, dette ble laaangt, men jeg er bare litt lost og frustrert jeg prøver bare å finne alternative løsninger for å komme meg igjennom videregående for å kunne studere sammen med tvillingen min
kills Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 Om du har planlagt å ta såpass mange fag på et semester som privatist kan du bare glemme å få ekstra tid til å jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #12 Skrevet 5. mai 2012 Om du har planlagt å ta såpass mange fag på et semester som privatist kan du bare glemme å få ekstra tid til å jobbe. Ja, det var det jeg dessverre oppdaget :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #13 Skrevet 5. mai 2012 Må man ha gym og fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Det står ingen plasser at man må ha fremmedspråk. En må selvfølgelig ha engelsk vg1 og fordypning i engelsk som valgfag (om en vil det).
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #14 Skrevet 5. mai 2012 Dette er fagene du må ha for å få generell studiekompetanse. Det står ikke noe om fremmedspråk her. Engelsk Samfunnsfag Historie Naturfag Norsk Nynorsk grammatikk Valgfag: Matematikk P, studieforberedende Vg1 Matematikk T, studieforberedende Vg1 Eller Matematikk P, studieforberedende Vg2 Matematikk T, studieforberedende Vg2
cornflake_girl Skrevet 6. mai 2012 #15 Skrevet 6. mai 2012 Hei. Jeg valgte en tilsvarende løsning som deg der jeg gjennomførte VG1 på offentlig skole og tok de resterende fagene (tilsvarende VG2 og VG3) som privatist. Min erfaring er at privatistfagene er svært krevende. Imidlertid bør det påpekes at jeg tok full fordypning i realfag (med matte, fysikk og biologi), og det var nettopp disse programfagene som opptok mesteparten av tiden min. Samfunnsfagene var langt mindre tidkrevende. Obligatoriske fag for å oppnå generell studiekompetanse, utover de fagene du allerede har fullført på VG1, er: VG2: Matte 2P - én skriftlig eksamen Fremmedspråk, nivå 2 - én muntlig og én skriftlig eksamen 3 programfag - se lenger ned VG3: Norsk - én muntlig eksamen og to skriftlige eksamener Historie - én muntlig eksamen Gym - én skriftlig eksamen Religion - én muntlig eksamen 3 programfag - se lenger ned Med andre ord: I tillegg til de fagene du selv har listet opp, må du ta historie og tre valgfag ekstra. Dette fordi du skal ha tre valgfag både andre og tredje året. Det er også verdt å påpeke at ett enkelt fag kan bestå av mer enn én eksamen: for eksempel består de fleste programfagene på VG3 av to eksamener - én muntlig og én skriftlig. Tilsvarende er tilfellet for eksempelvis VG2-programfaget internasjonal engelsk. Om en tar utgangspunkt i de fagene du har listet opp, altså engelsk, media og historie og filosofi, vil du måtte gjennomføre følgende kurs for at kravet om programfag skal ansees som oppfylt: ENGELSK: Internasjonal engelsk - én muntlig og én skriftlig eksamen Samfunnsfaglig engelsk ELLER engelskspråklig litteratur og kultur - én muntlig og én skriftlig eksamen MEDIA: Medie- og informasjonskunnskap 1 - én muntlig eksamen Medie- og informasjonskunnskap 2 - én muntlig/praktisk eksamen og én skriftlig eksamen HISTORIE OG FILOSOFI Historie og filosofi 1 - én muntlig eksamen Historie og filosofi 2 - én muntlig eksamen og én skriftlig eksamen l Programfagene vil altså alene utgjøre ti eksamener. Dermed vil det totale antallet eksamener være 19, noe som er svært mye på to semestre. Personlig gjennomførte jeg 24 eksamener over fire semestre, og selv da var arbeidsmengden meget stor. Dette betyr imidlertid ikke at planen din er unulig å gjennomføre, den bare krever iherdig innsats og god planlegging. Og som flere brukere over meg påpeker, kan flere av nevnte eksamener bli gjennomført på samme dag. Du må derfor selv undersøke eksamensdatoene og sørge for at det ikke oppstår kollisjoner. Anbefaler deg også å ta en titt på Utdanningsdirektoratet sine nettsider der du finner informasjon om både eksamensdatoer, eksamensformer og enkeltfag. I tillegg vil jeg be deg se ekstra godt over lærerplanen i fagene du ønsker å ta; det er nemlig disse som ligger til grunn for hva du kan bli testet i på en eventuell eksamen. Se: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=3&gmi=1182 Til slutt må jeg beklage så mye for langt innlegg og ønske deg masse lykke til fremover! Tror det andre du skrev stemmer, men vet at i hisfil2 er det KUN skriftelig eksamen (også når du tar det som privatist) Tusen takk for svar. Jeg har hatt problemer med å komme i kontakt med privatistkontoret, pluss at rådgiveren har vært veldig diffus da han skulle besvare spørsmålene mine, derfor har jeg nok misforstått litt hvordan det fungerer. Jeg tenkte jo selvsagt ikke på at man må ta en eksamen for vg2, og deretter en annen for vg3 - som ofte består av muntlig og skriftlig. Det blir veldig mye på to semester. Men er det noen som vet hvor mange fag må man bestå for å fortsette fra VG2 til VG3? Alle? Der jeg går på skole i utlandet gjør jeg all undervisningen på spansk og blir evaluert på samme linje som spanske elever, selv om jeg bare har oppholdt meg her i noen måneder. Jeg må ha det som tilsvarer en treer i Norge for å bestå her, men så er det vel litt annerledes når det gjelder omregning av karakterer? Jeg har spurt både utvekslingsorganisasjonen og rådgiver, men får ikke svar på hvordan dette regnes ut. Dessuten er nivået her mye høyere enn i Norge, så jeg regner med at det blir nesten en norsk firer jeg må ha her for å bestå. Derfor mener jeg at det blir urettferdig at jeg må bestå på lik linje med spanske elever for å kunne fortsette på norsk videregående. Jeg har heller ikke fått alle de fagene jeg behøver for å fortsette 3. videregående. Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta media, spansk og matte p2 som privatist OG fortsette på 3. videregående - SÅ FREMT jeg består filosofi, historie, engelsk og gym dette året. Jeg har klart å bestå alle fagene utenom filosofi, så jeg sitter litt i saksa. Jeg har heller ikke fått noen særbehandling. Huff, dette ble laaangt, men jeg er bare litt lost og frustrert jeg prøver bare å finne alternative løsninger for å komme meg igjennom videregående for å kunne studere sammen med tvillingen min Jeg synes du bør snakke med den norske videregående skolen din. Kanskje de vil la deg begynne i vg3, samtidig som du tar fagene du strøyk i på vg2? Da blir du jo ferdig på ett år. Selv om arbeidsmengden vil bli stor da også, tror jeg at i ditt tilfelle vil det kreve mindre jobbing enn å lese til alle fagene som privatist (du hadde vel ikke tenkt å følge undervisning i de heller?) - ikke minst fordi det blir langt færre eksamener for deg! Evt kan du bruke to år på å ta alle fagene som privatist, da vil du nok ha tid til å jobbe samtidig. Må man ha gym og fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Det står ingen plasser at man må ha fremmedspråk. En må selvfølgelig ha engelsk vg1 og fordypning i engelsk som valgfag (om en vil det). Ja, man må ha gym og fremmedspråk. Det står blandt annet om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Studiespesialisering og her: http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?Niva=V&Return=WA_Kursbeskrivelser&TP=06.05.12&Kurs=V.STUSP1---- Dette er fagene du må ha for å få generell studiekompetanse. Det står ikke noe om fremmedspråk her. Engelsk Samfunnsfag Historie Naturfag Norsk Nynorsk grammatikk Valgfag: Matematikk P, studieforberedende Vg1 Matematikk T, studieforberedende Vg1 Eller Matematikk P, studieforberedende Vg2 Matematikk T, studieforberedende Vg2 Om du søker deg til høyere utdanning etter 23/5-regelen (http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/), holder dette. Men ettersom ts hverkan har jobbet og studert tilsammen 5 år eller er 23 år får h*n ikke søkt op 23/5-regelen, men trenger bestått treårig vgs for å få studiekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #16 Skrevet 6. mai 2012 Om du søker deg til høyere utdanning etter 23/5-regelen (http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/), holder dette. Men ettersom ts hverkan har jobbet og studert tilsammen 5 år eller er 23 år får h*n ikke søkt op 23/5-regelen, men trenger bestått treårig vgs for å få studiekompetanse. Så om du er fylt 23 år trenger du ikke fremmedspråk og gym? Eller er det slik at du må ha jobbet og studert 5 år for å få "fritak" i disse fagene?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #17 Skrevet 6. mai 2012 Så om du er fylt 23 år trenger du ikke fremmedspråk og gym? Eller er det slik at du må ha jobbet og studert 5 år for å få "fritak" i disse fagene? Gjelder det samme for andre land også? Har jeg mulighet til å komme inn på skole i Storbritannia hvis jeg har studiekompetanse etter 23\5-regelen? Altså, mangler fag som fremmedspråk og gym.
cornflake_girl Skrevet 6. mai 2012 #18 Skrevet 6. mai 2012 Gjelder det samme for andre land også? Har jeg mulighet til å komme inn på skole i Storbritannia hvis jeg har studiekompetanse etter 23\5-regelen? Altså, mangler fag som fremmedspråk og gym. Nei, det gjelder ikke andre land. Kun i Norge. Og ja, du må ha jobbet/studert 5 år fulltid som du kan dokumentere.
F.Nietzsche Skrevet 28. oktober 2012 #19 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg fullførte 2. og 3. klasse fagene som privatist. 1. klasse gikk jeg på vanlig ssp, avgangsfagene var: samf, geografi, engelsk, naturfag og matte R1 (jeg hadde fullføre 1T matten året før. I tillegg tok jeg Kjemi 1 og Fysikk 1 som privatist ved siden av. Året etter tok jeg gjenværende fag som privatist, med undervisning på bjørknes. Til jul tok jeg Matte R2, kroppsøving, og russisk nivå 1. Til sommeren tok jeg Fysikk 2, Kjemi 2, Matte x, Religion, Historie og Norsk. Synes dette gikk bra, selv om det ble litt mye med 10 eksamner siste halvåret. Fordelen for meg var å komme inn på universitetet et år før, noe som egentlig var hovedmotivasjonen for å gjøre det i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå