Gå til innhold

hjeeelp hvordan få eggehviter og sukker stivt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått eggeplomme nedi altså.....det blir ikke så stivt at jeg kan snu bollen opp-ned,skal man ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må piske eggehvitene stive først, før du har i litt og litt sukker mens du pisker videre. Da blirdet stivt. Bruk metall- eller glassbolle og ikke plastbolle; plastboller en vanskelige å få helt rene for fett, og bare ørlite fett i eggehvitene gjør at de ikke blir stive.

Skrevet

Støtter den over. Sukkeret skal i gradvis. En teskje/spiseskje av gangen. Alt etter hvor mye du skal piske :)

AnonymBruker
Skrevet

ts her. Takk for raskt svar:-) Jeg hadde i alt sukkeret med en gang...så nå vet jeg det. Det ble ganske stivt,men ikke sånn at jeg kunne snu bollen. Nå er kaka i ovnen....håper den blir god likevel? Hvis ikke må jeg lage ei ny...for jeg skal gi den bort i en barnedåp....jaja,bra jeg har resten av dagen på meg:-))

Gjest Blubberella
Skrevet

Det kan også være lurt å ha en liten dråpe eddik eller sitronsaft i eggehvitene. Det er et triks mange sverger til.

Skrevet

Tørk ut av bollen med litt eddik på en ren klut før du pisker neste gang, det fjerner evt spor av fettstoffer. Gjør gjerne det med vispene også.

I tillegg til å piske bare hviter først og så litt og litt sukker som flere har nevnt.

AnonymBruker
Skrevet

men siden det ikke ble helt stivt...kan kaka bli bra likevel? Hvordan ser jeg det da...? JEg er en uerfaren kakebaker...så takk for alle innspill:-) TS.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kake var det? Og hvordan var konsistensen på selve eggerøren? Som den skal bare ikke fast nok, skum osv.

AnonymBruker
Skrevet

Mente ikke eggerøre da. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

det er snickerskake....jeg blandet i ritz og peanøtter...da ble røra ganske fast. Spent på resultatet...:-)

Gjest Blubberella
Skrevet

Tørk ut av bollen med litt eddik på en ren klut før du pisker neste gang, det fjerner evt spor av fettstoffer. Gjør gjerne det med vispene også.

I tillegg til å piske bare hviter først og så litt og litt sukker som flere har nevnt.

Gode tips! Jeg pleier å skylle bolle og visper i glovarmt vann og tørke av med rent papir for å fjerne evt fett. Det funker også.

Gjest Blubberella
Skrevet

det er snickerskake....jeg blandet i ritz og peanøtter...da ble røra ganske fast. Spent på resultatet...:-)

Da tror jeg det går helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...