Gå til innhold

Mydoom, Novarg og Mimail.R (virus/trojaner)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en Windowsinstallasjon som er ekstrem verdifull for deg?

Skaff deg en CD med Knoppix Linux når du skal ut på nett i disse tider! Windows *.exe filer kjører ikke uten videre på Linux.

Videoannonse
Annonse
Gjest Determegdet
Skrevet

Paranoid? Følg heller vanlig rutiner med oppdateringer av antivirus og ikke åpne vedlegg som du ikke vet hva er, og evt scan dem før du åpner dem. Det er heller mitt råd :)

Skrevet

Litt paranoid kanskje ja.....

Joda, greit nok å holde operativsystemet sitt oppdatert og slikt, men dét alene er overhodet IKKE noen garanti for at virus sniker seg inn på maskinen din! Windows er så full av sikkerhetshull at det blir umulig å garantere noe som helst. Det finnes muligheter for at viruset "muterer" i nærmeste fremtid, og benytter et sikkerhetshull i IE i stedet, da sitter du der med windassen i postkassa.

Som sagt, INGEN Windowsvirus kjører på Linux! Dessuten er Linux sikrere oppbygd fra grunnen av. Det er heller ikke vanskelig å boote en CD med Knoppix. Det er bare å putte den inn, så går stort sett det hele av seg selv, uansett hvor vrange og vanskelige enkelte Windowsbrukere er!

Gjest Determegdet
Skrevet

Joda, men det skyldes hovedsaklig at antall brukere av linux ikke er så mange som i windows, selv om sikkert linux kanskje er sikrere enn windows. Det gir mer publisitet av å lage et virus i windows. Men men...

Uansett, dersom man aldri forlater døra og holder seg innendørs hele tiden minker sjansen dramatisk for at det utøves blind vold på deg. Det kan derimot bli et kjedelig liv. Jeg syns man heller skal prøve å oppføre seg fint når man er ute, og ikke provosere til bråk.

Dessuten vil knoppix (som bare kjøres fra CD) ha sine begrensninger, da syns jeg man evt. heller skal ordentlig bruke linux og installere det på maskinen. Jeg tror redselen for virus er en større trussel enn virusene i seg selv ;)

Gjest Determeg
Skrevet

Dessuten finns det også sikkerhetshull i Linux. Det heller er ingen 100% garanti for at noe kødd skal skje. Alt er teoretisk mulig i dataverdenen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...