AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg er helt grømm når det kommer til styrketrening. Hva er best, å kjøre mange repetisjoner med lettere vekter, eller få repetisjoner med tunge vekter? Er det noen forskjell på hva dette gjør md musklene? Jeg har begynt på SATS, og har prøvd Bodypump et par ganger. Der er det jo 100 repetisjoner per muskelgruppe omtrent, som medfører at jeg må bruke ganske lette vekter for å klare å fullføre... Er dette egentlig effektivt?
Gjest Daenerys Skrevet 5. mai 2012 #2 Skrevet 5. mai 2012 Hvis du skal se resultater må du trene få og tunge reps. Disse lette vektene med mange reps er omtrent bare kardio, ikke noe du blir sterk av
nilci Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Bodypump med lette vekter og mange repitisjoner trener kondisjonen til musklene. Det gjør at du orker mer når du tar "skikkelig" styrketrening. I hvert fall gjør det dette med meg. Var dette min instruktør på SATS sa også Så det er absolutt ikke bortkastet med Bodypump. Selv elsker jeg den timen, men tar vanlig styrketrening i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4 Skrevet 5. mai 2012 Bodypump med lette vekter og mange repitisjoner trener kondisjonen til musklene. Det gjør at du orker mer når du tar "skikkelig" styrketrening. I hvert fall gjør det dette med meg. Var dette min instruktør på SATS sa også Så det er absolutt ikke bortkastet med Bodypump. Selv elsker jeg den timen, men tar vanlig styrketrening i tillegg. Ok, det er jo egentlig logisk. Jeg blir helt utslitt mens jeg holder på, men merker at jeg er lite støl etterpå. Jeg får prøve å kombinere med tyngre styrke, men jeg er veldig dårlig til å trene på egenhånd! Vet du om noen styrketimer på sats som er mer "skikkelig"?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Lettere vekter og mange repetisjoner = volum (større muskler) Tyngre vekter og får repetisjoner = styrke (sterkere muskler)
Gjest Tidssone Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Ok, det er jo egentlig logisk. Jeg blir helt utslitt mens jeg holder på, men merker at jeg er lite støl etterpå. Jeg får prøve å kombinere med tyngre styrke, men jeg er veldig dårlig til å trene på egenhånd! Vet du om noen styrketimer på sats som er mer "skikkelig"? Legg på en av de minste vektene når du trener pump neste gang. Kan hende du blir støl av det.
PelleP Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Bodypump med lette vekter og mange repitisjoner trener kondisjonen til musklene. Det gjør at du orker mer når du tar "skikkelig" styrketrening. I hvert fall gjør det dette med meg. Var dette min instruktør på SATS sa også Så det er absolutt ikke bortkastet med Bodypump. Selv elsker jeg den timen, men tar vanlig styrketrening i tillegg. Dette er feil. Muskulatur har ikke det man kan kalle kondisjon. Når man trener bodypumpe med relativt lave vekter er det "vanlig" kondisjon man trener, veldig lite volum og ekstremt lite styrke. flere som sier de skal trene styrke uten å helt vite hva som definerer det. Fra et idretts perspektiv er styrke å være sterkest mulig i en eller flere gitte øvelser. For å oppnå dette er det 2 mulige veier å gå. Man kan trene med tunge vekter og få repetisjoner. Dette er noe som er det som stimulerer mest til styrke økning i muskler og nervesystemet. Den andre måten er å trene en fullkropps versjon der man har hoved fokuset på antall repetisjoner over lengre tid. Dvs at man snitter på 75% av maks året rundt men har et mye høyere volum av repetisjoner. Tanken bak det er at gjør man noe mye blir man bedre på det. Man vet også at trener man over 60% av 1rm vil man bli sterkere. Hva som er best er vanskelig å si. Vi som tåler å trene tungt uke etter uke vil ha stor nytte av den første modellen, mens andre kanskje vil dra mer nytte av den andre. Det man er nesten sikker på er at den siste er den som skaper minst skader pga belastningen er lav i forhold til den første. Forøvrig trener man mange reps (8-15) er det størrelsen på muskulaturen som får trent seg.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Lettere vekter og mange repetisjoner = volum (større muskler) Tyngre vekter og får repetisjoner = styrke (sterkere muskler) En sannhet med modifikasjoner. Når det er snakk om så lette vekter at man klarer 100 reps (eller 30 for den saks skyld) bygger man -ikke- volum. Da er det ren og skjær utholdenhetstrening av musklene, og ganske meningsløst. Jeg ville heller trent ordentlig styrke med tunge vekter og lavt (5 til 10) antall reps, og latt joggeturene ta seg av kondisjonsdelen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #9 Skrevet 5. mai 2012 Når det er snakk om så lette vekter at man klarer 100 reps (eller 30 for den saks skyld) bygger man -ikke- volum. Da er det ren og skjær utholdenhetstrening av musklene, og ganske meningsløst. Men hvorfor i alle dager kjører SATS denne timen da?? Flere ganger om dagen med full sal hver gang?? Er det så mange dumme folk som trener der? Er ikke SATS såpass proffe at de vet hva de gjør?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. mai 2012 #10 Skrevet 5. mai 2012 Bodypump er vel en real fatburnertime?? Jeg trener enkelte muskler med mange repp på lav vekt. Men det er for å trene vekk en betennelse i en skulder. Jeg kan ikke kjøre hardt på med styrke her, men må få igjen bevegelsen i skuldren før jeg kan trene denne som normalt - kaaaanskje. Den henger ikke sammen lengre. Men bevegelse er den beste måten å reparere skaden på.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #11 Skrevet 5. mai 2012 Men hvorfor i alle dager kjører SATS denne timen da?? Flere ganger om dagen med full sal hver gang?? Er det så mange dumme folk som trener der? Er ikke SATS såpass proffe at de vet hva de gjør? Og hvor mange av de som deltar på disse timene har store muskler? :gjeiper: Og joda, det finnes nok av dumme folk der ute. At man blir sliten betyr ikke nødvendigvis at man bygger muskler.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #12 Skrevet 5. mai 2012 Men hvorfor i alle dager kjører SATS denne timen da?? Flere ganger om dagen med full sal hver gang?? Er det så mange dumme folk som trener der? Er ikke SATS såpass proffe at de vet hva de gjør? Først og fremst er det nok at det er god trening--- type kondisjon. Og for det andre så tjener de penger på det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå