AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #1 Skrevet 5. mai 2012 Hvor kan man ta tidlig ultralyd ( uke 12) i trondheim? Bor ikke i byen, men tenker å reise oppover da det er nærmeste storbyen her..
Adrianne Skrevet 5. mai 2012 #3 Skrevet 5. mai 2012 Medicus er et annet alternativ. Jeg var der i uke 8 da jeg var gravid, og syntes det var greit der
FrøkenStrøken Skrevet 5. mai 2012 #5 Skrevet 5. mai 2012 Vet ikke hvor tidlig det er hensiktsmessig å gå, men hjertet kan sees fra uke 6. Jeg var på ultralydportalen, og de anbefalte å ikke komme før ca 9 uker, jeg var der 9+0. Da så jeg både hjertet og bevegelser, tror ikke det hadde bevegd seg om jeg var der noe særlig før!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #6 Skrevet 5. mai 2012 Ok. Hvor tidlig kan man se om barnet har downs, eller store misdannelser?
FrøkenStrøken Skrevet 5. mai 2012 #7 Skrevet 5. mai 2012 Ei jeg kjenner, som er her inne på KG, har lært meg at: - downs kan bare oppdages i svangerskapsuke 12 - private klinikker har ikke lov til å lete etter feil på fosteret, og kan heller ikke fortelle deg det hvis de ser noe Det betyr at du, hvis du skal kunne få svar på det du lurer på, må overtale legen din til å henvise deg til UL i nøyaktig uke 12
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #8 Skrevet 5. mai 2012 Hvor for kan de ikke si noe? Hva om man spør da? Hva er grunnen til at de ikke kan si noe?
FrøkenStrøken Skrevet 6. mai 2012 #9 Skrevet 6. mai 2012 Fordi det er privat, og de kan bare undersøke slikt på offentlige sykehus! Etter det jeg har hørt, iallefall, men du kan jo ringe til Medicus eller Ultralydportalen og spørre.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #10 Skrevet 6. mai 2012 Fordi det er privat, og de kan bare undersøke slikt på offentlige sykehus! Etter det jeg har hørt, iallefall, men du kan jo ringe til Medicus eller Ultralydportalen og spørre. Høres veldig rart ut..
SmallTalk Skrevet 6. mai 2012 #12 Skrevet 6. mai 2012 Ei jeg kjenner, som er her inne på KG, har lært meg at: - downs kan bare oppdages i svangerskapsuke 12 - private klinikker har ikke lov til å lete etter feil på fosteret, og kan heller ikke fortelle deg det hvis de ser noe Det betyr at du, hvis du skal kunne få svar på det du lurer på, må overtale legen din til å henvise deg til UL i nøyaktig uke 12 Downs kan oppdages i uke 11-12. Og gynekologen er pålagt å si ifra og henvise videre til sykehus dersom han/hun ser noe som ikke er som det skal. Gravide uten noen komplikasjoner og under 38 år ved termin får kort og greit ikke henvisning til tildlig ultralyd. De må betale selv.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #13 Skrevet 6. mai 2012 Downs kan oppdages i uke 11-12. Og gynekologen er pålagt å si ifra og henvise videre til sykehus dersom han/hun ser noe som ikke er som det skal. Gravide uten noen komplikasjoner og under 38 år ved termin får kort og greit ikke henvisning til tildlig ultralyd. De må betale selv. Noe som ikke er som det skal, gjelder det også downs, eller er det ikke plikt å si fra om det ettersom ungen er frisk?
SmallTalk Skrevet 6. mai 2012 #14 Skrevet 6. mai 2012 Noe som ikke er som det skal, gjelder det også downs, eller er det ikke plikt å si fra om det ettersom ungen er frisk? Det gjelder også dersom det er fare for Downs. Downs er derimot ikke noe man kan konkludere med etter kun å ha tatt en ultralyd. Nakkefoldsmålingen gir en viss pekepinn, men den er ikke det endelige beviset for at noe er galt. Dersom nakkefolden er forstørret, så vil man bli henvist til en av de fire-fem sykehusene i landet som har lov til å foreta fosterdiagnostikk.
SmallTalk Skrevet 7. mai 2012 #16 Skrevet 7. mai 2012 Har noen sykehus i tr.heimlov til det? St. Olavs vil jeg tro har det. Det er derimot strenge kriterier på hvem som får fosterdiagnostikk, og med mindre du er over 38 år gammel, har en eller annen genfeil som er arvelig eller har fått påvist noe galt på ultralyd, så kan du bare glemme fosterdiagnostikk.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #17 Skrevet 7. mai 2012 Så alt i alt er det ikke mulig for en gravid dame å få noe svar på om barnet har downs eller annet i Norge. Bare antydninger det ikke blir gjort noe med?
SmallTalk Skrevet 8. mai 2012 #18 Skrevet 8. mai 2012 Så alt i alt er det ikke mulig for en gravid dame å få noe svar på om barnet har downs eller annet i Norge. Bare antydninger det ikke blir gjort noe med? Du får svar dersom det er en reell sjanse for det, dvs dersom du selv betaler for en tidlig ultralyd i uke 11-12 og det der oppdages forstørret nakkefold. Oppdages det ikke noe som kan tyde på Downs så får du heller ikke noen fosterdiagnostikk for å sjekke etter Downs. Unntaket er dersom du kommer til å være eldre enn 38 år ved termin. Man vil ikke få en antydning om at noe muligens er galt. Ser alt bra ut vil legen gi deg beskjed om det. Ser det ut til at noe er/kan være galt, så vil legen gi beskjed om det og henvise videre til den rette instansen. Slik det vanligvis er ved alle andre undersøkelser som gjøres, uansett om er man er voksen, barn eller gravid. Man sjekker ikke rutinemessig alle barn for Downs. Det er det ikke behov for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå