Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i konfirmasjon i dag, og så ville presten samle inn kollekt. Jeg slengte noen kroner i kurven for syns skyld, men det er ikke poenget. Når kurven kom frem igjen til presten sa han:

Da vil jeg først begynne med å si takk: Takk Gud, for disse gavene du har gitt oss. Gi oss forstand til å bruke dem etter dine ønsker, kjære Gud. (eller noe i den duren)

Jeg måtte slippe ut en liten fnis da presten sa dette. Nå hadde hundre mennesker lagt igjen en fire-, om ikke nærmere en femsifret sum i skålen, så er det Gud som får æren. Presten nevner ikke oss som faktisk ga penger! Det hele var så absurd. Om jeg kunne krevd pengene tilbake, ville jeg gjort det, men nå sitter vel Gud og gnir på dem...

Var det feil av meg å reagere sånn? Jeg går aldri i kirken, er det vanlig at presten er så ufin?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe! Så vidt jeg vet er det Gud som har gitt deg livet til å kunne jobbe og slite (gjennom hele livet) for å tjene dine mynter. :P Så det hadde vært helt galt om ikke Herren hadde blitt takket... Prester er ufine fordi ingen tør å fucke med dem, de har faktisk Gud på sin side :P

• Liker 3
Gjest Quake
Skrevet

Hehe! Så vidt jeg vet er det Gud som har gitt deg livet til å kunne jobbe og slite (gjennom hele livet) for å tjene dine mynter. :P Så det hadde vært helt galt om ikke Herren hadde blitt takket... Prester er ufine fordi ingen tør å fucke med dem, de har faktisk Gud på sin side :P

Men har de nå det?

Det er ingen som kan bevise at de ikke jobber for djevelen istedenfor. For å samle våre mynter å bruke det til djevelsens verk forkledd som guds verk!

IKKE GI DE PENGENE DINE! DE GÅR TIL DJEVELEN!

• Liker 3
Skrevet

Jeg pulte en prest en gang - teller det?

• Liker 7
Gjest Loverdose
Skrevet

Prester sier veldig mye rart... :filer:

• Liker 3
Skrevet

Presten var ikke ufin på noen måte, og jeg mener du reagerte feil.

Som religiøs er Gud din øverste maktinnhaver og den mest barmhjertige av alt som finnes. I en takketale i et gudshus er det naturlig å takke Gud for muligheten alle i lokalet har fått til å kunne gi fra både følelser og materiale de har i livet, vel vitende om at det var menneskene som fysisk puttet pengene i kurven.

Nå får vi håpe pengene blir brukt anstendig og med rene hender.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hehe :) Skjønner deg godt, jeg. Pleier også å fnise litt når voksne mennesker åpenlyst gir uttrykk for at de tror på spøkelser og troll.

• Liker 5
Skrevet

Jeg pulte en prest en gang - teller det?

Han var vel himmelsk i senga? :skravle:

:popcorn:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke banner i kirka, you're fine :)

Har selv vært i begravelse hvor en person var så drita at hun datt av benken hun satt på og vi hørte flaska klunke ned gulvet.. presten bare gikk bort og sjekka om hu levde og ringte en ambulanse..

Begravelsen som sitter best i hukomelsen!

Har forsåvidt ikke noe med temaet og gjøre, men bare kom på det nå som vi er inne på kirke og prest hehe :)

AnonymBruker
Skrevet

Presten var ikke ufin på noen måte, og jeg mener du reagerte feil.

Som religiøs er Gud din øverste maktinnhaver og den mest barmhjertige av alt som finnes. I en takketale i et gudshus er det naturlig å takke Gud for muligheten alle i lokalet har fått til å kunne gi fra både følelser og materiale de har i livet, vel vitende om at det var menneskene som fysisk puttet pengene i kurven.

Nå får vi håpe pengene blir brukt anstendig og med rene hender.

reagerte hun feil med å fnise? :riste:
Skrevet

reagerte hun feil med å fnise? :riste:

Nei, hun reagerte feil ved å angre sitt bidrag utelukkende på grunn av at presten sa noe som er høyest naturlig og riktig av en religiøs å si i en slik setting.
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

skjønner deg veldig godt jeg ts..

husker på gudstjenestene vi ble tvunget med på gjennom barne og ungdomskolen...

jeg sleit virkelig mellom og ikke sovne og å holde latterkrampene inne..

og det er ikke med vilje jeg er så respektløs.. men det er bare sånn det blir når man tvinger ikke troende inn i en sånn greie vi har null forståelse for :-P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff da... Ville du kanskje ha litt anerkjennelse for de få kronene du slang i kollekten? :ler:

• Liker 4
Gjest Quake
Skrevet

skjønner deg veldig godt jeg ts..

husker på gudstjenestene vi ble tvunget med på gjennom barne og ungdomskolen...

jeg sleit virkelig mellom og ikke sovne og å holde latterkrampene inne..

og det er ikke med vilje jeg er så respektløs.. men det er bare sånn det blir når man tvinger ikke troende inn i en sånn greie vi har null forståelse for :-P

Blir sånn som når mormonerne velsigner undertøyet sitt...for OSS gir det ikke mening og det er tullete, for de er det en selvfølge.

Aldri hatt noen stor respekt for tro, de skal selfølgeli få tro hva de vil, men jeg tar meg friheten å fnise litt om det blir for sært.

Skrevet

Han var vel himmelsk i senga? :skravle:

:popcorn:

Mntjæææ, han skrek på Gud hele tiden i hvert fall..

• Liker 2
Skrevet

Man sier vel noe slikt som "...bla, bla, alt vi eier tilhører deg. Av ditt eget gir vi deg tilbake".

Hvis man faktisk tror at Gud har skapt oss og gitt oss alt som er godt, er det en god ting å ikke glemme hvor godene kommer fra. Slik at man ikke blir grådig eller gjerrig eller lar verdiene man råder over få for stor plass i livet. Å mene man er snill som deler og at man forventer takk, er veldig lite kristent.

Du har feil fokus, så jeg mener du tar feil og ikke vet helt hva du snakker om.

• Liker 1
Skrevet

Den allmektige Gud. Han kan skape himmel og jord, han kan skape flom og tørke. Han kan utslette byer og han kan besvangre jomfruer. Sønnen hans kunne gå på vannet og lage vin av vann. Han kan høre et par milliarder mennesker be omtrent samtidig, og svarer hver enkelt personlig. ..men pengene, de trenger han hjelp med ;)

• Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Var i konfirmasjon i dag, og så ville presten samle inn kollekt. Jeg slengte noen kroner i kurven for syns skyld, men det er ikke poenget. Når kurven kom frem igjen til presten sa han:

Da vil jeg først begynne med å si takk: Takk Gud, for disse gavene du har gitt oss. Gi oss forstand til å bruke dem etter dine ønsker, kjære Gud. (eller noe i den duren)

Jeg måtte slippe ut en liten fnis da presten sa dette. Nå hadde hundre mennesker lagt igjen en fire-, om ikke nærmere en femsifret sum i skålen, så er det Gud som får æren. Presten nevner ikke oss som faktisk ga penger! Det hele var så absurd. Om jeg kunne krevd pengene tilbake, ville jeg gjort det, men nå sitter vel Gud og gnir på dem...

Var det feil av meg å reagere sånn? Jeg går aldri i kirken, er det vanlig at presten er så ufin?

Jeg tror man må være litt inne i terminologien til kristne for å skjønne hva det var Presten mente. Han sier ikke det han sa der for å være ufin eller fordi han ikke er takknemlig til de som gir penger.

Men kristne mener at hvis det ikke var fordi Gud ville at de skulle ha noen penger å gi, så hadde ingen i den kirken hatt ei krone i lommeboka..

Med andre ord så ber Presten en takkebønn der oppe på alteret etter innsamlingen, og takker for at folkene i menigheten ikke er så fattig at ingen har noe å dele med de andre; som feks er fattige andre steder.

Og når han sier det han gjør i den bønnen, så forstår folkene som hører på at de må huske på at det er takket være Gud at de har nok penger så de kan ha råd til å gi vekk til andre.

Han takker altså ikke folkene i rommet når han sier takk etter innsamlingen.

Selv om han ber spesielt til Gud etter innsamlingen, så er han jo ikke ufin og lar vær å takke folk som bidrar, vil jeg tro. Men det er nok heller fordi du ikke pleier å komme dit så ofte at du ikke forstod det?

Jeg tror det er vanlig at Presten står ved døra når folk går og tar folk i hånda og takker for oppmøtet, penger de gir vekk og snakker med folk så de skal kjenne hverandre? Jeg har iallefall forstått det sånn. Men da må man jo komme litt oftere enn på bare én konfirmasjon,hvis man skal få det med seg.

Jeg var med damen min til kirken og der fikk folk kaffe, kjeks og kaker også, etterpå.

Edit: Jeg mener at Presten pleier å si "Av ditt eget gir vi deg tilbake" i den bønnen.

Altså som en tydeliggjøring av at alt som er av penger og ressurser i verden, det er egentlig i utgangspunktet Gud sitt på forhånd, men at menneskene har ansvaret for å fordele det mellom seg. Og der tenker jeg de mener Gud trenger hjelp av folk, siden de ikke blir tvunget til noe av Gud, men har fått en fri vilje til å gjøre det de selv syns er riktig.

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

Mntjæææ, han skrek på Gud hele tiden i hvert fall..

Hadde han virkelig samvittighet til det, altså? Jeg skulle tro at i en sånn situasjon hadde en prest latt være med å påkalle Gud iallefall... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Fnising i kirken? Fordi presten tror på Gud? Klarer virkelig ikke voksne folk å ta seg sammen og oppføre seg den korte tiden en gudstjeneste tar, selv om man ikke tror på innholdet? Eller var TS en av konfirmantene?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...